Internationale Indoor Fly In 2010, 13 en 14 Maart

Hallo modelvliegers!

De Nijmeegse Luchtvaart Club organiseert 13 en 14 maart alweer de 3e Internationale Indoor Fly In! Dit evenement is opgezet als wedstrijd in een aantal vrije vlucht indoor klassen. Natuurlijk zijn ook vliegers welkom die niet perse mee willen doen aan de wedstrijd of modellen hebben die buiten de wedstrijd vallen. Er zullen vliegers uit heel europa aanwezig zijn. Je bent welkom als je ook alleen maar even wilt kijken; op zondag 14 maart word 's middags een demo gegeven.

Er zal gevlogen worden in de volgende klassen:

Schaalklassen:

F4D (Open Schaal, Rubber aangedreven)
F4E (Open schaal, CO2/electrisch aangedreven)
F4F Peanut
Pistachio

Duurvliegklassen:

F1D
F1M en F1M small (voor Junioren)
F1L (EZB)
F1N (Indoor Hand Launch glider, Indoor chuck)
Sainte

Voor meer info, kijk op: IIFI - homepage Hier vind je ook foto's van vorige editie's.

Als je vragen hebt kun je altijd terecht in dit draadje of stuur even een mailtje naar onderstaande email!

Groeten,

Roel Lucassen

ww.iifi.nl
rlucas "at" dds.nl

Laatst bewerkt:
Roel,

de Fly In is op zondag open voor bezoekers (13.30 tot 16.00uur in de Jan Massinkhal). Er worden dan demo's gegeven maar er zijn dan geen wedstrijden begrijp ik?

Overigens, entree slechts 2 Euro dus dat kan geen belemmering zijn ;-)

Volgens mij worden er op zondag gewoon wedstrijden gevlogen. De wedstrijd word tussendoor even stil gelegd voor de demo.

Kevin

Kevin heeft gelijk, en er kunnen voor bepaalde klassen ook nog wel vluchten gemaakt worden in een andere hoek van de zaal. Wat betreft de demo's heb ik op de IIFI-website gezet:
Voor het publiek is de zaal geopend op zondag van 13.30 tot 16.00. Er zal een vliegdemonstratie worden gegeven met veel verschillende modellen.
Entree voor volwassenen is 2 euro, kinderen gratis

Wat de leeftijdsgrens is voor kinderen weet ik echter niet. Misschien wordt er gewoon gekeken of ze zich kinderachtig gedragen of niet.....

Even een newsflash over de IIFI, er zijn een aantal leuke ontwikkelingen.

Ten eerste is het nu mogelijk om, wanneer je er niet bij kan zijn, via het internet de IIFI te volgen. Benjamin Magits zorgt voor een realtime verbinding met een webcam in de wedstrijdhal. De beelden zijn te zien op zijn website: www.microflight.be/IIFI Maar het is natuurlijk leuker om er echt bij te zijn! Ik zal over een paar dagen zorgen dat het tijdschema hier komt te staan zodat je weet wanneer je moet afstemmen om je favoriete onderdeel te bekijken.

Verder hoorde ik van de wedstrijdleiding (Roel Lucassen) dat er al 70 schaalmodellen zijn ingeschreven, waaronder 36 peanuts. De juryleden gaan het dus zwaar krijgen!

Ik laat zelf mijn Koolhoven F.K.46 weer meedoen bij de pistachios, en mijn Fokker F.II bij de peanuts. De Koolhoven ben ik nog wat aan het detailleren om nog wat meer punten te scoren. Ik hoop dat het vlieggedrag hier niet teveel onder lijdt, anders is het van de wal in de sloot....

Misschien laat ik mijn Chambermaid ook weer meedoen met de pistachios, maar mijn Koolhoven scoort veel beter bij de schaalbeoordeling. De chambermaid vliegt daarentegen weer langer.

Nogmaals voor wie wil komen kijken: voor het publiek is de zaal geopend op zondag van 13.30 tot 16.00. Er zal een vliegdemonstratie worden gegeven met veel verschillende modellen. Entree voor volwassenen is 2 euro, kinderen gratis. Maar wil je op een ander moment komen kijken dan is dat ook te regelen, modelbouwers zie ik niet alleen als publiek en hoeven niet boven op de tribune te blijven. Neem dan wel even contact op met mij of Roel.

p2049233a.jpg

Laatst bewerkt:
Zoals eerder gemeld is het inmiddels duidelijk dat er een groot aantal modellen aan de wedstrijd meedoet, er staan al 70 modellen ingeschreven, waarvan 36 Peanuts! En er komen deelnemers uit Zweden, Engeland, Frankrijk, Duitsland en Belgie. Voor wie het niet mogelijk is om bij de wedstrijd aanwezig te zijn is er een mooie oplossing, de gehele wedstrijd is te volgen via de webcam van Benjamin Magits.
Dit tijdschema is een samenvatting, voor het volledige programma (en routebeschrijving) kunt u hier kijken.

Zaterdag 13 maart 8.00-19.00
*8.00 - 10.00 Invliegen en funvliegen
10.00 - 11.00 Duurvlucht wedstrijd
11.00 - 12.15 Peanut, Pistachio, Saint, F1N
12.15 - 12.30 Pylon race
12.30 - 13.00 Lunchpauze
13.00 - 15.00 Duurvlucht wedstrijd
15.00 - 17.00 Open schaal wedstrijd
17.00 - 19.00 Duurvlucht wedstrijd
19.30 buffet

Zondag 14 maart 8.00-19.00
*8.00 - 9.00 Peanut, Pistachio, Saint, F1N
*9.00 - 10.30 Duurvlucht wedstrijd
11.00 - 12.30 Duurvlucht wedstrijd
12.30 - 13.00 Lunchpauze
13.00 - 14.30 Peanut, Pistachio, Saint, F1N
14.30 - 16.30 Open schaal wedstrijd
16.30 - 18.30 Duurvlucht wedstrijd
18.30 inpakken, gevolgd door prijsuitreiking

Ik heb even virtueel de sfeer geproeft ;) Zo'n webcam is handig voor als je niet even langs kunt komen. Maar erbij zijn is natuurlijk leuker :D

Was zeer geslaagd volgens mij.
Helaas heeft de keelpijn doorgezet en lig ik op bed vandaag.....

