Intrekbaar landingsgestel, tips & trucs?

Student

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Een goedendag,

Zomaar eens een vraagje, meeste topics hierover zijn of heel erg oud, of heel goed verborgen:D
een dezer tijden ga ik starten met de bouw van een 1,6 m span corsair F4U, exacte uitvoering weet ik nog niet.
Volgens tekening en bouwverslagen komt hij rond de 5 kilo te zitten, mijzelf kennende zal ik daar zeker niet onder komen :D
Origineel hoort er een vast landingsgestel onder, dit vind ik bij dat type toestel niet zo'n mooi gezicht.

Ik wil graag intrekbaar. maar dan komt het punt, welke poot gaat erin?
Aangezien het veld waar ik vlieg een tik aan de grove kant is, moet er wel iets onder wat een beetje stevig is.
luchtsystemen heb ik gevoelsmatig iets tegen.
electrisch kom ik an sich zat tegen, maar of ze zijn meteen voor 10 kilo + toestellen, of ze zijn voor een slag lichtere toestellen
de poten voor 10 kilo + staan dan ook meteen voor het gemak geen inbouwmaten bij, wat e.e.a. niet makkelijker maakt.
Dan heb je nog het punt wat de ervaringen zijn.
china levert ook best wat, maar reviews etc kom ik niet veel tegen.
Of je komt iets tegen wat zou moeten gaan, willen ze er 500 eur of meer voor hebben.
is dan weer wat overdreven. Ik ben niet op zoek naar een 100% schaalding, gewoon een intrekbaar landingsgestel.
Achterwiel is een leuke bonus, maar bij de tekeningen zat al een zelfbouw optie om deze intrekbaar te maken

voornaamste punt van een corsair is dan wel dat het wiel ook 90 graden moet draaien tijdens inklappen..
wat de zaken niet meteen makkelijker maakt

Wie heeft ideeën wat er in zou kunnen?

Trek de beurs maar...
GOEDE poten zijn duur. Het is ook niet nogal wat, als het veld geen biljartlaken is je je er een kist van 5 kilo op neer moet kwakken...
Of je voor jouw kist 500 euro kwijt MOET zijn, is discutabel, maar voor een Corsair heb je poten nodig die naar achteren indraaien, ofwel je landt volledig op de grendels, en dan moet het wiel ook nog eens 90 graden draaien, en dat moet nauwkeurig gebeuren want je wilt wel dat de wielen tijdens iedere landing EN uitgedraaid blijven, Rn goed blijven sporen.

Dergelijke hoge eisen kosten nu eenmaal geld.

Ik was voor de poten van mijn Focke Wulf dik 500 euro kwijt en dat was met de mazzel van een forse korting op de twee veerpoten.

Ik zou eens kijken bij JPHobby.eu die hebben enorm veel spullen op dat gebied (en doen assemblage in eigen huis). Kom je er op de website niet uit dan kun je je vraag ook aan hun voorleggen. Zij hebben meestel wel een passen advies (en kunnen soms zelfs maatwerk leveren). Het is degelijk spul en netjes afgewerkt. Prijs is heel redelijk. Heb verschillende sets in gebruik naar volle tevredenheid.

Ik werk nu voor de tweede keer met rcskylite: https://www.rcskylite.com/product-category/landing-gears/. Ik spreek over steeds dezelfde toestellen (een tweemotorige van HK, waarvan me de starre poten niet bevielen, de eerste set heeft al zeker een 300 landingen probleemloos doorstaan.)
Het is een superleuk klein bedrijfje, heb nu twee keer een set van 3 poten besteld., alles tiptop in orde.
Ze passen het exact aan zoals je wilt: gat om het verenstaal in te laten, ( je moet dus ergens anders het mechanisme kopen), hoe zwaar wordt de kist (ze passen de veren aan), welke wielen moeten er op en de lengte van de poot.
Maar zeer betrouwbaar, goede prijs/kwaliteit verhouding, levering was de laatste keer slechts 2,5 week na betaling (via Paypal). En dat zelfs terwijl de douane het nog intercept had en ik 22 euro moest afrekeken van de 80 die het kostte.
De dame waarmee ik correspondeerde was uiterst vriendelijk, Virginia.

