InterModellbau

Hallo,

Ik heb wel zin om eens te gaan kijken in Dortmund.
Is het daar de moeite om iets te kopen of is het enkel een show?

Groeten

Laatst bewerkt:
ja ga zelf ook elk jaar met de club er naar toe.
en dan word er altijd voor honderden euro's uit gegeven.
dus dat zit wel goed daar hoor.

leuk, ik zoek namelijk een lekker grote zwever voor deze zomer! Is het aantrekkelijk qua prijs t.o.v. de winkels hier in België/Nederland?

groeten

mij eigen ervaring is dat intermodellbau minder aantrekkelijk wordt qua prijzen, of je moet een shop treffen die er staat met overjarige/oude modellen.
Want ik denk dat de internetshops van tegenwoordig al zeer scherp geprijsd zijn...

Maar het is natuurlijk best leuk om te kijken naar de demo's en al het andere modelbouwspul.

Bas

InterModellbau 2011

Ieder jaar gaan wij met een groepje naar de beurs in Dortmund. We maken er altijd een dagje uit van. Wist je dat dit één van de grootste en uitgebreidste modelbouwbeurzen ter wereld is? Wat jaren geleden was ik op vakantie in Amerika in de staat Californië en heb daar in een kleine modelbouw winkel wat staan praten met de winkeleigenaar. Die was notabe op de hoogte van deze beurs en was een soort jaloers dat deze beurs voor ons zo dicht bij is, hij zou d’r ook graag eens naar toe gaan maar zou dan met het vliegtuig moeten. Voor ons is 200km met de auto anders een behoorlijk stuk.
De eerste keer dat ik naar deze beurs ging keek ik m’n ogen uit. Wat sommige mensen al niet kunnen maken zeg, bijvoorbeeld een compleet werkende spiering kraan. Dit is een mobiele kraan die zich helemaal uitklapt tot een soort torenkraan. In een gemiddelde woonkamer kon dat ding zich nauwelijks uitklappen, hij had een hoogte van bijna 2,5 meter en draaicirkel van zeker 4 meter. Wij (modelvliegers) kopen een bouwpakket, liefst arf, lijmen dat in elkaar en monteren er wat servo’s, een ontvanger en een motor op maar die vent van die kraan moest bijna alles zelf maken inclusief het mechaniek. Sommige van ons besteden heel veel tijd aan de afwerking van hun vliegtuig die moet er gelikt uit zien. Over het algemeen blijft het dan nog steeds bij een aparte folie en wat stickers. Op de beurs staan echter complete trailers met oplegger die fantasie gespoten zijn, pure kunstwerken. Dan ben ik maar een prutser met m’n sullige vliegtuigjes. Hoewel, het gaat mij vooral of eerlijk gezegd alleen maar om het vliegen terwijl die “echte modelbouwers” het gaat om het bouwen. Als zij klaar zijn wordt er hoofdzakelijk gepoetst en geshowd, dat die ook kan rijden enz. hoort wel zo maar is eigenlijk bijzaak.
Op de beurs betaal je over het algemeen iets minder voor je spullen dan bij de modelbouwzaak op de hoek. Toch moet je uitkijken dat je niet juist duurder uit bent dan gepland want de z.g.n. beursaanbiedingen zetten de bezoekers nogal eens aan tot (impulsief) kopen. Het kunnen ook je clubgenoten zijn die je aanmoedigen tot kopen met opmerkingen als: “kom op joh als we er drie of nee als we er 4 tegelijk kopen dan kosten ze maar…” Het samen op pad gaan naar zo’n beurs heeft voor de beginners en gevorderden onder ons het voordeel dat je bij je aankopen kunt profiteren van de kennis van je clubgenoten.
Op de beurs gaat een ieder zijn eigen gang terwijl we rond het middaguur op een afgesproken plaats en tijdstip verzamelden om wat te eten en te drinken maar ook om even bij te kletsen. Op de terugweg gaat de ene helft samen wat eten en de andere helft gaat rechtsreeks naar huis.
Kortom, voor de prijs hoef je niet gaan dan ben je bij veel internetshops voor dezelfde prijs klaar maar wij vinden het leuk om van alles te zien en maken het zelf gezellig.
Dit jaar gaan we zeker weer.

Back