Intrekbare waterroeren voor een waterkist

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Richard Branderhorst, 19 dec 2003.

  1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    LS.
    Voor de mensen met interesse in watervliegen:
    Hier een aantal plaatjes hoe je retractable waterroeren kunt maken.
    Beide floats hebben deze rudders, dat werkt veel beter.

    Het model is de Beaver van PAF, de drijvers zijn van Commander en de waterroeren van Ernst, de katrollen van 2Brothers!


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Arvid

    Arvid Guest

    Hoe zit dat eigenlijk met watervliegtuigen? Je mag officieel niet wildvliegen, maar zijn er dan wel plaatsen waar je legaal op het water weg kan komen?
     
  3. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Wat een Katrollen draadjes en servo's en dat alleen maar om dat roer in te trekken...

    Wat is er het nut van dan? Lijkt mij niet dat ie er harder van gaat. en dat je tijdens het vliegen er net zo veel last van hebt. :?
     
  4. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Mooi gemaakt hoor!

    Dit vraagt overigens om twee (eigenlijk 4) in de drijvers ingebouwde wielen :)

    Wat betreft wildvliegen op het water. Er gelden boven water dezelfde regels als boven land. Boven water lijkt de overlast en risico's wat minder. (ik regelmatig vanaf de boot op de vinkeveense plassen en hier op de IJssel, geen (water)kip in de verre omtrek te zien....hooguit een verre visser)
     
  5. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Franck, dank je
    Satoer:
    Als je een keer gaat watervliegen dan zul je zien dat waterroeren bij hoge snelheid enorme weerstand gaan opwekken, zelfs zoveel dat je onder bepaalde omstandigheden niet meer los komt. (weinig power, windstil weer).
    Verder kan het gebeuren dat als je landt met de roeren naar beneden, je ze kunt beschadigen door de plotselinge ruk naar achteren.
    Nou ben ik wel eerlijk, het zijn "kickup" waterroeren, dwz, (vandaar het elastiekje), als ze iets raken dan gaan ze naar achteren (worden ahw omhoog geschopt). Ook makkelijk als je taxiet in ondiep water.
    De katrollen zijn niet alleen voor het intrekken, maar natuurlijk ook voor de besturing van de roertjes. Je kunt het wel op andere manieren teweeg brengen, maar dit is wel het mooiste.
    Het intrekken heeft bij de collega watervliegers een hoog aaaaaahhhhh :D :D :D gehalte, dus ja, een beetje kicken is het wel.

    Verder heb ik me uitgeleefd met de programmering op de zender. Normaal doet de waterroer servo gewoon mee met het richtingsroer, maar zodra ze ingetrokken worden (de schakelaar heeft een dubbelfunctie als mixerschakelaar), dan wordt deze functie "ontmixed" en bestuur je alleen nog maar het richtingsroer.
    Zo voorkom je dat de servo onnodig extra stroom verbruikt in de lucht.

    Arvid.
    Er is eigenlijk niks geregeld in modelbouwland over watervliegen.
    Als je je hersen gebruikt, heb je nooit problemen.
    Enkele tips:
    Ik vlieg nooit in de zomer, dan is veel water bezaaid met surfers, zwemmers. Je hebt toch een aardig gebied nodig en watervliegen trekt veel kijkers. Dat is niet leuk in de zomer want dan kun je niet meer vliegen. Ik vlieg dus in het voor en najaar.
    Zorg dat je, indien mogelijk, toestemming hebt van de landeigenaar, waarvandaan je vliegt (vanuit een bootje valt niet mee....)
    Zorg dat je een bootje bij je hebt.
    Ga niet op zout water vliegen, in no time is alles gecorrodeerd, en mocht er water in de romp komen dan kun je na een zoutbad alle apparatuur weggooien.
    Ga niet vliegen als het te hard waait, de golven worden snel te groot voor een kistje.
    Gebruik geen houten props, deze kun je na één vlucht op het water weggooien, alsof je er met een hagelgeweer op geschoten hebt.
    Ik gebruik een onboard gloeiautomaat, dat scheelt een boel geklungel aan de waterkant, het stationair is lager en betrouwbaarder.
    Een laag stationair toerental is belangrijk, denk eraan, je hebt geen remmen! Het model gaat er direct van door als je het loslaat!
     
  6. tsssss :wink: Wel intrekbare roeren maar geen remmen? Daar kan je toch een mouw aan passen? kan je beide roertjes niet naar binnen laten uitslaan als rem oid?

    mooi gemaakt trouwens...krijgen we ook een foto van de gehele kist? :)

    Niels
     
  7. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Niels.

