Interne weerstand P30 ISDT en JUNSI 4030

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door STRATUS, 7 mrt 2021.

  1. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Ik me onlangs een ISDT P30 aangeschaft , maar ik merkte onmiddellijk dat de interne weestandswaarden veel hoger waren dan op mijn JUNSI 4030 DOU die ik reeds jaren in gebruik heb ?
    Welke is nu juist qua metingen interne weerstand , ik vind dat de P30 wel heel hoge waarden aangeeft.

    Aan de beide laders hangen 5000 mAh 6S LIPO's ..

    IMG_9958.JPG IMG_9959.JPG IMG_9960.JPG
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    De manier waarop gemeten wordt is heel erg bepalend voor de uitkomst. Het probleem is dat er geen simpele snelle manier is om die interne weerstand te meten. Alle "simpele" methodes zullen verschillende uitkomsten geven. Als twee verschillende laders verschillende methodes van meten gebruiken zullen de waardes die uit de metingen komen ook verschillen.
    Je moet dus weinig waarde hechten aan de uitkomsten van die meting, je kan ze alleen gebruiken voor vergelijking. Je kan bijvoorbeeld zien als er één cel is die een (veel) hogere weerstand heeft dan de andere. Dat geeft aan dat er waarschijnlijk iets mis is met die ene cel. Je kan ook de waardes van verschillende accu's met elkaar vergelijken. Op die manier kan je de accu met de laagste weerstand vinden. Nogmaals de absolute waarde heeft weinig "waarde". Als je een waarde van 26,4mΩ ziet kan dat in "werkelijkheid" wel 18,3mΩ of 31,9mΩ zijn. Lager en hoger kan ook nog heel makkelijk.
    Niets aan de hand dus, de meetwaardes van de "oude" lader alleen gebruiken met die lader en van de nieuwe lader allen voor die lader, en niet met elkaar vergelijken!
     

Deel Deze Pagina