Internationale wedstrijden 2023

Discussie in 'F5J' gestart door funpeter7823, 8 jan 2023.

  1. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    De Eurotour kalender voor 2023 is al even uit. Misschien goed nog een keer te delen.

    21530CDF-4325-4714-89C5-4563ADD576AB.png
     
    jve en F3J-Karel vinden dit leuk.
  2. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Aan de Duitse kant van de grens wordt ook dit jaar weer de HHT-Cup vlogen. Hier vliegen RES/ E-RES / F3J / F3B-A / F5J modellen in dezelfde wedstrijd mee.

    De datums en locaties zijn inmiddels bekend.

    Hier die Termine für die Saison 2023

    26.3.2023 Osnabrück
    7.5.2023 Nottuln
    4.6. 2023 Esppelkamp
    3.9. 2023 Lockhausen
    24.9.2023 Do-X
     
    F3J-Karel vindt dit leuk.
  3. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Bijgevoegd de regels van de HHT 2023.

    Op RCN is te lezen dat er ook plannen zijn voor een NRW-CUP in 2023. Mogelijk is Losser ook één van de velden waar een wedstrijd zal plaatsvinden.

    De planning is om 2 of 3 wedstrijden te organiseren. Zodra er meer info is, dan zal ik deze hier delen.

    Gaaf dat er in 2023 met zoveel wedstrijden er naast de NK-wedstrijden wat te kiezen valt.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    F3J-Karel en jve vinden dit leuk.
  4. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    De voorlopige Belgische kalender :

    23 April : Mach Herentals
    07 Mei : Brecht
    28 Mei : Hamme-Mille
    04 Juni : CRPAL Anthisnes
    03 September : MAM Wezeren
    17 September : KMC Meerhout
    01 Oktober : Dottenijs ( Reserve)
    08 Oktober : Dottenijs ( Reserve)
     
  5. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    De belangrijkste Duitse wedstrijden, de NRW Cup volgt hopelijk nog.

    13 en 14 Mei : Brüggen Worldcup/ Eurotour
    20 en 21 Mei : Riesa Worldcup /Eurotour. Echt een aanrader, zeker in combi met de Samba Cup (CZ) een week later. De wedstrijden vallen na Hemelvaartsdag en in het Pinkster weekend.
    01 en 02 juli : Burgau Duits Kampioenschap
    30 september en 01 oktober : Kulmbach Worldcup, mooi te combineren met een paar dagen Wasserkuppe.
     
  6. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    funpeter7823 vindt dit leuk.
  7. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
  8. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Dear F5J pilots and friends ,


    We are pleased to inform that registrations for the next APSIA Spring Cup F5J , to take place next May 13-14th in Montemor-o-Novo, Portugal (near Lisbon), are now open at our web site(https://apsia.pt/joomla/index.php/pt/9-categoria-pt-pt/42-spring-cup-f5j-apsia-2023)

    We invite all F5J pilots to attend and profit to visit our country on such occasion.


    Best regards


    Manuel Leite de Almeida
     
    jve vindt dit leuk.
  9. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Inmiddels vier Nederlandse inschrijvingen voor Interglide in het eerste weekend van juli. Daar kan vast nog wat bij.

    https://www.interglide.co.uk/
     
  10. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Ik heb de afgelopen twee weekenden de Wedstrijden in Zwitserland en In Tsjechië bezocht. In Zwitserland was het erg fris, bewolkt weer en een wisselde wind. In de 7 ronden heb ik uit eindelijk al mijn vier modellen gevlogen, van 1100 gram tot 1750 gram. Het veld bleek niet geschikt voor F5J. Het werd boompjes vliegen. Van de 40 deelnemers hadden er zeker 15 schade aan de modellen. Zeker 8 modellen moest door een professionele boomklimmer uit de bomen gehaald worden. Door niet de bomenrij op te zoeken haalde ik als laatste en 10de de Fly-off. Daarin verbeterde ik mij niet in. Al met al geen aanrader voor 2024.

    De Samba Cup blijft wel een aanrader, super goed georganiseerd, een prima sfeer en met 120 deelnemers goed bezocht. In tegenstelling tot Zwitserland waren er geen mid-airs of re-flights. Ondanks dat de groepen uit 16 deelnemers bestonden. Na 9 ronden bungelde ik onder aan het linker rijtje. Net even te veel verkeerde keuzes gemaakt. Het weekend was zonnig en met niet al te veel wind, 2-5 meter. Wat met al een gaaf weekend met spectaculaire vluchten. Aan mijn materiaal kon het niet liggen. Er stonden 3 Prestige 2PK’s op het podium. Hopelijk volgend jaar meer Nederlandse deelname.

    Op naar het VK voor Interglide. Maar eerst het NK in Losser op 11 juni.

    ps. Vlucht negen was echt top. Minuten lang ver en laag gedraaid, slecht zicht doordat je tegen een bosrand aankeek. Een paar keer er uitgevallen, bij het terugvliegen pakte de kist weer wat op. Uit eindelijk visueel weer in het blauw vlucht. En toen met 3 meter per seconde knallen naar plus 350 meter. Dit maakt F5J zo gaaf om te doen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    F3J-Karel en Justus vinden dit leuk.
  11. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    De inschrijving voor het Duits Open is open. IMG_1856.png
     
  12. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    De Samba Cup 2023 door de ogen van de Amerikaanse vrienden van Flightcomp.

     
  13. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Terug van een gaaf weekend Interglide in Engeland. Ik was samen met Arno op pad. Op 25 minuten rijden van de trein en boot (Dover) ligt het veld in de buurt van Ashord. Wij waren te gast op Hamilton Airstrip Farm. Een privé vliegveld met camping en een visvijver. Alles was tot de puntjes geregeld en verzorgd. Het aantal deelnemers viel helaas wat tegen, net geen 30. Wat vooraf spannend leek was het totaal niet. Wij konden zonder douane gedoe Engeland binnen komen.

    Het was leuk om veel oude bekenden na langere tijd weer te treffen. Natuurlijk hebben wij ook nieuwe vliegvrienden gemaakt. Vrijdagavond waren wij uitgenodigd in de lokale pub. Net als vrijdagavond werden ook zaterdag tijdens de gezamenlijke BBQ werden vele oude herinneringen opgehaald. Veel deelnemers hebben ook een internationaal F3J verleden.

    De vlieg omstandigheden waren lastig, of te wel “Tricky”. Veel wind en turbulentie tot wel 150 meter. Er stonden 9 ronden op het programma en wij vlogen in drie groepen per ronde. Tussen de ronde was er 10 minuten pauze. Alles ging relaxt en vaak met typische Engelse humor. Na dag 1 stonden Arno en ikzelf beiden in de Top 5.

    De zondag begon voor ons beiden slecht. Na slechte keuzes in ronde 7 en 8 was ik veroordeeld tot plaats 9. Arno zakte terug naar plaats 7 maar wel voldoende voor de Fly-Off. Zijn eerste internationale F5J Fly-Off, een super mooie prestatie. Ervaringen opgegaan tijdens het laatste EK hebben zeker bijgedragen.

    Wij vlogen beiden met onze Prestige’s 2PK tussen de 1700 en 2100 gram.

    Arno kon zich in de Fly-Off nog verbeteren naar plaats 6. Gewoon goed gegaan, want in de finale ging het echt extreem ver en hoog.

    Het podium was bezet met Prestige 2 PK vliegers uit Engeland.

    Zonder schade aan de modellen zijn wij tevreden naar huis gereden. Voor 2024 staat Interglide al weer met potlood omcirkeld.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    hstruyk, soarer, Justus en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Volgende week zondag wordt op het vliegveld van Achmer [DE] de inhaalwedstrijd van de HHT-gevlogen.

    Een super relaxte wedstrijdvorm waarbij Schuim/ E-RES / F3J / F3B-A / F5J modellen in dezelfde wedstrijd meevliegen.

    Aanmelden kan op het veld op de dag zelf.
     
  15. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Helaas, de HHT is voor zondag gecanceld.
     
  16. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Afgelopen weekend was de Eurotour te gast in Slowakije. Voor deze wedstrijd ben ik alleen op pad gegaan. Ik zou samen gaan vliegen met de Duitse deelnemer die ook in zijn eentje zou deelnemen. Er waren uit eindelijk 7 nationaliteiten aanwezig. Na 1250 Km gereden te hebben kwam ik vrijdag rond de middag op het veld.

    Een mooie locatie van 13 ha in privé eigendom. De organisatie was in handen van oud wereldkampioen Jan Littva. Alles was top geregeld, een mooi veld en een goede camping met voorzieningen als stroom, meerdere toiletten en douches. Verder was er drank en snacks te verkrijgen. Ook de lunches waren verzorgt. Vrijdagavond maakten veel deelnemers er een grote party van. Allerlei thuis gestookte drank kwam voorbij. Vooral de Hongaren waren de rest van de wekend kansloos. :hammer::hammer:

    De weersomstandigheden waren het hele weekend top. Weinig wind, alleen maar zon, en een maximale temperatuur van rond de 30 graden. Zaterdag werd om 09:00 uur gestart. De 52 deelnemers waren in 7 groepen ingedeeld. Er zouden 7 ronden volgen. Daarna zouden de beste 9 in 3 ronden Fly-off voor de overwinning gaan strijden.

    Zoals vaker begon Ik slecht. Moeite met de omstandigheden op het veld. Het was even wennen. Daarna kwam de opmars naar boven. Na dag 1 stond ik 19de, de fly-off leek ver weg. Zondagochtend waren de omstandigheden lastiger. De top 20 ging ervoor en dat resulteerde in flinke verschuivingen. Uiteindelijk zelf met een 1000 in ronde 7, de enige van het hele weekend, als negende de fly-off in gekomen. Een resultaat die ik in de ochtend nog niet zag aankomen.

    In eerste twee ronden van fly-off bewust beperkt risico genomen. In het begin was het vaak hard werken, boven een bepaalde hoogte ging het redelijk hard omhoog. Je moest er alleen eerst komen. Mijn coach gaf na ronde 2 dat het podium erin zou zitten. Ze vroeg of ik voor de overwinning zou willen gaan. Voor de start van ronde 3 was het duidelijk dat de bel 50 meter achter de corridor zou zijn. Ik ging voor de 20 meter. Achteraf een prima keuze. Na minuten op lage hoogte ging het langzaam omhoog. Drie keer vol vliegen en 50 landingspunten was mij nog niet gelukt. Zeker niet vanaf 30, 34 en 23 meter starthoogte. Uit eindelijk was het voldoende voor de overwinning. Zo gaaf om mee te maken, winnen was mij in 30 jaar Eurotour nog niet gelukt. Dan kun je alleen maar blij en trots zijn.

    De Prestige 2PK FAI-Limit was de kist voor dit weekend. Al dat laag starten heeft wel nadelen, diverse midair’s waren het gevolg. Zelf had ik schade in ronde 2. Gelukkig goed te repareren, een voordeel van een solid core.

    Wat heeft er voor gezorgd dat ik kon winnen ? Eigenlijk geen idee, het zat gewoon niet tegen. Verder heb ik goed opgelet voldoende te hydrateren en zat ik vaak met een koelvest aan onder mijn tent. Misschien overdreven, maar het werkte wel. Eigenlijk het hele weekend weinig last gehad van de warmte.

    Verder heb ik down mee geprogrammeerd bij de start. Zo blijf ik makkelijk laag. Ook heb ik geluisterd naar een clubgenoot die het vreemd vond dat zonder streamer op mijn zender vloog. Het is gewoon een optelsom van kleine dingen.

    Zaterdag de laatste ronde van het NK in Dalfsen. Aanmelden kan nog tot morgenavond.
     
    hstruyk, soarer, TheoV en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    De uitslag en de diverse vluchten
     

    Bijgevoegde bestanden:

    F3J-Karel vindt dit leuk.
  18. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    En de laatste.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    F3J-Karel vindt dit leuk.
  19. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Mooie uitleg en gefeliciteerd met dit geweldige resultaat Peter!!!!!:wave
     
    funpeter7823 vindt dit leuk.
  20. sanderB

    sanderB

    Lid geworden:
    28 dec 2004
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Deventer
    Waar toewijding toe kan leiden. Gefeliciteerd! Vergeet je nooit meer.
     
    funpeter7823 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina