Invalshoekverschil (aka. instelhoekverschil)

Om dat te meten heb je natuurlijk allerlei leuke Instrumentjes;)
De die-hards grijpen nog eens een keer naar die ouwe rekenliniaal, misschien, maar het excelsheetje, wat op deze link genoemd staat, maakt het allemaal nog een stukje makkelijker :rolleyes::rolleyes:
RC-Network.de - Magazin

Laatst bewerkt:
Goed om dat nog ff hier te melden ! Ik gebruik deze sheet ook, al vond ik hem op Arjan's site. Werkt idd perfect, al helemaal als je een V staart hebt....want dan werken de leuke instrumentjes niet :-/

Dat mag je mij en de rest even uitleggen, mij lukt het namelijk wel met de "instrumentjes" een V staart op te meten... Of ben ik nou te dom voor deze "instrumentjes" en weet ik niet hoe ze werken? ;)

Goed om dat nog ff hier te melden ! Ik gebruik deze sheet ook, al vond ik hem op Arjan's site. Werkt idd perfect, al helemaal als je een V staart hebt....want dan werken de leuke instrumentjes niet :-/

Hmmmm Arno,

Ik had van jouw toch net wat meer precisie verwacht. Met dit tooltje meet je geen instelhoek, maar het instelhoekverschil!
Oh ja, en het hoekverschil tov. de 'tafel' waarop je model ligt.

Ik kon het effe niet laten ... :mrgreen: ;-)

Ik heb er naar mijn herinnerring echt 3x naar gekeken, want ik kon het me niet voorstellen. Sorry als ik het toch fout had. :oops:

Ik zal de dosis van mijn pilletjes eens verdubbelen :rolleyes:

ik lees dan weer inVALShoekverschil in de titel , en niet instelhoekverschil :p

als we dan toch onnozel bezig zijn ;)

al is arno blijkbaar wel wakker ;) onmiddelijke aanpassing :p

zijn we nu niet overdreven taalpolitie aan het bezigen ?

Bromsnor.jpg

zijn we nu niet overdreven taalpolitie aan het bezigen ?

juist is juist... als het hier over een instelhoek gaat, dan spreken we over zeer precieze zaken! 1° is een wereld van verschil :D

ik zou van mijn cobra17 ook eens de instelhoek moeten meten... het kreng durft al eens stallen bij een trage bocht, en kheb het gevoel dat de stabilo een negatieve hoek heeft (gekregen toestel van een collega piloot)
maar het is een Tstaart...

toch eens doen na de verhuis...
heb ook kleine aluminium wingletjes van een meribel liggen die ik er eens op ga kleven, gewoon om te kijken hoe het vlieg en stall gedrag verandert.

ik zou van mijn cobra17 ook eens de instelhoek moeten meten... het kreng durft al eens stallen bij een trage bocht, en kheb het gevoel dat de stabilo een negatieve hoek heeft (gekregen toestel van een collega piloot)
maar het is een Tstaart...

toch eens doen na de verhuis...
heb ook kleine aluminium wingletjes van een meribel liggen die ik er eens op ga kleven, gewoon om te kijken hoe het vlieg en stall gedrag verandert.
Tip-stall in een (trage) bocht kan inderdaad op een te groot instelhoekverschil wijzen. Maar de vleugel zelf kaan daar ook de oorzaak van zijn. Zeer spitse tippen is er één, verkeerd profiel (veel meer welving) aan de tip is een tweede, wash-in ipv. wash-out is een derde.

Als ik jou was, zou ik eerst eens beginnen met het goed invliegen van het ZW-punt. Hier kun je lezen waar je op moet letten. Houdt er rekening mee dat ZW-punt en instelhoekverschil bij elkaar horen. als je de een verandert, moet je de ander ook aanpassen. Anders gaat je kist duiken of juist stallen. Enne ... trimmen is ook instelhoekverschil aanpassen ...

Een negatief instelhoekverschil is 99% zeker correct. Alleen in zeer uitzonderlijke gevallen zou een positief verschil denkbaar zijn.

Een T-staart heeft nauwelijks invloed op het instelhoekverschil, en als je het zou kunnen uitproberen, zou je constateren dat bij een T-staart een groter (meer negatief) instelhoekverschil hoort (mits verder een identiek vliegtuig).

Pas als je mbv. de duikproef het ZW-punt en instelhoekverschil goed hebt zou ik gaan experimenteren met die winglet. Winglets veranderen de tipwervel. Daardoor kan een tip meer/beter lift gaan leveren. Bij een tip die al vlak bij zijn grens opereert, kan dat in een nog venijniger stall-gedrag uitmonden...

Dirk.

ja, het toestel is 3m10 span en aan de tippen zit ik met 10cm geloof ik... dus erg kleine reynolds...

ik heb hem moeten optrimmen daarmee vermoed ik dat hij TE negatief staat...
washout etc zit allemaal goed.
vroeger had het toestel erg veel Vstelling, te veel zodat hij gewoon niet meer draaide op de ailerons... nu heb ik het naar 0 gehaald op de stalen pennen en door het "dragen" tijdens de vlucht kom ik op een 5-6graden uit. de vleugeltjes buigen lekker mee.

ik vind het goed vliegen zo, maar enkel die stall moet er uit , is alles behalve prettig bij de landing of thermieken.

Vergeten suggestie: plak eens een strook tape op de buitenste 30 cm. Ongeveer halverwege het dikste punt en de voorlijst. Dikke tape! Van die elektriciteit-isolatie-tape, of 2-3 lagen schildersafplaktape op elkaar ...
3-5 mm breed is meer dan genoeg. Zigzag is nergens goed voor, behalve dat het wel interessant staat ... :rolleyes:

Dat zou wel eens wonderen kunnen doen.

Dirk.

ja, turbulatoren was mijn laatste optie :) maar het moet zo ook vliegbaar te krijgen zijn! zonder tape :p

Back