Een Corsair gear zie ik er nog niet tussen, ik durf te wedden dat ze het zelfs willen maken, alhoewel het draaien wschl in het mechanisme moet gaan zitten.

Jammer dat deze site steeds de foto's 90gr verdraait, krijg dat niet goed.

1000034326.jpg
1000034342.jpg
1000034343.jpg

Laatst bewerkt:
Ik heb lucht ,hydraulisch en electrisch in gebruik gehad .
Alle drie hebben hun voor en tegens.
Robart levert lucht mechanieken specifiek voor de Corsair. Deze zijn om te bouwen naar elektrisch . Op Ali express kun je ook mechanieken vinden .
Maar eigenlijk is de rekensom heel simpel . Voor een goed landingsgestel ben je meestal net zoveel kwijt als voor de kit van het toestel

Ooit eens gehoord dat het duurste onderdeel van een Mercedes is: de kabelboom.
Bij modellen niet zelden de (complete) besturing, uiteraard afhankelijk welk merk besturing en welk type servo's, dan wel de motor/uitlaten/prop. Ja, dus de kitprijs is juist vaak het goedkoopste gedeelte! Ik denk dat veel bouwers zich daarop verkijken en je zoveel half afgebouwde kisten kunt vinden.

Lucht en hydraulisch, vind ik de kist te klein voor.
en voor lucht heb ik als angstbeeld dat ik bij landing naderhand ergens een minilekkage had, waardoor nu de boel niet open gaat:D
Vandaar mijn idee voor electrisch

Qua geld kit vs retract
de kit hebben ze niet meer..
ik ga een scratch build doen van een marutaka corsair 1,60 meter
geen idee hoe duur de kit ooit was, 500 lijkt gevoelsmatig aan de hoge kant

een hoop dingen die ik wil zijn niet aan de lichte kant van het verhaal.
er komt nog een motor op, ik wil kijken of er een rookpomp in past
ik wil deze graag op benzine, dus wordt de motor wat aan de zware kant
uitlaat wil ik qua geluid goed hebben, wordt het ook niet lichter van.
1 van de types corsair had de uitlaat aan 2 kanten, onderuit. die wil ik als eindstuk proberen te maken
Relatief een hoop dingen om in een kist te frommelen
dan wil je wel dat een kleinigheidje als een landingsgestel heel blijft tijdens de landing :D

qua afbouw en geld:
ik kom van origine bij heli's vandaan..
als je zo'n ding goed opbouwd, dat je er ook jaren vertrouwd plezier van kunt hebben, is de kit eigenlijk maar 30% van de prijs.
geen schaalkisten, gewoon de trex variant klasse van heli's
ik heb 2 3d kisten, daar zat de besturing ook op meer dan de kit zelf waard was
de normale sportkisten waren in dat punt een verademing, servo's van 10 of 20 euro per stuk en klaar..
In zoverre, ik verkijk me niet op de kosten
Ik had me alleen nooit in retracts verdiept... daar werd ik wel ff stil van :D

Robart zat ik ook al bij te kijken, daar kwam mijn eerste schrik vandaan :D
Volgens mij zat ik bij deze https://robart.com/collections/retr.../615e-100-deg-electric-rotating-main-retracts
Maar die zit net weer een beetje aan de lichte kant van het verhaal, 5 tot 10 pound, mijn toestel wat waarschijnlijk een tikkie erover gaat..
Een andere daar is meteen voor een 60cc corsair, wat dan weer een grote tik overdreven is

Ik zit ook te kijken op een hollandse webshop met grote vliegtuigen, die heeft ook de meerdere prijsklasses op de site
CYmodels, ESM, alleen geen idee of die dingen hun geld waard zijn
JPhobby ziet er ook goed uit..

