Interferentie 433.92 (AM) en 35 mhz (FM) ?

Hallo,

Ik ben bezig met een klein projectje om wat gegevens vanaf een modelvliegtuig of heli naar de grond toe te sturen doormiddel van een 433 Mhz zendertje. Ik denk dat deze frequenties ruim ver genoeg van elkaar afliggen om geen storing te veroorzaken op elkaar. Is dit zo of zou ik toch nog ergens rekening mee moeten houden.

Is er bijvoorbeeld een minimum afstand nodig tussen de twee antennes op het model (ontvangerantenne model en zendantenne datalink)

Alvast bedankt

Mark

Bij mijn Schulz vario op 433 Mhz en mijn video zender op 2,4 Ghz is een afstand van 10 cm. tussen de antennes voldoende om geen storing te hebben.

Hans Delemarre

Die telemetrie zenders moeten een enorm vermogen uitzenden om de ontvanger van je besturing "dicht te drukken". De frequenties liggen zo ver uit elkaar dat je ook daar weinig of geen problemen mee zult hebben. Alles bij elkaar denk ik dat de kans op problemen vrijwel nul is. Om echt zeker te zijn kan je natuurlijk zorgen dat de antennes ver genoeg uit elkaar zijn maar wat is ver genoeg? Daar heb ik ook geen antwoord op dus zeg ik dan maar "zo ver mogelijk".
Succes.

Het vermogen van mijn vario zender is maar 10mW. Meer is ook niet toegestaan. Het vermogen van mijn video zender is o,5 watt. Toen ik storing had kwam dat niet uit de zender maar uit de omvormer die van 5 volt 12 volt maakte om de toen gebruikte camera te voeden. Door een andere camera te gebruiken heb ik dat opgelost.

Hans Delemarre

Back