Interessant artikel over LiPo-accu’s

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door haje74, 30 apr 2020.

  1. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Laatst bewerkt: 30 apr 2020
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    In grote lijnen klopt het verhaal wel.
    Beetje overdreven wat betreft brand en zo want in de praktijk valt dat heel erg mee.
    Ik lees alleen niets over gebruikstemperaturen terwijl die toch wel heel belangrijk zijn.
    Een lipo doet zijn werk liever niet in de kou, beste is voorverwarmen tot een graad of 37, en dat een uurtje.
    Dan is de interne weerstand laag en kan je de lipo ook echt zwaar belasten.
    Onder de 10-15 graden moet je wat voorzichtiger zijn met belasten, dus niet het uiterste eruit persen.
    Bij lagere temperaturen zal hij onder belasting een lager voltage afgeven, dus aan de motorkant betekent dat een lager toerental.
    En de lipo gaat eerder stuk als je hem vaak gebruikt als hij niet op bedrijfstemperatuur is.

    GJ
     
    haje74 vindt dit leuk.
  3. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Bedankt voor die info GJ; ik wist wel dat de actieradius van een accu achteruit gaat bij lagere temperaturen maar dat van die 37 graden wist ik niet. Dan scheelt het dus wel dat ik een mooi weer vaarder ben! :D

    HJ
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    En dat is het ook wel maar het gaat niet om al die keren dat het goed gaat maar om die ene keer dat het fout kan gaan. Ondanks dat LiPo's wel steeds beter worden zien we ze toch nog steeds ploffen.
     
    haje74 vindt dit leuk.
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ach, ik vlieg al ruim 15 jaar met lipo's en doe er niet voorzichtig mee.
    Nooit 1 raar moment meegemaakt en ook niet gehoord uit mijn vliegerskring terwijl die allemaal de lipos maximaal belasten.
    Ze lagen gewoon altijd in de kast, zonder kistjes of zo.
    Ik heb wel ontploffende en afblazende NiMh cellen meegemaakt en ook ontploffende loodaccu's, daar waarschuwde niemand voor.
    Een klant van me in Alkmaar zijn vliering is afgebrand door een Robbe lader met NiMh cellen die in de fik vlogen.
    Maar ik begrijp dat als je zo'n artikel schrijft je niet aansprakelijk gesteld wilt worden dus dan hamer je op veiligheid.

    In de praktijk valt het allemaal heel erg mee.
     
    Cnn, Krekel en haje74 vinden dit leuk.
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Je hoort ook steeds vaker over schuurbranden, vliegt er weer zo`n e-bike in de hens. Je kunt dan niet zeggen dat de lader verkeerd is ingesteld.
     
    haje74 vindt dit leuk.
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Maar is dat dan de accu (lijkt me sterk want dat zijn lifepo's) of is het de electronica er omheen.
    Als er ergens sluiting ontstaat dan geeft zo'n accu een enorme partij energie af.

    GJ
     
    haje74 vindt dit leuk.
  8. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Dat hoeft maar een enkele seconde te zijn en het is in de regel over met de Lipo.

    Ook de stekkers spelen een belangrijke rol zoals overbelasting van een stekker.
     
    haje74 vindt dit leuk.
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou.. ooit wel eens per ongeluk een 9S pakket verkeerd aangesloten.
    Het was een 4 en 5S pakket verbonden met stekkers.
    Ik sta te kletsen en sluit het pakket aan, dacht ik.
    Maar in werkelijkheid deed ik de plus en min van 9S op elkaar.
    6mm2 kabels weg en 6mm goudcontacten waren ook verdampd.
    En ik heb de hele dag een vlek voor mijn ogen gezien.
    Thuisgekomen de lipo van nieuwe kabels en stekkers voorzien en het pakket heeft gewoon nog het hele jaar gefunktioneerd.
    Stekkers experimenteer ik niet mee, altijd 4mm goud, tot 80A of 6mm LMT tot boven 400A.
    Dat XT gedoe vind ik niks, te duur, te groot en te veel verlies.

    GJ
     
    haje74 vindt dit leuk.
  10. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik heb hier nog een 3s 3200mAh lipo liggen die ik per ongeluk eventjes kortsloot en nu bol staat, niet echt de cellen maar de harde kap die te warm is geweest. Ik lees verschillende meningen over het nog wel of niet laden van een beschadigde Lipo maar persoonlijk vind ik het een beetje te link om hem nog op te laden of te gebruiken, zou ik het wel willen dan alleen buiten. ;)

    Stekkers zijn belangrijk want als er een draad los schiet is de kans op sluiting heel reëel aanwezig en voordat je het weet fikt je model af en veel paniek op het veld of waar dan ook. :(
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2020
    haje74 vindt dit leuk.
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als ie bol staat kan ie de kliko in, dan is het beste er vanaf.
    Ik soldeer de stekkers altijd zelf, vaak genoeg gezien dat bij fabrieksstekkers de kabels eruit vielen.
    Wel een leuk filmpje, mooie steekvlam en na het blussen is gegarandeerd ook alle electronica stuk met zo'n poederblusser.
    1x zelf een lipobrandje gezien, bij een meeting, we zagen rook uit een auto komen en de man was een lipo aan het opladen in de auto.
    Gerben en ik hebben toen de deur opengemaakt en de hele zooi eruit getrokken.
    Oorzaak, gebruikersfout.
    Ongebalanceerd laden en dan de lader op het verkeerd aantal cellen instellen, 4 ipv 3.

