Introduction F5J van Höllein

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door jan brilman, 28 apr 2021.

  1. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Voor die flap mix is het heel handig 'm even op een schakelaar te zetten. Mocht het dan NIET goed staan kun je het uitzetten en normaal landen.
     
  2. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Het maakt toch helemaal niet uit of die mix verkeerd staat of niet?

    Helemaal geen mix betekend dat je waarschijnlijk veel extra down moet geven tijdens het landen. Wel mixen maar niet genoeg betekend een klein beetje down geven, te veel betekent een beetje up geven.

    Maar er veranderd verder niets en je moet nog steeds sturen, alleen wat meer dan wanneer je mix optimaal staat en dat is een kwestie van heel vaak landen tot je hem goed hebt staan
     
    jan brilman, jve en serge pot vinden dit leuk.
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Jup en je onthoudt je kbuppelstand. Hierdoor weet je op de grond bijna gelijk hoeveel je moet bij mixen.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zoals hierboven ook gezegd, zonder mix beginnen.
    Dat vind ik de veiligste methode, zo doe ik het altijd.
    Op hoogte uitproberen, dan word je niet verrast bij de landing.
    En wat betreft zwaartepunt, dat is bij deze modellen helemaal niet zo kritisch, Hoellein zegt 87-90mm maar al zou je hem tussen 80 en 95mm hebben dan gebeuren er nog geen schokkende dingen, het blijft gewoon vliegbaar.
    Neem gewoon 87mm en doe dan je testen, duikproef bijvoorbeeld.
    En stel hem af zoals JIJ hem lekker vind vliegen, gooi de gebruiksaanwijzing aan de kant, zelfde geldt ook voor de uitslagen.


    GJ
     
  5. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    @ jve Het is een introduction die heeft geen ailerons dus geen butterfly

    Stukje plakband op 87 mm op de eerste rib
     
    Laatst bewerkt: 30 apr 2021
  6. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
  7. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Introduction alleen flaps , geen aileron, butterfly is flaps naar beneden en ailerons up ,
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Flaps zitten erop, aan het middelste deel van de vleugel, die klappen naar beneden.
    Je hebt niet altijd ailerons nodig.
    Het ligt aan de stand van de flaps wat je bij zou moeten mixen.
    Als je ze op 45 graden zet dan zal de vleugel meer gaan liften, als je ze 90 graden zet dan remmen ze gewoon en denk ik dat de vleugel minder lift omdat de snelheid er dan uit gaat, je zal dan UP moeten mixen.


    GJ
     
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Ik ben juist heel erg van de gebruiksaanwijzingen . . .


    Dat wordt een heeeeeel klein stukje plakband! . . .

    En dan?

    Maakt niet uit komt goed.

    Wederom dank voor alle input.


    jan.
     
  10. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Aha, nog makkelijker!! Alleen flaps zetten (ik neem aan met stick) en kijken wat er gebeurt.
    Je kunt met de flaps ook sturen maar daar hebben we het even niet over ;).
     
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Flaps gaan met schuifregelaar (rechts gas, links hoogteroer).


    jan.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    In een gebruiksaanwijzing staan wat basis instellingen zodat iedereen hem een veilige eerste vlucht kan geven maar daarna zullen de meeste mensen hem af gaan stellen op hun eigen wens.
    En dit zijn zulke simpele vergevingsgezinde modellen dat ik het zelf wel aan zou durven het CG een heel stuk naar achteren te schuiven.
    Een kritisch model kan je ook niet meer op je vingertoppen uitbalanceren, dat moet dan echt op 2 spijkertjes of zo.
    Ik had een vliegende plank, dat zat echt op de 2 millimeter, zat je ernaast dan vloog ie helemaal niet meer.

    GJ
     
  13. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik ben wel van het mixen motor-elevator. Maar begin met een kleine waarde! Meestal komt de mix bij mij uit ergens tussen 5 en 8%, meer heb je normaal niet nodig.
     
  14. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Hier net zo, werkt effectiever dan domping. Daarbij een scheef staande prop op je toestel ziet er niet uit.
     

Deel Deze Pagina