    Idd, watervliegtuigen kunnen niet remmen! Dat is één van de vele extra problemen(cq uitdagingen!) van het watervliegen.
    Nee, die roertjes bij elkaar klappen zal niet voldoende helpen om bvb op één plaats op het water te blijven.
    Met watervliegen (taxiën) moet je dus altijd aan de gang blijven. Soms kun je door handig gebruik te maken van wind wel wat meer doen, zoals achteruittaxiën!
    De neus blijft echter naar voren wijzen, maar hij wordt dan naar achteren geblazen!

    Taxiën met wind is erg moeilijk, zonder waterroer lukt dat, bij zijwind, nauwelijks. Alleen door met een heleboel snelheid een bocht te maken, kun je toch eea doen.
    Maar waterroeren zijn een "must" bij het "serieuze" watervliegen.

    Echte watervliegtuigen hebben overigens dezelfde problemen.

    Jaja, de foto komt over een week, ik wacht nog op stickers en moet de ruiten nog plakken. Het model heeft al een paar keer gevlogen maar is toen door iemand anders zijn zender(!) tegen een paal gedirigeerd. Gelukkig heeft de man zijn verzekering alles betaald, klasse.

    Het heeft echter lang geduurd voordat ik de reparatie klaar had, zoals je misschien ziet is alles in metallic lak gespoten, een hele klus.
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    @Niels:
    Water is een stom medium... Aan de ene kant is het soepel, plooibaar en zacht, aan de andere kant: hoe sneller je erin vaart, hoe harder het wordt. (wel eens plat op je buik geland tijdens het duiken van de 3 meter-plank? :( )
    Op het moment dat Richard met z'n Eager Beaver snelheid maakt, geven de drijvers al weerstand. Vandaar ook de 'step' in de drijvers: bij een bepaalde snelheid komen de drijvers uit het water en 'vaart' het model op de steps. Zouden die roertjes op dat moment nog in het water hangen en zou Richard roer geven krijg je zo'n weerstand dat het model waarschijnlijk onmiddellijk weer met de ski's in het water zou zakken. Gevolg: meer weerstand, koprol, zwemmen... Ik weet dat bij de Fairey Swordfish bijvoorbeeld de roertjes vastgezet werden bij een start, ter voorkoming van dit soort neusstandjes. Zeker met een torpedo aan boord (die vrij ver vooraan hing) was het gevaar niet denkbeeldig...
    Maar dit soort dingen op een model vind ik wel mooi...
    De grens tussen RC vliegtuigen en RC schepen wordt weer een stukje kleiner!

    Groet
    Roel.
     
  9. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Het gebruik van roeren op een waterkist in plane heeft inderdaad veelal desastreuze gevolgen, zeker met drijvers met een niet platte bodem.
    Water kan niet alleen hard zijn, met een beetje snelheid heb je eigenlijk ook vaak te veel grip. Drijvers met een platte bodem geven nog wel eens de mogelijkheid dat je al "slidend" bochten op hoge snelheid kan nemen.....niet erg schaal, wel erg leuk.

    Oh ja, ga vooral met piepschuim water-kisten vliegen, en zorg dat als je vanaf de wal vliegt, dit doet met aanlandige wind.

    Off topic : ik zie op biggs dat er een treffen was in Nuth..is dat Nuth, Limburg ??...Indien ja, daar werk is verdikkie al een jaar lang geen 15 minuten vandaan. En ik maar zoeken naar een vliegveld in de buurt .
     
  10. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Franck.
    Voor meer info over Nuth kijk op http://www.homepages.hetnet.nl/~franco55/

    Het maken van bochten met hoge snelheid (step taxy) wordt in werkelijkheid ook gedaan, zelfs op één drijver!
    Dit is een techniek die het mogelijk maakt om bvb vanuit een te klein meer, al circelend op snelheid te komen.
    Tevens heeft het vliegtuig dan vanwege het feit dat er maar één drijver in het water hangt, minder weerstand en kan beter accelereren.
    Het kan soms het verschil betekenen in nét loskomen of aan het water vastgeplakt blijven.
    Maar je hebt gelijk, de vorm van de onderkant is er belangrijk. Vanwege simpliciteit in de bouw kom je met modelvliegen wel weg met een vlakke onderkant (op de step na dan,) zij het dat vlakke onderkanten erg snel kapot slaan door de kracht van het water, terwijl een V-vorm het water beter "open snijdt".

    Roel:
    Als je aan de achterzijde van de drijvers weerstand hebt of krijgt, dan maak je geen koprol bij vliegtuig(modellen), maar je decellereert of stopt met accelleren. Je gooit het drijfanker uit, so to speak.
    Dit is tevens de reden dat de onderzijde van de drijvers aan de achterkant, dus ná de step, op een bepaalde manier naar boven wegloopt. Deze hoek wordt oa bepaald door de stand van het vliegtuig die nodig is om los te komen (bepaald door profielvorm en kleppenstand).
    Als deze hoek in die drijver niet groot genoeg is, dan druk je als vlieger tijdens het lostrekken van het vliegtuig de achterzijde van de drijvers het water in, met als gevolg dat je snelheid kwijtraakt en weer terugzakt.
    Precies op dit moment is het belangrijk dat er retractable waterrudders gemonteerd zijn!
    Soms vergeten de vliegers ze op te halen, geen probleem, je komt met de normale waterkisten niet eens los!

    De kans dat je voorover in het water gaat kan alleen optreden als je:
    1.Geen (vol) hoogteroer geeft bij het begin van de start. Omdat de trekkracht van de motor heel hoog boven de waterlijn ligt, krijg je dat de neus van de drijvers deze downforce niet meer kan tegenwerken.
    2. Met een te hoge snelheid, cq te lage neusstand komt landen, de voorkant kan dan in het water happen, de resulterende neusduik is om een aalschover jaloers te maken!
    Dit is een van de weinige situaties dat je zware schade aan een model kunt krijgen, in het algemeen heb je minder schade door watervliegen als op land. Eea hangt wel af in hoeverre je model waterdicht is, ofwel goed behandeld is aan de binnenkant om een korte onderdompeling in water zonder al teveel schade te doorstaan.
    Ik heb radslagen met watermodellen gemaakt en zien gebeuren, die met 0,0 schade afliepen, doe dat eens op land!
     
  11. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.826
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2015
  12. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Bert.
    Ha, deze site kende ik niet, geinige filpjes, dan krijg je een beetje een indruk.
    Die ene start is gevaarlijk richting mensen! Stom!
    Verder, de fout die de vlieger steeds maakt is, hij trekt flink aan het hoogteroer om hem los te krijgen maar vergeet het los te laten zodra hij vliegt en hangt continue overtrokken achter de motor...al met al geen bijster goede vertoning.
    Wat je wel ziet is dat die ene keer hij met de vleugel door het water gaat, en niks gebeurt, het model richt zich op en niks aan de hand.
    Op het land was de vleugel van de romp geklapt.
     
  13. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Owww Snap m :)

    @Bert: Welnee... op het moment dat dat vliegtuig boven die mensen is, is die zeker al op zo'n 15 meter hoogte.
     
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.826
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2015
  15. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    wat een dombo zeg, vliegen kan ie absoluut niet en presteerd het dan ook nog om in vol overtrokken toestant over dat volbeladen bootje heen te slingeren :(
    fijn voorbeeld voor de rest.
    enne satoer, die 15 meter van jou, maak daar maar een metertje of 8 van, en diegene die het al eens ervaren hebben, weten allemaal als ie tijdens de overtrek omslaat, dat ie niet meer te houden is en zo beneden is.

    watervliegen is fun, maar zo ? nee laat maar.
     
  16. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Dat hij het niet helemaal beheerst daar ben ik het zeker mee eens.. haha wat een geslinger. Maar dat hij "Net" over die mensen heen gaat niet. Let maar eens goed op die mensen wanneer die pas recht naar boven kijken. dan is dat vliegtuig al zo'n... okay 8 meter ;) (dat is toch ook hoog) hoog.
     
  17. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.826
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Satoer

    Als hij in overtrokken toestand vliegt zoals hier kan hij in 1 keer weg draaien en dan geeft bijna iedereen vol up, met als gevolg dat hij in een vrille naar beneden gaat.
    Dat gebeurd heel vaak en dan roepen de mensen storing.
    Oefend het maar eens hoog in de lucht op deze manier krijg je een charter namelijk ook aan het vrillen.
    Maar ik wil verder niet van het ontwerp van Richard afwijken daar is het veel te intressant voor.
    Bert
     
  18. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
  19. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    @Bert: Je hebt er meer verstand van dan ik. Heb nog nooit gevlogen laat staan dat ik weet wat "overtrokken toestand" is. Dus je zal ongetwijfeld gelijk hebben.
    Het is duidelijk dat hij niet zoveel ervaring had en die mensen in het bootje hadden daar niet moeten zijn.

    @Franck: Daar ging de discussie over ;)

    Back.... :eek:ntopic:
     
  20. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ik zit weer niet op te letten.....:/
     

Deel Deze Pagina