    GJ
     
    Cnn en haje74 vinden dit leuk.
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Dapper van die vent die het probeert uit te blazen.
     
    haje74 vindt dit leuk.
  13. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Heel verstandig dus dat @haje74 zich aan het inlezen is maar daar horen ook de gevaren bij. :)
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2020
    haje74 vindt dit leuk.
  14. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Iedereen bedankt voor zijn inbreng; jullie hebben er duidelijk meer ervaring mee dan ik!

    Ook heb ik mijn eerste fout al gemaakt door een paar dagen geleden een 1000 mAh 3S Lipo accu per ongeluk met 2.2 A te laden (was vergeten de laadstroom aan te passen; ik had daarvoor een 2200 mAh Lipo aan de lader liggen...)

    Het heeft geen zichtbaar effect gehad qua bollen van de cellen al vermoed ik wel dat de Lipo nu sneller zijn spanning verliest...:oops: Ik zal de spanning straks eens meten om te zien of dat idd het geval is. Gelukkig heb ik er nog een liggen!

    mvg, HJ
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    HJ, je kan vrij veel soorten lipo's sneller laden dan 1C (dus 1x de capaciteit).
    Het is niet goed, de levensduur wordt verkort maar kan geen kwaad.
    Jij hebt dus met 2,2 C geladen, sommige pakketten kunnen 5C aan.

    Wat een lipo echt niet fijn vind is om vol weggelegd te worden.
    Dus als je hem weglegt, al is het 1 dag, terugbrengen naar 3,8 Volt per cel, of op de lader de storage funktie gebruiken.

    GJ
     
    haje74 vindt dit leuk.
  16. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Omdat ik mijn jongste (9) probeer te interesseren voor de modelbouw zijn we samen een modelletje gestart en ben ik tevens begonnen door (als dat nog niet het geval was) alle accu’s en esc’s te voorzien van xt60 stekkers om de kans dat hij op een onbedacht moment per ongeluk de boel verkeerd aansluit te minimaliseren. Op deze leeftijd zal ik hem dat niet zonder toezicht laten doen maar je weet maar nooit..
     
    bdoets vindt dit leuk.
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Goudcontacten kan je ook niet omwisselen en zijn kwalitatief beter en veel goedkoper.
    Wij houden altijd aan: Red (plus) Hot (accuzijde) Woman (vrouwtje).
    Dus het vrouwtje zit aan de plus op accuzijde, mannetje aan de andere kant.
    Zelf hou ik aan accuzijde de plus altijd een iets korter draadje aan, 5mm a 1cm korter dan de mindraad.
    Dan kunnen de stekkers nooit met elkaar in contact komen.
    Na solderen een stukje krimpkous er omheen en klaar.

    GJ
     
    haje74 vindt dit leuk.
  18. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Slimme oplossing en eigenlijk ook vrij logisch.

    Ik gebruik nog een oude Graupner brushless control T 60 en daar zitten nog (zeer) oude stekkers op en dus gebruik ik verloopstukken om de Lipo's te laden. Alleen de zachte isolatie van de stekkers is in de loop der jaren opgekruld en na het loskoppelen van de Lipo van de lader kwamen de draden eventjes tegen elkaar precies waar geen isolatie meer zat, gewoon dom om eerlijk te zijn want ik heb die XT60 stekker in huis om net zoals @haje74 het al heeft gedaan, alles uniform aan te sluiten zonder verloopkabels.

    Maar Lipo's worden steeds beter zoals @Roelof al schreef, het grootste gevaar blijft het verkeerd laden en kortsluiting.
     
    haje74 vindt dit leuk.
  19. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Vanaf ik de de lipo balancer aan de lader aansluit ziet die zelf hoeveel cellen ik moet daar niets aan doen.
    Doen alle laders dat niet dan?

    Ik deed dat in het begin ook en men lipo's gingen vrij snel kapot. Nu leg ik ze op storage weg, dus ben benieuwd dat ze nu inderdaad langer meegaan.

    Maar nu iets wat we allemaal wel zullen meemaken.
    Je hebt alles opgeladen en door een probleem dat je rc stuk is kan je niet meer verder en moet je naar huis.
    Of thuis alles opgeladen en door één of ander reden kan je toch niet meer gaan, zit je daar met je opgeladen lipo's. En via de lader duurt eeuwen eer ze op storage geladen zijn, en dat je er zo verschillende moet doen.
    Hebben jullie een trucje om ze eerst wat sneller te ontladen op één of ander manier?
    Dat zou ik wel graag willen weten...
     
    haje74 vindt dit leuk.
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als jij de balancerkabel niet aansluit moet je zelf het aantal cellen instellen, dat had ie dus fout gedaan, 1 cel teveel ingesteld en dan blijft de lader doorpersen.
    Hij had een Schulze lader, het was Kustenflieger van RCnetwork

    Als je de accu's goed behandeld gaan ze makkelijk een paar jaar mee bij normaal gebruik.
    Ik heb altijd een seizoen wedstrijd gevlogen en af en toe gewoon voor de lol knallen met 2 packs terwijl ik altijd ruim 100C trok uit een 20-30C pakket.

    En om ze op storage te krijgen moet je ze ontladen.
    Mijn lader kan vrij snel ontladen maar er zijn ook laders die amper ontladen.
    Je kan de motor laten draaien, dan ontlaad je hem.
    Je kan ook thuis iets maken, neem wat autolampen, zet daar een stekker op, contra van de accu.
    Daarmee kan je ook vrij snel ontladen.
    En dan kan je beter iets te ver ontladen en dan terugladen naar storage.

    GJ
     
    haje74 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina