Interessant artikel over LiPo-accu’s

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door haje74, 30 apr 2020.

  1. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    @hobbyist
    Ok dus ik moet echt wel de stroom voor het metertje via de lipo doen en niet mee door die externe voeding die ik gebruik waar de fans opstaan?
    Ze hadden me gezegd dat ik het metertje kon voeden met externe voeding, want dat is toch enkel voor het metertje te laten werken?.

    Edit:
    Heb een foto bijgevoegd zodat je beter kan zien hoe alle draden lopen.
    20220227_182034.jpg
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2022
  2. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Van mij moet niks, het kan beide.

    Ja maar zij wisten toen nog niet wat voor soort externe voeding je ging gebruiken.

    Ik zie heel veel zwarte bedrading, dat maakt het er allemaal niet veel duidelijker op.
    De gele draad zit verkeerd.

    Je laat de voeding van het metertje op extern staan.
    De gele draad moet verplaatst worden naar de soldeerverbinding helemaal rechtsonder op de foto.
    En je moet er voor zorgen dat de plus van de te lipo, ook bij die soldeerverbinding binnen komt.

    Als ik dan naar de voorkant van je kastje kijkt, zou dat wel eens de linker zwarte draad kunnen zijn.


    Als ik het zou bedraden zou ik het zo doen, dat is zonder externe voeding.
    ander schema.png
     
  3. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Wist niet dat welke soort externe voeding je zou gebruiken zou uitmaken. Het is iets wat ik had liggen, een transfo voor led verlichting.
    Waarom maakt het zo'n verschil van welke externe voeding je gebruikt?


    Sorry, heb een zo'n duidelijk mogelijke foto proberen te maken.

    Correct, daar komt de plus van de lipo ook binnen, je ziet op de weerstand bovenaan in het rood een plus teken staan, dus dan zal ik de gele draad daaraan solderen.
    Dus wat ik dien aan te passen is enkel de gele draad en dan zou meeting juist moeten zijn?

    Zou graag de externe voeding houden als het geen verschil maakt, de fans draaien daar toch ook op.

    Enige verschil met jouw schema en mijn aansluiting is dat bij u de geschakelde weerstanden aan het begin van de plus van de lipo zit en bij mij zitten ze op het einde. En die gele draad die moet ik in het begin zetten, al de rest lijkt hetzelfde. Of zie ik nog ergens over?

    We zijn er bijna.
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2022
  4. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik zag dat van de schakelaars naderhand ook en ik had werkelijk waar geen zin om dat in mijn tekening aan te passen, voor de werking maakt dat geen bal uit

    Dus alleen de gele draad verplaatsen.

    Mocht daarna de meting nog vreemd doen, dan de rode dunne draad bij de gele draad er bij zetten en de dunne zwarte draad losnemen en zorgen dat tie nergens tegenaan kan komen.

    En voor de ventilatortjes de externe voeding gebruiken.
     
  5. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Heb even de tijd gehad om dit aan te passen en te proberen met een 3S.
    Dus gele draad aan waar de plus begint van de lipo. De voltage meeting geeft op het display een 11.1V aan, en als ik de multimeter neem is de lipo nog 11.36V. (Ook geprobeerd met externe voeding, en die meeting is exact hetzelfde). Minimaal verschil, is dit normaal of komt dit ook door dat op het display is die ook wel ondertussen aan het ontladen?

    Maar de amp geeft voor de 3S 24.8A aan, terwijl de weerstanden uitgerekend zijn dat het 19A moet zijn.
    Defecte meter?
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Uitrekenen is niet maatgevend. Je krijgt een indruk van wat het (ongeveer) zal zijn. Met andere woorden die 24.8A zou best wel eens juist kunnen zijn.
    De enige manier om dat te weten is de stroom meten met een meter waarvan je zeker weet dat hij klopt.

    Het is heel normaal dat een stroom meter gekalibreerd moet worden. Daarna is eventueel een correctie nodig. Stel de kalibratie geeft aan dat de meter 4A te veel aan geeft. Je zal dan de meter moeten aanpassen zodat hij de juiste waarde aangeeft.
    De eigenlijke meter is een spanningsmeter, hij meet de spanning over een weerstand (de shunt). De spanning over een weerstand is recht evenredig met de stroom. Stel de shunt heeft een weerstand van 0,01Ω. Als er dan 10A door loop zal er 0,1V of te wel 100mV over die weerstand staan. De meter zal dan "10" laten zien.
    Helaas zal de waarde van de shunt niet altijd een "mooie" waarde zijn dus moet er een afstelling worden gedaan.

    Stel de waarde van de shunt is 0,014Ω. Als er 10A door loopt blijft er 0,14V over de weerstand staan dus geeft de meter "14" aan wat niet de juiste waarde is! De simpelste manier om de juiste aanwijzing op de meter te krijgen is met een kleine instelpotmeter de spanning die naar de meter aan te passen zodat de meter "10" aangeeft.
    Het wordt lastiger als de meter te weinig aangeeft maar dat is hier niet het geval dus daar ga ik verder niet op in.

    Al met al is het dus heel goed mogelijk dat er niets kapot is en dat je niets verkeerd hebt gedaan. Er is alleen een correctie nodig. Om dat zeker te weten zal je dus een goede stroom meter moeten hebben zodat je de stroom die werkelijk uit de accu wordt getrokken kan meten.
    Succes.
     
    Cnn en Unusual RC vinden dit leuk.
  7. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Deze heb ik begrepen.
    Dan heb ik hier twee vragen.

    Zo'n multimeter kan maar stroom tot 10A meten, maar hoe kan ik die hogere stroom dan wel meten?

    Stel dat 24.8A juist is, maar mijn schakelaars die ik gebruik kunnen maar 20A aan. Zouden ze de stroom toch kunnen doorlaten of wat gebeurd er als ze het niet aankunnen, kortsluiting en brandgevaar, of stopt het gewoon? En de schakelaars vervangen door zo'n bananenstekkers dan of hoe dat het ook noemt?
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    De enige oplossing is een meter zoeken, lenen of zo, die wel die hogere stroom kan meten.

    Dat betekend dat die schakelaars gemaakt zijn om tot 20A te schakelen zonder snel kapot te gaan. Als je er meer stroom door laat lopen kaan dat in principe wel maar als je dan de schakelaar bediend kan er een vonk ontstaan die de kontatten zal doen inbranden. Dat is niet goed voor die kontakten.
    Ook zal de weerstand van de kontakten wat hoger zijn dan van een 50A schakelaar. Hierdoor zal er bij 28A iets meer verlies in de schakelaar zijn die daardoor warm kan worden. In theorie zou hij zo heet kunnen worden dat de boel smelt. In de praktijk komt dat zelden voor.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee hoor,
    Daar hebben ze stroomtangen voor uitgevonden.
    Die prik je in je multimeter op een bepaalde stand en dan kan je hele hoge stromen meten, met je multimeter.
    Met deze tang en een standaard multimeter heb ik stromen van 1000A gemeten.

    CIMG4942.JPG




    GJ
     
  10. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dan moet tie nog op zoek naar zo'n tamelijk prijzig ampère tangetje.
    Ik doe dat ook met een soortgelijk dingetje maar dan met LCD schermpje, als de stroom boven de 10 A komt.
    Scheelt me een universeel meter extra meeslepen.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het hoeft geen Fluke te zijn, elke tang werkt, wel opletten of het een AC of DC tang is.
    Je kan ook gewoon een shunt kopen, doet exact hetzelfde als een amperetang.

    GJ
     
  12. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Schakelen terwijl die aan het ontladen is zal ik niet doen, omdat ik vooral de schakelaar aanzet die nodig is. Maar misschien toch die schakelaars vervangen door van die bananenstekkers zoals hobbyist al eens aangaf, en principe is hetzelfde.

    Kennis van me is wel elektricien daar zou ik zo'n tang wel even kunnen vragen als nodig.

    Maar een shunt zit er al tussen. Of heb ik er nog één nodig om dit te kunnen meten? Want heb nog een shunt van een metertje dat niet meer werkt. Hoe doe ik dit?
    Bedankt voor jullie geduld.

    Het is niet perse nodig het werkt en hoef eigenlijk alleen dan maar die schakelaars te vervangen voor de veiligheid, maar het zou wel leuk zijn te weten dat die meting van het display correct is.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Over een shunt zit een spanningval.
    Die kan je meten met een multimeter.
    Stel je neemt een shunt van 50A en 100mV.
    Dan weet je dat het bij 5A stroom 10mV is en bij 25A 50mV.
    Zo kan je de stroom vrij simpel meten, een shunt is maar een euro of 4.

    GJ
     
  14. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Zoals je ziet is daar de shunt al aanwezig.
    Kan ik daar dan de multimeter opzetten?
    20220227_182034.jpg
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, daar kan je de multimeter opzetten maar je moet wel de waardes weten.
    Je zal bij verschillende stroomsterkten verschillende voltages op je multimeter (in millivolt) zien.

