Interferentie? Of iets anders?

• Topicstarter Topicstarter areon
  • Startdatum Startdatum
A

areon

Guest
Dag luitjes,

Bij deze wil ik jullie eerst bedanken voor ale informatie die ik op dit forum heb kunnen vinden. Ik heb mij eerst even "ingelezen" alvorens na zo'n 15 jaar weer eens een modelvliegtuig aan te schaffen en dit forum heeft mij erg geholpen!

Ik heb sinds een paar weken (ook) de Easy Star van Multiplex, gekocht bij Quartel in Pijnacker.
Ik heb er een zender bij gekocht van Jamara (compa-x4) op 40MHz en een snelheidsregelaar van Robbe, de RSC 819 BEC.

Alles lijkt goed in elkaar te zitten, het vliegtuig vliegt op zich goed. Begin jaren '90 heb ik al eens een poosje (zweef)model gevlogen, ik heb veel geoefend met de simulator en ik moet zeggen, de praktijk valt mij niet tegen.

Alleen: af en toe gaat de motor ineens uit... erg lastig. Ik kan er moeilijk een patroon in herkennen.
Ik dacht eerst aan de snelheidsregelaar. Immers, als ik het "gas" dicht doe en daarna weer open vliegen we vaak weer een poosje vrolijk verder. Al die tijd lijken de servo's wel gewoon te reageren.

Nu heb ik gisteren voor de zoveelste keer een bereik test gedaan, en voor de zoveelste keer lijkt het toch echt goed te zijn, alles blijft mooi rustig als ik niks doe en reageert op mijn "commando's" als ik de hanedles beweeg.
Ook heb ik aan de draadjes getrokken om te kijken of er ergens een breukje is, maar kan niets ontdekken.

Maar er viel mij wel iets anders op: op een goed moment stond het vliegtuig aan, maar de zender niet. De servo's gingen als gekken te keer en op de snelheids regelaar brandje het ledje, zoals dat ook gebeurt als je gas geeft, echter zonder dat de motor draaide.
Ik heb het vliegtuig thuis nog eens aan een inspectie onderworpen ( 5 minuten lopen van mijn "vliegveldje") en daar kreeg ik precies hetzelfde resultaat. Logische volgende stap is natuurlijk om het ding ergens anders mee naar toe te nemen en te kijken of het daar ook op treed. Misschien zit er rond mijn huis "iets in de lucht". Dit zou trouwens wel betekenen dat de resultaten van de bereik test niet betrouwbaar zijn in mijn geval.

Vraagjes: Iemand nog andere tips die ik uit kan proberen?
Zou een zender op een andere band uitkomst bieden?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Hoi,
Arthur.

Ik heb wel eens wat gelezen over de prop, dat die verkeerd om kan zitten.
Maar ik durf het je niet me zekerheid te vertellen, maar er staat mij wel iets vaags van bij, maar vraag het anders nog eens voor de zekerheid na bij Quartel :wink:

Arthur,

Er is niets aan de hand met je apparatuur en er zit ook niets in de lucht bij jou in de buurt. Het probleem zit in de accu. Ja echt, in de accu! Het is nog een nieuwe accu die nog niet in staat is om al topprestaties te leveren. Als je de accu enkele keren leeg hebt gevlogen en hem daarna met een goede lader en een redelijke laadstroom weer hebt opgeladen zal dit "probleem" snel minder worden en verdwijnen.
Hoe komt het nu?
De accu heeft nog wat moeite met het leveren van voldoende stroom voor de motor. De regelaar maakt van de accu spanning ook een spanning die de ontvanger en de servo's van energie voorziet. Je kan dus de accu nooit helemaal leeg vliegen omdat je dan geen energie meer hebt om het model nog te kunnen sturen. In de regelaar zit dus een beveiliging die de motor uitschakelt als de accuspanning te laag wordt. Er zit dan nog voldoende energie in de accu om de besturing nog een poosje (10 tot 30 minuten) te laten werken zodat je het model veilig kan landen.
Als je het gas even dicht trekt en dan weer gas geeft draait de motor weer even. Dat komt omdat de accu zich weer iets heeft opgepept maar direct wanneer de spanning weer te laag wordt grijpt de beveiliging weer in en stopt de motor. Naarmate de accu leger raakt zal de tijd dat de motor nog wil draaien steeds korter worden. Helaas raakt de accu ook steeds sneller leger en kan je problemen met de besturing krijgen als je de motor te vaak weer "start".
Als je de regelaar en de ontvanger aanzet zonder dat de zender aanstaat grijpt er een andere beveiliging in die in deze regelaar is ingebouwd. Om te voorkomen dat de motor ongecontroleerd gaat draaien door stoorpulsen zit er een controlesysteem in die het signaal dat via de ontvanger van de zender komt constant controleerd. Als dat signaal niet aan bepaalde eisen voldoet schakelt de beveiliging de hele regelaar uit en voorkomt zo gevaarlijke situaties. Vingers tussen propellers en dat soort bloederige dingen. Het knipperende ledje geeft aan dat de beveiliging heeft ingegrepen.
Wil je meer van NiCad en NiMH accu's weten lees dan de stukjes in de modelbouw FAQ daarover eens door.
Het NiCad verhaal vindt je HIER.
Het NiMH verhaal vindt je HIER.

