Invloed magneet op zeilwinch?

Voor m'n VOR70 project (jaja ik ben daar nog mee bezig ;) ) moet ik vóór m'n kantelkiel dus ook een "canard" monteren.

Graag had ik deze demontabel gehad, kwestie van transport....

Nu zit ik een beetje met het probleem, dat ik binnenin de romp op deze plaats erg weinig plaats heb, en hier niet goed aankan, omdat m'n RMG zeilwinch voor de besturing van de kantelkiel hier gemonteerd zit.

De klassieke manier van een stukje draadstang mt een moertje ofzo gaat dus niet.

Nu had ik gedacht, om magneetjes te gebruiken. Ik zou dan een magneetje lijmen een de bovenkant van de canard, en binnenin de zwaardkast waar deze inschuift.

Dus --> canard schuift in zwaardkast, magneetje zorgen dat deze er niet spontaan terug uitvalt.

Nu zit hier vlak boven dus wel die RM zeilwinch. Vandaar m'n vraag, zouden deze magneten invloed hebben op de werking van zo'n winch?

En kent er iemand anders een oplossing om zo'n canard demontabel te maken, rekening houdend dat ik langs de binnekant van de romp hier niet zal aankunnen om deze los/vast te zetten.

Hoi Dazzler,

Je zou kunnen denken aan het systeem of iets wat er op lijkt wat ik heb gebruikt om mijn kantelkiel te monteren. Stangetje welke onder de boot uit steekt en daar schuif je t zwaard dan over met een klein borg schroefje of iets..

Groetjes Remco

Remco,

je brengt mij op een geweldig idee ;) zo'n systeem met een borg schroefje lijkt mij iets minder ideaal (extra weerstand, is niet hydrodynamisch) maar ik zou inderdaad een stangetje onder de boot kunnen monteren, de carnard hierover schuiven, en het magneetje dan binnenin de canard verwerken waar het asje erin komt.

Zo zit het magneetje ver genoeg weg van de servo om enige invloed te kunnen hebben.

(PS, ik ben er mij van bewust dat een klein schroefje onder water nauwelijks verschil zal maken op de snelheid, maar het gedacht is alles ;) )

Hoi Dazzler,

Je zou kunnen denken aan het systeem of iets wat er op lijkt wat ik heb gebruikt om mijn kantelkiel te monteren. Stangetje welke onder de boot uit steekt en daar schuif je t zwaard dan over met een klein borg schroefje of iets..

Groetjes Remco

dat zal wel lukken - ik heb een tijdje terug magneetjes gekocht bij supermagnete.de, mageneetjes van 5 op 5mm met een trekkracht van 650gr.

Vermits de stangetjes de echte krachten opvangen (zijwaartse krachten enzo) dienen deze magneetjes echt enkel om de canard tegen deze stangetjes te houden. Canard zelf is van carbon met balsa kern, weegt geen 100 gram.... dus 1 stangetjes met op elk uiteinde 1 magneetje, gaat er nooit zomaar afvallen denk ik dan ;)

Leuk dat verschillende ideen toch vaak tot een goede oplossing leiden ;)

Back