Introductie schaal zwevers

• Topicstarter Topicstarter Eric R
  • Startdatum Startdatum
E

Eric R

Guest
Ik ben al een tijdje aan het orienteren op het gebied van de wat grotere schaal zwevers.

Maar omdat ik nog echt een leek ben op dat gebied, heb ik niet echt het lef om direct een 5mtr ASW 28 te bestellen van een aantal honderden Euro's.
(er is bij mij op de vereniging niemand die groter vliegt als 2mtr span)_

Kan iemand mij vertellen waar en wanneer er gesleept of geliert wordt met de wat groter kisten, zodat ik er eens kan gaan kijken?

Eric

Yep,
die prijzen was ik al bang voor.
Maar dan zie ik nog redelijk wat prijs verschil tussen de verschilldende aanbieders, vb. 4mtr Asw 28 bij Lenger Modellbau of een 4,5Mtr Asw 28 bij EMS Beide met een KTW systeem, dan praat je al gauw over een prijs verschil van ruim E 3000,=

Dit zal wel aan de details liggen en ofdat het styro/abachi of GFK kist is

Ik kom zelf uit Gouda en heb al reeds een jaartje of 6 RC zweef ervaring.
Waarvan meerendeels op het duin (Maasvlakte ken ik op m'n duimpje), maar ook al een uur of 100 in het Alpen gebied (Alpe 'd Huez, Millau, St Hillair ).

Meeste ervaring met de Graupner Joungmaster.
Redelijk behendig met een Ocelot van Pollack Modellbau (Ds-ing record = 156Mph, Maasvlakte NO 6Bf)

Vlieg nu met de Last Down Competition brushless(Staufenbiel) voor het eerst met een electro kist om aan een zwaardere kist te wennen, vooral bij het landen (ons veldje is 30x80mtr met maïs aan de zijde)

P.S. waar vakmanschap eindigd, begint de kit

Is het misschien niet beter om eerst met wat ouder model te beginnen rond de 4mtr zoiets als een K-8, Grunau-baby of houtbouw?
Dit vanwege de wat langzamere vlieg-eigenschappen

Ik ben nl. met schaalzweven totaal onbekend, ik heb het wel eens gezien(meer bewonderen ) maar de vliegeigenschappen van die moderne dingen ("Orchideeën" zoals de Fransen die grote schaalkisten noemen :D ) zijn totaal anders als wat ik in mijn handen heb gehad.
Ik heb nog een 2mtr Asw 28 van Lenger voor op het duin maar daar heb ik me handen vol aan!!(tipstall gevoelig 8O )

Zijn er mogelijkheden om Leraar/Leerling met een schaalkist te vliegen???
om het een keer te kunnen voelen. Ik zit namelijk al een jaar te twijfelen tussen schaal- of een F3j-kist of iets degelijks

Trouwens aankomen weekend 11/12 juni zit ik langs de Maas in Rotterdam, er gaan een paar gekken onder de Erasmusbrug door vliegen.
Red-Bull Airrace Dus geen tijd om naar Zeewolde te komen

Wanneer en waar is de volgende meeting??

Eric.
Ik begrijp dat je de overstap wil maken naar de grotere zwevers.
Laat je niet afschrikken door de vliegeigenschappen, want vaak is dat een beetje overdreven. Die dingen vliegen heel erg stabiel en reageren meer realistisch op je commando's.
Duurder....ja, de meeste wel, maar als je gaat vergelijken met electrozwevers valt het nogal mee voor de starters. Je kan al met 4 meter vliegen ( goede overgang span ) tussen de 300 en 400€ boven de 4 meter gaan de prijzen onrealistisch de hoogte in. Hier en daar vind je echter goede modellen die je toch voor een max prijs van 500€ kan aanschaffen.
Meestal ga je wel beter RC materiaal inbouwen waardoor je de prijs weer de hoogte instuurt.
Kijk op onze kalender naar de komende meetings als je eens wil komen kijken en praten. Opleiding via een leszender is mogelijk in de toekomst een optie, maar voorlopig geeft dat enkele praktische problemen voor ons. Verder hebben we wel allerhande mensen die elk hun eigen gebied hebben waarin ze uitblinken. Kennis van zaken is er dus genoeg.
Telkens we kandidaten vinden om een dagtreffen te houden, gebruiken we dat voor opleiding en training. Niet iedereen heeft immers de mogelijkheid om deze afdeling van modelvliegen op hun eigen club te beoefenen. Vandaar dat we ook deze vereniging hebben opgestart. Het is nog een behoorlijk jong onderwerp in de Benelux, maar we merken al dat er toch stilaan meer aandacht gegeven wordt aan dit concept.
Je bent dus van harte welkom!
www.flytobiggs.net
www.biggs.nl

Yep,
moet zeker een keer komen kijken/praten

Thnx voor de info

Eric

Back