@ErikF was het e.e.a. goed te volgen via de webcam? Is natuurlijk iets om mee te nemen in de evaluatie. Als het onduidelijk was en niets toevoegd dan laten we het.
Maar je gaf aan iets van de sfeer mee te proeven, dus wellicht voor herhaling vatbaar....

De beelden waren goed genoeg om de modellen te kunnen zien vliegen. Zelf zou ik zeggen: volgende keer weer doen.

Als er een verbeterpunt zou zijn is dat de resolutie van de camera. Met klein beeld ziet het er goed uit alleen als je het hele scherm gebruikt is het wat wazig. Maar nogmaals het is slechts een eventuele verbeterpunt, de beelden waren goed genoeg om het te volgen.

Morgen eens kijken of ik mijn plaatjes er ook tussen kan smijten.

p.s. ik zag in de uitslgen pas dat ik eigenlijk 9 worpen had mogen maken met F1N....
Niet dat ik dan ineens wel 40 sec zou halen....

Eens een lijst met geïnteresseerde maken voor 'Benns hout' voor betere chuckies.

9 worpen? Ik had er ook maar 6 gemaakt. Volgend jaar moet dit maar wat duidelijker worden vermeld. Niet dat ik dan ineens wel boven de 20 seconde was gekomen....

Wat bedoel je met "Benns hout"? Is dat het geheim om 40 seconde te kunnen vliegen met een indoor chuck??

Behalve voor F1D verkoopt Mark Benns ook hout voor F1N op bestelling (9 pond voor een complete vleugel geloof ik...).
Dit in combinatie met een goed ontwerp, goeie constructie, goed afstellen een een prima arm geeft 40 seconden....

Laatst bewerkt:
Even mijn beknopte verslag over de IIFI.

Het was weer een leuk en gezellig evenement. Dit jaar ben ik weer wat socialer geweest en wat minder competatief. Wel wat wennen maar beter voor mijn gezondheid. Vooral met Fox35 leuk bezig geweest met praten en vliegen. Leuk hoe hij een volkomen andere benadering van de hobby heeft, ik ben een knutselaar en bouwer terwijl hij heel aantrekkelijk kant en klaar indoormodellen heeft die verrekt leuk vliegen. Daarnaast is hij enorm behulpzaam en levert onder andere rubberwinders tegen kostprijs. Heel stimulerend!

In de peanutklasse heb ik mijn fokker FII weer laten meedoen. Om nog wat schaalpuntjes bij te scoren heb ik het stabilo nieuw gebouwd, nu met beweegbare hoogteroeren en het schaal aantal ribben. Het geheel was nog een beetje lichter ook waardoor ik 0,3 gram neusgewicht kon verwijderen. Toch lukte het mij niet om de vluchttijden van vorig jaar te halen, het model bleef onder de minuut. Toch leverde dit nog de 5e plaats op wat betreft de vliegtijden maar in de classificatie voor de schaalnauwkeurigheid bleef het model ver achter op veel andere peanuts. Dus geen plaats op het podium voor mij in deze klasse. Een beeld wat zich voortzetten in de Pistachio en Open Schaal klassen: hoge scores voor het vliegen (beide 2e plaats!), maar lage scores voor de schaalnauwkeurigheid.

In de Sainteklasse ging het veel beter, ik heb mijn persoonlijk record en daarmee ook het record voor de Jan Massinkhal verbroken met een tijd van meer dan 3 minuten! Omdat Gert Brendel nog wat langer vloog ging de 1e plaats en het zaalrecord naar hem. Kijken of ik volgend jaar dit weer kan verbeteren.

Bij de indoorchucks heb ik tijden van rond de 18 seconde gehaald. Ben ik wel blij mee, maar om in deze klasse echt mee te doen moet je toch het dubbele kunnen gooien.

Helaas ging de teamrace niet door, jammer...

Op zondagmiddag was de zaal open voor publiek. Mede omdat het op de voorpagina van de lokale krant had gestaan was er een enorm aantal mensen op af gekomen. Omhoog kijkend naar de tribune was er een grote menigte enthousiaste mensen te zien. Tussen de wedstijdvluchten door hebben fox en ik geprobeerd om het luchtruim gevuld te houden zodat er altijd wat te zien was. Tijdens de publieksdemonstratie, die weer lekker aan elkaar werd gepraat door Gé Brouwer, was er uiteraard ook veel te zien en voor mij was het hoogtepunt dat ik mijn ornithopter dit jaar overtuigend aan het vliegen had.

Aan het eind van het weekend ben ik nog bezig geweest mijn autogiro te trimmen en na verloop van tijd begon het ergens op te lijken. Maar omdat het model steeds meer beschadigd raakte zijn Fox en ik op een gegeven moment maar gestopt hiermee, later weer meer.

Rest mij te zeggen dat de catering weer geweldig was! Ik hoop dat dit in het najaar bij Interscale (6 en 7 november) ook zo goed zal zijn.

Laatst bewerkt:
Back