Ernst,

Superbedankt voor je heldere en snelle antwoord!

Ik herken in je uitleg inderdaad een aantal patronen (zoals een kortere vliegtijd als je doorstart) dus ben er van overtuigd dat dit het moet zijn.

Ik ga nu die faq's lezen!

Hoi,
Arthur.

Kijk dat is dan mooi opgelost, en weet ik het ook meteen als ik een easystar ga kopen :wink:

Ernst,

Zijn die laders die je bij zo´n set krijgt, sterk genoeg om er voor te zorgen dat de accu (later) wel helemaal vol krijgt :?:

hobby zei:
Zijn die laders die je bij zo´n set krijgt, sterk genoeg om er voor te zorgen dat de accu (later) wel helemaal vol krijgt :?:
Dat kan ik je niet zeggen ik ken die laders niet. Meestal krijg je de accu's best wel vol maar niet altijd op de meest ideale manier. Een goede lader zal vrijwel altijd meer kosten dan de meegeleverde ladertjes. Toch zal je op den duur veel meer hebben aan een goede lader. Voorlopig kan je de meegeleverde lader gewoon gebruiken maar als je serieuzer wordt met vliegen en je wilt er echt verder mee gaan dan kan je het beste een goede lader kopen. Uiteindelijk zal die zichzelf terug verdienen doordat je accu's langer mee gaan en beter presteren.

hobby zei:

Hobby,
Ik heb er een andere lader bij gekocht. Om precies te zijn: Ik heb niet de RTF set gekocht, maar het losse vliegtuig. Daar komt dan een zender/ontvanger bij, servo's, regelaar, en de lader. Ik was tesamen zo'n 245 euri kwijt, dus maar iets meer dan de 219 van de set, maar had wel een betere lader, een echte 4 kanaals zender ipv 3 en een 1100mAh accu, ipv de 750 die er normaal bij zit.
Maar misschien is deze reactie voor het Easystar draadje :wink:

areon,

Moet je zeggen dat ik het draadje gelezen heb van de easystar, en dat is best veel.
Ik heb al veel gelezen over de easy star, en het moet gewoon de beste zijn, als ik de verhalen lees.
Ik heb bij Quartel geinformeerd over deze set, en daar krijg ik er een 4 kanaals bij voor 229.-
Nou moet ik je zeggen dat ik er nog niet zoveel verstand van heb, dus weet ik niet welke lader en andere toebehoren er bij zitten.
Wel weet ik dat je bij een 4 kanaals zender voorlopig voldoende hebt.
Maar ik zal het nog eens goed na lopen voordat ik de set koop.
:arrow: :arrow: maar een ding is duidelijk het word de easystar :!: :!:

Hobby,

Kijk even hier: http://www.ansmann.nl/LN_d/LN04_110p4.htm

Da's de lader die ik er bij heb, maar dan zonder "Ansmann" er op. Gewoon merkloos, dan is 'ie 49 euri. Na enig zuinig kijken ging er nog wat van af :P

Voor beginnende vliegers kan ik ook moeilijk een alternatief verzinnen dan de Easystar!

Hoi,
Arthur.

Aeron,

Bedankt voor je link, zal eens kijken wat het precies gaat worden.
Best moeilijk als je als leek wilt gaan vliegen, en dat je nog niet alles weet over de lipo´s accu´s en ontvanger.....enz enz....maar ik begin het steeds meer te begrijpen.

:arrow: :arrow: maar een ding is zeker het word de easystar :!: :!:

Hobby,

Ben je als eens bij een club langs geweest? Bij de meeste clubs krijg je dan een berg info en alle hulp die nodig is om te leren vliegen. Daar komt bij dat het ook nog eens veel gezelliger is om met een groep te vliegen dan alleen ergens in een parkje of op een weilandje te staan. En niet te vergeten zal je het vliegen ook sneller leren en met minder brokken dan als je alleen gaat staan "klooien".

