Invliegen heli met gy401 combo

Ik heb vanmiddag geprobeerd mijn heli in te vliegen met de 401 in mijn caliber maar weet net of ik het goed gedaan heb of dat dat mechanische deel zo precies komt.

Wat heb ik gedaan

aanzetten in hh
omzetten naar normal mode

vliegen en mechanisch staart stil zetten (uit en indraaien van de quick link).

drie keer omschakelen normal naar hh.

vliegen in hh.

Hij blijft wel staan in heading hold maar zwiept soms iets niet veel maar wel wat.??

Vergeet ik soms iets ??

gr Remco

Hallo Remco

Met de 401 hoef je in principe niet meer mechanisch uit te trimmen, gewoon in normal met behulp van je zender trim de heli stil hangen. Dan de gyro opnieuw neutraliseren, door uit/aan zetten van de spanning of door snel min. 3 keer te schakelen tussen normal en HH.

Als je iets mechanisch veranderd wel controleren of er niks aanloopt in de beide uiterste standen van de servo, anders dit aanpassen met de potmeter op de gyro.

Als de piroutte-rate te hoog is de uitslag van je heckrotor op de zender verminderen.

m.vr.gr.

Rick

Als je motor aan de 'te' rijke kant staat kan het ook zijn dat de staart wat heen en weer gaat. De 401 is zo gevoelig dat hij bij een laag toerental en een te rijke (tegen het 4-takten aan) afstelling reageet op het 4-takten van de motor.

Groeten,
Bas.

door het 4 takten valt de tork op de hoofdrotor even weg, precies datgene waar je staartrotor tegenin staat te werken en dus zal zie de staart wat verduwen.
als je motor perfect loopt zou ik het in de gain zoeken.
let ook op dat je je eindpunten goed afstelt op de gyro zodat ie je staartservo niet aan puin drukt

.. maar gerard..., als de kracht van de motor wegvalt, valt niet alleen het koppel van de hoofdrotor weg, maar ook de trekkracht van de staart...
Dus het door de staart op te heffen koppel is weg maar ook de tegenwerkende kracht van de staart.....
8O

het is maar heel even, en dat zie je meteen terug in je staart
je vermogen valt eraf, staart draait lekker door op de autohub vrijloop, snelheid neemt af, en ineens is daar weer wel die tork, lager grijpt aan en staart krijgt een zwaaitje, zo steekt dat in mekaar :wink:

Op mijn site staat wat meer info over het afstellen van de 401 als je wil:
http://home.tiscali.nl/john.vugts/TipsAndTricks/TipsAndTricks.htm

En nee, de duwkracht van de heckrotor valt niet weg als de motor gaat 4-takten, het toerental van de heckrotor neemt niet af (bij een gedreven heckrotor). Hierdoor beweegt de staart even wanneer de motor gaat 4-takten omdat inderdaad het koppel even minder wordt.

bedankt voor alle tips ik zie al weer dat ik veel te moeilijk aan het doen was. De motor is ook niet het probleem ik heb veel power (meer als op mijn kalt met de zelfde os 32 sxh). Ik hoop dat ik komend weekend een nieuwe poging ga doen. Als het werkt zal ik de oplossing vertellen.

Nogmaals bedank zover

gr Remco

Elwin zei:
.. maar gerard..., als de kracht van de motor wegvalt, valt niet alleen het koppel van de hoofdrotor weg, maar ook de trekkracht van de staart ... Dus het door de staart op te heffen koppel is weg maar ook de tegenwerkende kracht van de staart.....
Je staartrotor blijft lopen en blijft dus ook een moment (geen koppel!) uitoefenen.

Nou ik heb hem werkend. Wel moet ik zeggen dat in normal mode ik de sens atv op 80% moet zetten voor een beetje gevoeligheid. In HH op 70%. Ik heb de heli op de grond gezet en getrimd in normal mode. Ik heb zo de hele tank gevolgen en getest welke atv het beste (voor mijn gevoel en ik ben een ICG360 in de kalt gewend) werkte. Toen heb ik de hele boel uitgezet en getankt en toen in hh het zelfde gedaan (zonder te trimmen natuurlijk) en het werkte perfect. Wel heb ik nog twee vragen:

1- de uitslag naar links is meer dan naar rechts. Tijdens het vliegen merk je er niks van. stuurt beide kanten even snel maar wil weten of dit normaal is (atv links en recht gelijk).

2- kun je de gevoeligheid dus wanneer de gyro uitschakeld veranderen m.a.w. als je maar iets tegen de staart stick stoot gaat de staart al sturen. Ik vlieg met pitch en staart links waardoor pitch soms tot gevolg heeft dat ik de staart ook stuur zonder dat ik dat wil.

Nou is punt 2 een kwestie van wennen maar zou leuk zijn als je er iets aan kan doen. Maar ik moet wel zeggen dat de gyro perfect werkt als je niet genoeg stuurd vlieg je met de heli diagonaal het veld over zonder dat de heli ook maar iets verdraaid.

Gr Remco

remco, zolang je maar niks raakt met je uitslag is het goed.
op mijn raptor heb ik idemdito, meer uitslag naar links als naar rechts.
de beweging van je knuppel is toch niet liniair met de beweging van je staartrorbladen.
beweeg je knuppel maar eens en kijk wat de bladen doen op het laatste stuk van de knuppelbeweging, juist....niks.
je geeft de gyro alleen input van "zoveel rotatie per seconde" en de gyro bepaalt de bladhoek voor je.

(aan het bovenstaande kunnen geen rechten worden ontleent, dit is wat ik ervan begrepen heb.) :wink:

over punt 2, je kan je atvs terugzetten voor minder rotatie per seconde, maar als je bedoelt dat als je pitch geeft, dat je staart meebeweegt, zitten er maar 2 dingen op :
1 preciezer leren sturen
2 exponentieel programmeren op je zender zodat je knuppel wat rustiger word op het nulpunt van je rudderkanaal.

Back