Invetten van O-ringen en simmerringen?

Hallo jongens,

even een vraagje: wat is het beste spul om O-ringen en simmerringen mee in te vetten? Ik zat zelf te denken aan zuurvrije vaseline, maar ik meen me te herinneren dat ik ooit eens ergens gelezen heb dat dat op den duur toch het rubber aantast. Wat gebruiken jullie? Of vetten jullie die ringen überhaupt niet in?

Groeten,

Rob

Hoi Rob,

Daar heeft iedereen z'n eigen favoriet voor geloof ik. Siliconenvet, kranenvet, vaseline (kan volgens mij prima), kan allemaal. Of wat ik zelf gebruik: Petrol Gel. Dat komt uit de levensmiddelen industrie en wordt voor afdichtingen die met levensmiddelen in aanraking komen gebruikt, denk b.v. aan softijs machines. Het is smaakloos, reukloos, vlekt niet, en is watervast. Volgens mij gebruiken die jongens in de zwembaden het ook op de o-ringen in de pompinstallaties. Kunnen ze je nooit uit het water sturen voor vervuiling.. !

van een goeie vriend gekregen
een vet dat tot 60 bar afsluit
maar ik zit op strafkamp en kan dus de naam niet van de tube aflezen hahahaha
met de madam 14 dagen op verlof zonder boten of iets anders om zot van te worden
gelukkig het forum nog wel op de lappetoppe hahahahaah

groetjes raf

Bedankt voor de reacties jongens! Dan hou ik het voorlopig even op zuurvrije vaseline tijdens de eerste beproevingen en ga ik eens kijken of er aan die Petrol Gel te komen valt.

Raf, sterkte op het strafkamp. Maar ze zeggen dat er ook leven mogelijk is zónder modelonderzeeboten .....

Iedereen heel prettige feestdagen gewenst en kijk uit met (vooral andermans) vuurwerk. Het bouwt zo moeilijk met een hand minder!

Rob

Vaseline is prima, tast niks aan want je kunt het ook op je lippen smeren. Uierzalf kan ook nog.

door ondervinding niet alle afdichtingen kunnen tegen olie of vet of vaseline.
er zijn er die je beter bewaard /insmeert in/met talkpoeder .
anders zwellen ze op en passen zelfs niet meer in de uitsparing.

O-ringen
door ondervinding
niet alle afdichtingen kunnen tegen olie of vet of vaseline.

Daarom schreef ik ook
Mijn NBR O-ringen
Recht boren #807

Ik gebruik deze combi voor:
Alle technische gassen, water, lucht...

Veel modelbouwplezier,
Willum

Ik gebruik vaseline voor de bajonets en de cellen rubber afdichting.

de simmerringen, kleine o-ringen van de stangen worden eigenlijk na de bouw niet meer ingevet (al 9 jaar)…..

Oude draad, maar had gisteren veel belletjes uit de bajonet van Auguste Piccard. Is een 2 mm dikke O-ring in een 1,6mm alu groef. Die had ik met wat teflon tape ingewikkeld om de groef wat ondieper te maken, en was waterdicht, maar nu niet meer. Denk dat het teflon tape wat is opgefrommeld oid. Hebben jullie daar nog een idee voor om dat beter te doen?

ja maar alsnog een O ring moet kunnen uitzetten als hij plat gedrukt word
met 1.6 kan hij niet naar de zijkanten uitzetten
de sluitingen van norbert hebben soms ook dat probleem met net een iets te diepe groef
aangeraden word dan een strip isolatie band op breedte te snijden en deze IN de groef te kleven
dit blijft goed zitten omdat er plaksel aan zit terwijl terwijl dit bij teflon niet het geval is

gr raf

Oude draad, maar had gisteren veel belletjes uit de bajonet van Auguste Piccard. Is een 2 mm dikke O-ring in een 1,6mm alu groef. Die had ik met wat teflon tape ingewikkeld om de groef wat ondieper te maken, en was waterdicht, maar nu niet meer. Denk dat het teflon tape wat is opgefrommeld oid. Hebben jullie daar nog een idee voor om dat beter te doen?
Hoi Freek,

Wat je ook kan doen is een iets kleinere diameter. maar wel dikkere o ring, (bv 2,5mm) is niet de voorgeschreven methode maar werkt soms wel. Door het oprekken zal de ring dunner worden en toch passen in de groef..mits deze niet al te smal is.
Ik heb een bak met o-ringen diverse diktes en diameters, dan kan je gewoon een beetje spelen met de maat.

vaseline wordt op den duur hard(er), uierzalf ook maar duurt iets langer. beiden petroleum basis.

afdichten doet het niet echt als er druk op komt te staan.

Kranenvet is siliconenbasis (als ik me goed herinner) en verouderd langzaam, vooral goed om iets nog los te krijgen na lange tijd vochtig te zijn, corosiewerend dus op die manier.

In plaats van teflon tape kun je vloeibare varianten kiezen o.a. van de bekende lock-tite. Die varianten hebben nummers en daarop kun je ook andere merken zoeken.
Beste iets wat wel stug wordt maar niet hard. Als het in je toepassing past is er ook een soort tandflos-draadje variant die je in de schroefdraad draait. Deze vult dan de ruimte die er in blijft na aandraaien, net als de teflon tape maar dan wat handiger in gebruik.

Back