ik zou van mijn cobra17 ook eens de instelhoek moeten meten... het kreng durft al eens stallen bij een trage bocht, en kheb het gevoel dat de stabilo een negatieve hoek heeft (gekregen toestel van een collega piloot)
maar het is een Tstaart...
toch eens doen na de verhuis...
heb ook kleine aluminium wingletjes van een meribel liggen die ik er eens op ga kleven, gewoon om te kijken hoe het vlieg en stall gedrag verandert.
Tip-stall in een (trage) bocht kan inderdaad op een te groot instelhoekverschil wijzen. Maar de vleugel zelf kaan daar ook de oorzaak van zijn. Zeer spitse tippen is er één, verkeerd profiel (veel meer welving) aan de tip is een tweede, wash-in ipv. wash-out is een derde.
Als ik jou was, zou ik eerst eens beginnen met het goed invliegen van het ZW-punt.
Hier kun je lezen waar je op moet letten. Houdt er rekening mee dat ZW-punt en instelhoekverschil bij elkaar horen. als je de een verandert,
moet je de ander ook aanpassen. Anders gaat je kist duiken of juist stallen. Enne ... trimmen is ook instelhoekverschil aanpassen ...
Een negatief instelhoekverschil is 99% zeker correct. Alleen in zeer uitzonderlijke gevallen zou een positief verschil denkbaar zijn.
Een T-staart heeft nauwelijks invloed op het instelhoekverschil, en als je het zou kunnen uitproberen, zou je constateren dat bij een T-staart een groter (meer negatief) instelhoekverschil hoort (mits verder een identiek vliegtuig).
Pas als je mbv. de duikproef het ZW-punt en instelhoekverschil goed hebt zou ik gaan experimenteren met die winglet. Winglets veranderen de tipwervel. Daardoor kan een tip meer/beter lift gaan leveren. Bij een tip die al vlak bij zijn grens opereert, kan dat in een nog venijniger stall-gedrag uitmonden...
Dirk.