    GJ
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Klopt helemaal maar dan moet je wel zeker weten dat die shunt klopt.
    Er kunnen meerdere redenen zijn dat de uitlezing niet klopt. De stroom is echt hoger dan berekend, Dat komt vaker voor dan je denkt.
    De shunt klopt niet, de meter die over de shunt staat klopt niet of de meter en de shunt "passen" niet bij elkaar en de meter moet aangepast worden. Precies zoals ik al aangegeven heb.
    Het beste is echt de stroom meten. Dat kan met een stevige multimeter die b.v. 30A aan kan maar ook met een meter die je van even iemand kan lenen. Een goede DC (gelijkstroom) ampère tang kan zeker ook maar een goede ampère tang is ook duur. Er ergens één lenen zal veel makkelijker zijn want zo vaak heb je zo'n ding niet nodig.
    Als je zo'n meter echt nodig hebt kan je er ook zelf één maken maar dat gaat erg ver, te ver denk ik. Om die meter te kalibreren heb je overigens ook een andere (goede) meter nodig.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Shunts zijn heeeeeeel precies.
    In de industrie worden heel veel shunts gebruikt en als de stroom hoger is dan berekend dan is de spanningval ook hoger.
    Een gemiddelde multimeter, ja zelfs die uit de bouwmarkt, meten redelijk nauwkeurig millivolts.
    Ik heb wel eens getest met goedkope meters en mijn geijkte Fluke meters, dat verschil is echt minimaal.
    Je kan het net zo moeilijk maken als je zelf wilt maar als je weet wat de waarden van de shunt zijn kan je daar redelijk op vertrouwen.
    Mijn Fluke stroomtang (die geijkt is) zit er ook wel eens een paar ampere naast, dat komt door de nulstelling.
    Bij een shunt heb je daar al geen last van, met een 100A shunt kan je tot 1% nauwkeurig meten, dat is beter dan met de dure Fluke amperetang.

    GJ
     
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Correctie: kunnen heel precies zijn. Helaas is dat lang niet altijd zo, zeker niet "dat spul" wat je heel goedkoop via het internet kan kopen. Toleranties van 10% of meer zijn niets bijzonders!
    Klopt dat de meeste simpele multimeters die je voor een habbekrats kunt kopen behoorlijk nauwkeurig zijn. De lage spanningen, tot pakweg 20V of 30V, kunnen vaak met een maximale afwijking van 1% gemeten worden. Knap goed dus.
    Doet met terug denken aan de tijd dat ik meetapparatuur heb gekalibreerd en gerepareerd. Toen (80tiger jaren) was een meter met een nauwkeurigheid van 1% een erg nauwkeurige meter en prijzig ook. Maximale afwijkingen van 2% of zelfs 5% waren toen vrij normaal voor een multimeter.
    En toen kwamen daar de digitale multimeters. Die dingen hadden een nauwkeurigheid van 0,5% en de echte "laboratorium meters" zelfs 0,02%. Die apparaten waren niet te betalen, je moet dan denken aan een multimeter van 3000 gulden! En dan waren er van die cowboys die zo'n meter "even snel" gebruikten om iets te meten. Natuurlijk stond hij dan verkeerd ingesteld, auto range had die meter niet, en werd de ingangsspanningsdeler opgeblazen. Als je pech had gingen er ook nog een paar schakel fetjes mee. Totale schade liep dan al snel op tot 500 gulden voor alleen de onderdelen, en dan de reparatie uren nog....... :rolleyes:
     
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik zou de spanning over een 0.22 ohm weerstand meten. De kans is groter dat die redelijk op waarde zijn.Dan kan je de stroom uitrekenen.

    Die chinese meters zijn niet de beste, ze willen wel eens afwijken.... Zie:
    https://community.element14.com/mem...cheap-chinese-volt-amp-panel-meter-won-t-zero
    Verder in dat topic ook het schema van die meter.

    Als ik naar het schema kijk wordt er met een kleine offset op de versterkings-opamp gewerkt middels een soort pull-up weerstand R5, logisch voor een opamp op een enkele voeding. Als je dus een slecht contact in een kabeltje naar de meter hebt zou dat ook de meetwaarde kunnen verhogen. Dus je kunt de voltage over de shunt meten en op de connector op de meter, als daar een verschil zit zit daar ergens je probleem.
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Is zeker te proberen maar die weerstanden hebben ook een tolerantie van 5%. Het kan misschien zelfs wel 10% zijn.
    Als ik naar het schema kijk zie ik twee instelpotmeters om de meters af te regelen. Er is er één voor de spanningsmeter en één voor de stroom meter. Niet al te grote afwijkingen van de shunt kunnen dus gecompenseerd worden.
     

Deel Deze Pagina