feit is wel dat ik de poten eerst moet hebben voor ik met de vleugel begin
hoe je het montageblok maakt is nogal bepalend

1m60 is niet echt groot voor een zelfbouw schaalkist, die worden sowieso altijd wat zwaarder en/of hebben altijd meer weerstand. Om daar nog een benzine motor in te proppen....., of denk je aan een omgebouwde methanol motor? Je bent er zo ruim een jaar mee bezig als je dat van een(kit) bouwplan gaat maken.
ik zou er snel mee klaar zijn: Met wat pech ben je dat alleen al kwijt aan je landingsgestel voor je zelfbouw plannen.
https://www.fmshobby.com/products/fms-1700mm-66-9-f4u-v3-corsair-blue-pnp?ref=EssentialRC

In dat punt heb ik 1 erg groot probleem: ik vind brandstof zo leuk...
die FMS is een electro
en als los staand dingetje, ik heb die maat accu in het geheel niet in mijn hangar
dan zou ik puur en alleen voor dat toestel die accu's moeten nemen..
en ik hou niet van die grote accu's
is een gevoelsdingetje, totaal onzinnig.
maar zolang ik het bij mn iets grotere kisten met brandstof kan doen, probeer ik het :D

Nog een dingetje wat IK persoonlijk als nadeel zie aan de FMS: schuim
tot een maat vind ik dat mooi spul, maar op deze maat heb ik er niet veel mee

Ik heb zelf wat ervaring met kisten van rond de 5 kilo, in methanol termen zit je dan al rond de 15 a 20 cc in 4 takt te denken
Alleen past die maat al niet onder de kap, dus moet er hoe dan ook een gat in
in de tekeningen gaat men uit van 10 cc a 15cc tweetakt, dan is het al krap
waarbij de reviews ook meteen aangeven dat 10cc eigenlijk wel erg weinig is
ik wil wel graag een beetje power hebben in zo'n ding..

als ik dan toch richting 15 a 20 cc 4takt methanol ga, moet er toch een gat in de kap..
is een 20cc benzine geen grote stap. zelfs maar een kleintje
asp120 4 takt, 890 gram
OS120 4 takt 920 gram inclusief demper
dle20 820 gram (inclusief ontsteking en standaard zij uitlaat)

In geld zit je dan eigenlijk ook nog een stuk voordeliger met benzine, 280 voor de dle tegenover 550 voor de methanoller
De tank kan kleiner op benzine. ik gok iets van 250 of 300 cc
mijn kist met een methanol 20cc heeft een 500ml aan boord, en daar redt ik eigenlijk niet comfortabel 8 minuten mee

In zoverre heeft benzine wel wat voordelen..
ik maak meteen het gewichtsvoordeel weer kwijt met de rookpomp etc, maar hij kan in ieder geval wel makkelijk roken..
ik heb meer kisten op benzine, heb alles al bij me op het veld.. voor mijzelf geen probleem
en is makkelijker met afstellen, alleen ff wat meer aandacht aan de setup op het toestel

Ik heb een 70 cc tweecilinder, de kop vanaf hart motor wordt daar niet lager van
Iig, niet veel van wat ik zie

zijn wel gave motoren trouwens..
Maar dan zou het wel echt een maatje groter toestel moeten zijn

dacht dat de kap vanaf hart brandschot tot kap iets van 15 of 18 cm was
Een 10cc tweetakt redt dit, 15 cc is krap, 4takt is natuurlijk een tik hoger
Kap van een corsair is echt rond..

De afstand van krukas tot cilinderkop zal bij een twin altijd kleiner zijn dan bij een één cilinder, bij gelijke cilinderinhoud natuurlijk

Ah zo..
2x kleinere kop..

