Invallen Duitsland om modelvliegtuig op GPS

Islamitische terroristen hebben in Duitsland mogelijk een aanslag willen plegen met modelvliegtuigen die via een satelliet worden bestuurd.

De Duitse politie viel dinsdagochtend negen huizen binnen in de deelstaten Baden-Württemberg, Beieren en Saksen.
Er is ook huiszoeking gedaan in België. Dat meldde de Duitse radiozender SWR Info.
Twee van de verdachten zijn van Tunesische afkomst. Zij studeren aan de Universiteit van Stuttgart, waar ze methodes ontwikkelden om modelvliegtuigen gestuurd door gps te laten vliegen.
De openbaar aanklager van Stuttgart is ook een onderzoek begonnen naar mannen die geld zouden witwassen om extremisten te steunen.

Bron: NU.nl

Of klik hier

Gaat dit gevolgen hebben voor de hobbyist?
Ik weet het niet, maar het zou zomaar eens kunnen lijkt me...
Gaat het niet om de privacy-discussie zoals laatst, dan kan men (de regering) dit wel gebruiken om een verbod af te kondigen.

Wat gaan mensen tegenwoordig toch weer ver..

Ik denk persoonlijk dat de regering ongeveer hetzelfde gaat doen zoals met scooters.
om op een scooter te rijden heb je een rijbewijs nodig en die is absurd duur (+/- 450euro).
dit heeft als gevolg dat mensen niet zomaar meer een scooter aanschaffen, en daarom de verkoop en rijders van scooters enorm dalen!

Nu denk ik dat dit ook gaat gebeuren met de modelvliegtuigen die in bezit zijn van een (video)Camera.
Met een bewijs van goed gedrag kun je een vergunning kopen met een niet normaal hoog bedrag dat je ermee mag vliegen.
En er zullen waarschijnlijk weer toren hoge boetes opzitten als je dat niet doet.

extra inkomsten voor de overheid.. minder plezier in het maken en vliegen met dit voor sommige mensen "speelgoed" en voor andere mensen een knap staaltje techniek.

Ik hoop toch echt dat mensen beseffen dat ze niet de enigste zijn met zo'n ding en daarmee alles verpesten. een beetje respect naar je buurvrouw die ligt te zonnen!

Het is nu eenmaal een opkomende technologie die zeker gevaren met zich mee kan brengen (indien een persoon kwaad bloed heeft). Zeker de mogelijkheden van het fpv vliegen biedt mogelijkheden voor aanslagen. Immers, hoe simpel is het om in theorie en praktijk een drone op te laten stijgen vanuit een tuin en te laten landen/crashen in een open bus met royalties? Beter staan we hier niet teveel bij stil maar mocht het een keer goed mis gaan dan vrees ik zeker voor de toekomst van deze mooie hobby.

Dit lees ik net op nu.nl:

Islamitische terroristen hebben in Duitsland mogelijk een aanslag willen plegen met modelvliegtuigen die via een satelliet worden bestuurd.

De Duitse politie viel dinsdagochtend negen huizen binnen in de deelstaten Baden-Württemberg, Beieren en Saksen.
Er is ook huiszoeking gedaan in België. Dat meldde de Duitse radiozender SWR Info.

Twee van de verdachten zijn van Tunesische afkomst. Zij studeren aan de Universiteit van Stuttgart, waar ze methodes ontwikkelden om modelvliegtuigen gestuurd door gps te laten vliegen.
De openbaar aanklager van Stuttgart is ook een onderzoek begonnen naar mannen die geld zouden witwassen om extremisten te steunen.

Bron: Invallen Duitsland om modelvliegtuig op GPS | nu.nl/buitenland | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

Nog erg weinig bekend, maar hopelijk heeft dit geen negatieve invloeden op onze hobby!

ZUCHT... ze zijn niet de eerste hoor...

in Amerika had iemand met een RC turbine straaljager al eens zoiets willen proberen, toen de CIA 'm in de gaten kreeg...
toen is er naar mijn weten niks over de hobby uitgesproken.
denk dat ze ook in dit geval, eerder de personen in 't zoeklicht zetten i.p.v. het materiaal...

anders zouden we ook al het nodige over het bezit van een auto gehoord hebben ;) (gezien de ramkraken etc op het nieuws)

groet,
Hoogvlieger

Er staat zoveel blah-blah in dat stukje. Op universiteiten houden ze zich voor bepaalde vakgebieden nu eenmaal bezig met dit soort praktijken, zelfs op dit forum zijn dergelijke vragen herhaaldelijk voorbij gekomen. En wat als het autochtone studenten waren geweest? Ook zoveel bombarie maken?

En wat heeft het zoeken naar mannen die geld witwassen hiermee te maken? Of is het Nederlands van de copy-paste journalisten dermate slecht dat ze zelfs onsamenhangende tekst blind overnemen?

mogen de vliegtuig modelbouwers wel oppassen
zit je rustig op je hobby zoldertje aan je vliegtuig te knutselen
staan er ineens tig agenten naast in je kamertje:D:D:D

mogen de vliegtuig modelbouwers wel oppassen
zit je rustig op je hobby zoldertje aan je vliegtuig te knutselen
staan er ineens tig agenten naast in je kamertje:D:D:D

Kijk ik niet meer van op. Dat is dus mij ooit eens gebeurd op mijn zolderkamertje bij pa en ma thuis, maar dan door de heren van de toenmalige radiocontrole dienst inclusief recherche bijstand. Ze meenden dat ik een piratenzender had, maar ze moesten een paar huizen verder wezen... Niettemin een rare gewaarwording.

Gaat dit gevolgen hebben voor de hobbyist?
Ik weet het niet, maar het zou zomaar eens kunnen lijkt me...
Gaat het niet om de privacy-discussie zoals laatst, dan kan men (de regering) dit wel gebruiken om een verbod af te kondigen.

Met ELK platform, of het nu vliegend, varend of rijdend is, kun je aanslagen plegen.
Aanslag USS Cole door een rib:
moet nu iedereen een bewijs van goed gedrag aanvragen voor hij een rib mag kopen?

11-09:
Fullscale passagiersvliegtuigen in twee wolkenkrabbers: Ja, er zijn extra veiligheidsmaatregelen getroffen, maar er wordt nog steeds gevlogen.

Aanslagen met VBIED's:
Rijden er plotseling geen auto's meer? Ik dacht er vanochtend op de snelweg
toch aardig wat gezien te hebben...

Elke nieuwe techniek leent zich om "foute dingen" mee te doen.
De vragen dienen zich aan:
kun je dat voorkomen? Nee.
Kun je het beperken? Misschien.
Hoe?
En kun je het beperken zonder de "goedwillenden" er onder te laten lijden?

Helaas is de groep goedwillenden een kleine groep, economisch ook niet interessant, en aan zich organiseren hebben ze een broertje dood.

Ik verwacht persoonlijk niet dat ze de complete hobby zullen gaan verbieden. Het zou ook geen enkel nut hebben omdat je de kans op een aanslag bijna niet verminderd.

Als je echt wil dan komt het toch wel..
Ik heb laatst een mes gekocht, en die man zij dat er mensen huiverig over zijn, en dan zegt hij dat hij ook grote scherpe scharen verkoopt, dus ja, als je echt graag slecht wil lukt het bijna altijd wel..
Net was Roel Van Essen zegt..

Back