@Ernst Grundmann,

Zekers ik ben de laatste tijd aardig vaak bij vliegclub´s geweest bij mij in de buurt.
En idd je krijgt daar zeker de nodige informatie over het vliegen.
Eerst moest ik er niks van hebben van zo´n club, maar nu na de nodige informatie, lijkt het mij toch wel de beste manier om te beginnen met vliegen.
Heb daar ook heel veel informatie gekregen over vliegtuigen in het algemeen.
Heb veel mnavraag gedaan over ander modellen om mee te gaan beginnen, maar ze zeiden bijna allemaal dat ik met de easystar moet gaan beginnen, dan heb je ook een grote kans dat je het vliegen echt leuk gaat vinden.
Dus wie weet dat ik na mijn aanschaf van de easy star mij ga aanmelden als nieuwe club lid :wink:
maar eesrt de easy star in huis halen :!: :!:

@Ernst Grundmann,

Ik was er al bang voor dat je hier straks niet meer mee kan stoppen, maar dat komt mij dan heel goed uit.............want ik ben echt op zoek naar een hele leuk nieuwe Hobby, en volgens mij heb ik die gevonden.
Wat ook zo leuk is van de easy star, dat de meeste er best wel het een en ander van weten.
Makkelijk als je straks even niet weet hoe iets moet :roll:

Ernst en anderen,

Gisterenavond vliegpoging drie gedaan.

Ik heb de batterijen (twee packs) eerst leeg getrokken en daarna op 0,1C geladen.
Als ik het vliegtuig gewoon neer leg en op half vermogen laat draaien gaat het een aantal minuten goed (niet gemeten hoeveel) en wordt na verloop van tijd inderdaad de motor afgesloten en gaat het ledje van de regelaar knipperen.
Batterijen weer een nacht in de lader en vol geladen en dit keer ben ik gaan vliegen. Wat een ramp. Al binnen een minuut viel de motor uit. Doorstarten en weer doorgaan, maar het blijft hakkelen. Als ik op half vermogenvlieg gaat het wat beter, dan kan ik wat langer vliegen, maar het houd ook dan binnen vijf minuten op. Het ledje van de regelaar knippert ook dan, dus wel degelijk heeft dit met de stroomleverantie van de accu's te maken.

Vraagje: Is het normaal dat accu's, die nu voor de ongeveer 7e/8e keer op worden geladen dat de strromlevantie zo slecht is? Of heb ik kneusjes gekocht en kan ik beter wat anders aan schaffen?

't Is niet echt ontspannen vliegen zo :evil:

Zijn de accu's nieuw of hebben ze eerst lange tijd ergens ongebruikt gelegen? Als het nieuwe accu's zijn heb je misschien de verkeerde accu's gekregen en kunnen ze de vrij grote stroom van je motor niet goed leveren.
De eerste paar keer laden doe je met vrij lage stromen (0,1C) om alle cellen in de accu zo veel mogelijk gelijk te krijgen. Dit heet formeren van de accu (net zo iets als balanceren bij LiPo's).
Daarna kan je de accu het beste sneller gaan laden. Stromen van 1C tot 2C zijn voor NiCad accu's prima geschikt. Heb je een NiMH accu dan is 1C de standaard laadstroom. Er zijn bepaalde types NiMH accu's die je zonder gevaar met stromen van 2C kan laden. Kijk in de papieren van de fabrikant of zoek de gegevens van jou accu (cel) op via het internet om te weten of jou accu met 2C geladen kan worden.
Sneller laden van je accu zal de inwendige weerstand iets verlagen waardoor jou problemen voorbij kunnen zijn. Verwacht er geen wonderen van maar kwaad kan het zeker niet. Als het werkt zal je merken dat na een paar keer laden de accu beter zal gaan presteren.
Wil het dan nog niet dan zal je misschien toch aan andere, beter geschikte, accu's moeten gaan denken.

Dag Ernst,

Alweer bedankt voor je antwoord.

Ik heb weinig specs gekregen van de accus. Het zijn Ni-Mh's van 1050mAh, zeven zellen. Er staat wel een ref.nr. op: TI007105. Als ik daar op Google wordt er niets gevonden. Echter, als ik de eerste I in een 1 verander heb ik twee hits. Zal wel een Chinese schrijffout zijn.

Ik heb ze gekocht bij de aanschaf van mijn Easystar en mij werd verteld dat ze beter zijn dat het 6 cellen pack wat in de RTF kit zit van de Easy. Overigens kan ik op de site van Quartel niets terug vinden. Mogelijk hebben ze ze niet meer.

http://www.t2m.tm.fr/accus-powerhouse.htm
Bij deze Fransen vind je de meeste info en dan is er nog een Duitser die ze heeft, maar daar staat alleen de naam en mAh, verder geen specs. Wat ik daar wel lees is dat ze 2/3A leveren. Is dat wel genoeg?

Inmiddels heb ik een andere accu besteld van GP om het verschil te zien. Benieuwd of dat wat oplevert. Ik meld nog wel even met de bevindingen daarvan.

Hoi,
Arthur.

Het ziet er naar uit dat die accu's toch te zwak zijn. Als ze maar 2A á 3A kunnen leveren is dat wel weinig want de motor kan tot wel 8A trekken.
Het lijkt mij een beetje vreemd dat men je die accu heeft aanbevolen. Ze zouden beter moeten weten lijkt mij.

Back