Ff gezocht, rcgf heeft wat..
20cc twin, 17,3 cm van kap tot kap breed, dat is een maat die moet passen

die 30 bij morris zal ik s kijken of de maten ergens staan
Kwam ik ff niet tegen
Nou is 30 ook wel wat overbemeten, 10cc a 15cc methanol naar 30cc benzine is een stevige stap
Maar ja,de echte corsair had ook stevig wat vermogen :D

Bijlagen

• IMG_0364.jpeg
    IMG_0364.jpeg
    78,7 KB · Weergaven: 83
De afstand van krukas tot cilinderkop zal bij een twin altijd kleiner zijn dan bij een één cilinder, bij gelijke cilinderinhoud natuurlijk
Ja, maar niet veel...
De basisafmetingen (boring keer slag) van een ééncylinder motor nemen maar met ongeveer 25% toe voor een verdubbeling van de cylinderinhoud.
En afhankelijk van het basisontwerp groeit de motor zelfs helemaal NIET: ik heb 10 cc tweetakt gloeipluggers liggen die uitwendig identiek in afmetingen zijn aan 15 cc gloeipluggers, en ze zijn zelfs van hetzelfde merk...
Dus de afstand van hartlijn kruk tot top van de cylinder voor een 70 cc twin is niet zo heel veel kleiner dan een 70 cc ééncylinder.
Uiteraard wordt de totale breedte wél fors groter.

Grappig, ik had het merk net niet gezien, we zitten in hetzelfde merk te wroeten :D
De 30 is maar een beetje breder.. 200 gram zwaarder..
maar een 10 eur duurder..

dat is wel een stevige tik verleidelijk…

Bijlagen

• IMG_0365.jpeg
    IMG_0365.jpeg
    370 KB · Weergaven: 93
DLE 20 ééncilinder is 90 mm van hart krukas tot top cilinder ( past dus binnen een 200mm kap)
DLE 35 ééncilinder is 110 mm (past niet in een 200mm kap)
Zoals ik zei: een verdubbeling van de cylinderinhoud resulteert in ongeveer 25% toename van de afmetingen.

Net ff zitten kijken, de kap is niet 100% recht, verjongd wat naar de voorkant
De motor mag 18 cm totaal zijn incl bougiekappen
Nu moet ik de kap toch zelf maken.. beetje spelen met de maat kan..
maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan :D

daarbij wordt de 30 echt wel overkill.. heb nu een 35cc op een 6 kilo kist, die kan letterlijk prophangen en daarna nog makkelijk omhoog wegklimmen

kleine opmerking bij de dle 40 trouwens
De 20 en 30 van rcgf zijn gemeten inclusief de bougiekappen, de dle 40 zonder
Dus 18, en nog een 3cm, past niet binnen de kap zonder heel vergaande aanpassingen:D
De 30, daar zou je nog een set bulten in de kap kunnen maken.. past net niet
De 40 steekt eigenlijk met de kop zelf al buiten, kop er volledig uit :D
Ik ben geen nette schaalbouwer, maar daar zou ik met wel aan storen

Laatst bewerkt:
Trouwens, de dle 20 1 cilinder is ook gemeten zonder bougiekap
Mijn kap is 18, dus de 9 cm hoogte motor zit exact pas, bougiekap steekt erbuiten

nu vind ik dat nog ok, motor op zn kop en aan de onderkant een gat of bult in de kap
Zoals gezegd, ik moet de kap toch zelf maken.. beetje prutsen kan

dus eigenlijk wordt hier de vraag, 1 of 2 cilinder?
1 cilinder moet de kap iets voor verbouwd worden, minder onderdelen en makkelijk in de gaten houden
2 cilinder past, alleen meer onderdelen, 2 cilinders in de gaten houden qua warmte

in zoverre neig ik qua geluid naar de 2 cilinder..
zijn er specifieke nadelen aan 2x 10cc op benzine?
Kleinere benzinemotoren hadden wat moeite met hun warmte, als ik mij niet vergis?
Nu lukt het brutus methanol op benzine te laten lopen, een originele benzinetuf heeft wat meer koeloppervlak

Back