Interessante ontdekking (?) propellors vooraan tricopter: 2 x CCW vs 1 x CCW + 1 x CW

Gisteren deed ik een (misschien) interessante ontdekking op RCGroups.

Iemand heeft het verschil vastgelegd tussen het gebruik van 2 gewone CCW props vooraan de tricopter en het gebruik van 1 CCW + 1 CW prop.
Bij het gebruik van dezelfde props hangt de tricopter helemaal scheef.
Gebruik je daarentegen 1 pusher en 1 gewone, dan vliegt de tricopter recht.

Eigenaardige vaststelling.
Ikzelf gebruik allemaal gewone props, eigenlijk heb ik nog nooit gelet of de tricopter effectief scheef vliegt. (ik denk het bijna niet)

Hier is het filmpje:
Tricopter Counter Rotating vs. Non-Counter Rotating Propeller Demo

Wat zijn jullie ervaringen?

Ik heb het idee dat er ergens iets niet klopt. Als je props van één soort gebruikt zou je tri normaal recht moeten vliegen maar langzaam ronddraaien, gelukkig zit de software (en de sensors) zo in elkaar dat die dat draaien tegen gaat door de achterste motor schuin te houden.

Dat weet iedereen eigenlijk.

Bij hem hing de tri inderdaad scheef, maar dan moet de motor die het laagste hangt toch gewoon wat harder draaien?! Daar zorgen de sensors voor, die moeten tenslotte toch meten dat hij scheef hangt? Lijk mij dat de sensors niet goed gekalibreerd zijn ofzo????

Gebruik je drie dezelfde props, dan moet de staart schuiner staan om het "yaw" koppel te compenseren. Hierdoor duwt hij a.h.w. zichzelf iets meer opzij, en om dan toch op de plek te blijven hangen gaat hij "gewoon" iets schuiner hangen. Net als een heli!
Als je nu ook een CCW prop gebruikt, dan hoeft de staart minder schuin te hangen, en zal hij ook minder opzij driften... met als gevolg dat hij ook minder schuin hoeft te hangen om op z'n plek te blijven.
Allemaal heel logisch!

Toch is het leuk om zo te ervaren, want achteraf is het logisch, van tevoren had ik er niet aan gedacht!

Vriendelijke groeten,
Aldert

Ik heb het idee dat er ergens iets niet klopt. Als je props van één soort gebruikt zou je tri normaal recht moeten vliegen maar langzaam ronddraaien, gelukkig zit de software (en de sensors) zo in elkaar dat die dat draaien tegen gaat door de achterste motor schuin te houden.

Dat weet iedereen eigenlijk.

Bij hem hing de tri inderdaad scheef, maar dan moet de motor die het laagste hangt toch gewoon wat harder draaien?! Daar zorgen de sensors voor, die moeten tenslotte toch meten dat hij scheef hangt? Lijk mij dat de sensors niet goed gekalibreerd zijn ofzo????

Het is me een raadsel hoe hij dat filmpje heeft gemaakt.
Zoals ik al zei in m'n eerste post, ik heb nog nooit gemerkt dat m'n tricopter scheef zou hangen ofzo.

Zou het kunnen dat hij z'n motoren heeft gekanteld? En dat het daardoor lijkt dat z'n tricopter scheef hangt?

Ik denk wel dat een CW + CCW gebruiken op zich beter is. De yaw moet minder tegensturen en je zou denken dat de luchtstroming ook natuurlijker is.

Laatst bewerkt:
Edit, Aldert was me al voor.

Bij een tricopter zal de kantelbare motor schuin moeten staan om het koppel op te heffen, de schuin gekantelde motor geeft dan ook een zijwaartse trust die je weer opvangt door de tricopter schuin in de lucht te hangen, bij 1 tegendraaiende prop zal dit effect minder zijn maar nog steeds aanwezig, dit gelt overigens ook voor elke enkel rotorige heli met staartrotor.

Back