ja, turbulatoren was mijn laatste optie![]()
Turbuleren is geen schande. Het staat waanzinnig interessant. En als je dan ook nog een serieuze smoel trek als je je zwever optilt voor de volgende vlucht ben je helemaal het ventje

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
ja, turbulatoren was mijn laatste optie![]()
En als je dan ook nog een serieuze smoel trek als je je zwever optilt voor de volgende vlucht ben je helemaal het ventje.
Eigenlijk ging het tot nu toe nergens over invalshoeken, behalve dan in de titel. De juiste term is instelhoekverschil, niet invalshoekverschil.
whats in a name ? Maar het ging inderdaad over dit progje![]()
Arno, zo zeikerig (niet rot bedoeld) als jij bent met bouwen, zo zeikerig ben ik met gebruik van termen. Aerodynamica heeft voor veel mensen hier een hoog klok-en-klepel gehalte, en zonder juist gebruik van de vele termen (die vaak ook nog eens erg op elkaar lijken) blijft er veel info rondzweven die 'ongeveer' (maar net niet) correct is, en daarmee blijft de vaagheid bestaan.whats in a name ?
Rick, waar jij nul-lift lijn schrijft moet volgens mij overal koorde staan. Als je over nulliftlijnen praat dan is het instelhoekverschil nauwelijks te meten, de invalshoek waarbij CL=0 is voor elk profiel weer anders.Instelhoek is een geometrische waarde.
Instelhoekverschil is het hoekverschil van de nul-lift lijnen van vleugel en stabilo.
Invalshoek is een aerodynamische waarde.
Het is de hoek tussen de nul-lift lijn van een profiel en de richting van de aanstromende lucht.
Rick, waar jij nul-lift lijn schrijft moet volgens mij overal koorde staan. Als je over nulliftlijnen praat dan is het instelhoekverschil nauwelijks te meten, de invalshoek waarbij CL=0 is voor elk profiel weer anders.
De nullift-invalshoeken voor de profielen van vleugel en stabilo zijn wel van invloed op het gewenste instelhoekverschil.