Invalshoekverschil (aka. instelhoekverschil)

En als je dan ook nog een serieuze smoel trek als je je zwever optilt voor de volgende vlucht ben je helemaal het ventje ;).

Sterker nog; wanneer jij je kist gaat turbuleren denken je kollega's vast en zeker dat je er verstand van hebt ook nog :rolleyes::rolleyes:

maar dat is voor een ander draadje ;)
hier ging het over invalshoeken en andere legertermen!

Eigenlijk ging het tot nu toe nergens over invalshoeken, behalve dan in de titel. De juiste term is instelhoekverschil, niet invalshoekverschil.

Eigenlijk ging het tot nu toe nergens over invalshoeken, behalve dan in de titel. De juiste term is instelhoekverschil, niet invalshoekverschil.

whats in a name ? Maar het ging inderdaad over dit progje ;)
naamloosna.jpg

whats in a name ? Maar het ging inderdaad over dit progje ;)

Een naam zou de lading moeten dragen.

Instelhoek is een geometrische waarde.
Instelhoekverschil is het hoekverschil van de nul-lift lijnen van vleugel en stabilo.

Invalshoek is een aerodynamische waarde.
Het is de hoek tussen de nul-lift lijn van een profiel en de richting van de aanstromende lucht.

Invalshoekverschil lijkt in de praktijk misschien het zelfde als instelhoekverschil, maar wanneer een vleugel lift levert zal de luchtstroom vóór het stabilo worden afgebogen (downwash-neerstroming) waardoor het invalshoek verschil, bij constante geometrie, afhankelijk is van de lift.

De beide termen zijn dus niet gelijk en we bedoelen hier, denk ik allemaal, het instelhoek verschil.

Rick

whats in a name ?
Arno, zo zeikerig (niet rot bedoeld) als jij bent met bouwen, zo zeikerig ben ik met gebruik van termen. Aerodynamica heeft voor veel mensen hier een hoog klok-en-klepel gehalte, en zonder juist gebruik van de vele termen (die vaak ook nog eens erg op elkaar lijken) blijft er veel info rondzweven die 'ongeveer' (maar net niet) correct is, en daarmee blijft de vaagheid bestaan.
Instelhoek is een geometrische waarde.
Instelhoekverschil is het hoekverschil van de nul-lift lijnen van vleugel en stabilo.

Invalshoek is een aerodynamische waarde.
Het is de hoek tussen de nul-lift lijn van een profiel en de richting van de aanstromende lucht.
Rick, waar jij nul-lift lijn schrijft moet volgens mij overal koorde staan. Als je over nulliftlijnen praat dan is het instelhoekverschil nauwelijks te meten, de invalshoek waarbij CL=0 is voor elk profiel weer anders.
De nullift-invalshoeken voor de profielen van vleugel en stabilo zijn wel van invloed op het gewenste instelhoekverschil.

Rick, waar jij nul-lift lijn schrijft moet volgens mij overal koorde staan. Als je over nulliftlijnen praat dan is het instelhoekverschil nauwelijks te meten, de invalshoek waarbij CL=0 is voor elk profiel weer anders.
De nullift-invalshoeken voor de profielen van vleugel en stabilo zijn wel van invloed op het gewenste instelhoekverschil.

Je hebt weer eens helemaal gelijk.
De bijbel "Theory of wingsections" van Abbott en Doenhoff geeft ergens pas op pagina 22 een duidelijke definitie waarbij inderdaad de koorde het uitgangspunt is.

Het moet ook wel omdat de nul lift-lijn niet alleen voor elk profiel anders is maar zelfs voor één profiel bij verschillende Reynolds getallen varieert.

Dank, Rick

zo zien we maar weer eens dat er inderdaad door woordspelingen verkeerde zaken gezegd kunnen worden. het is echter niet simpel om het allemaal in de juiste woorden te verkondigen.

overigens vind ik het allemaal wel zeer interessant hoor! begrijp me niet verkeerd :)

Back