Invloed propgrootte op stroomsterkte

  • Topicstarter Topicstarter l:x
  • Startdatum Startdatum
L

l:x

Guest
Sorry, nog een propvraagje...

Ik lees dit over een motor: "The GWS EP1147 prop produces about 14 ounces of thrust at 6.5 amps with a pitch speed of 18 mph."

Ik heb geen 11x4.7 prop liggen, maar wel een 10x4.7 prop. Kan ik op één of andere manier de impact op de stroomsterkte berekenen? M.a.w. hoe weet ik of die prop meer of minder stroom doet trekken?

Groeten,
Niels R.
 
Zuiver theoretisch .... is het de verhouding tussen het oppervlak va de propellorcirkel ....

Als het je uitrekend kom je met 10" op 5/6 oppervlak van een 11" prop(cirkel) ...

Dan zou je 5,iets A trekken en 11,5 ounces thrust hebben, en de propspeed blijft gelijk (pitch is 4,7 bij beide props) ....

In de praktijk zal de propspeed iets hoger liggen , omdat er minder weerstand is op de propellorbladen ......

Maar dit is vrij theoretish, omdat je uiteraard niet de exacte gegevens van de props hebt ....
 
Dirk zei:
Zuiver theoretisch .... is het de verhouding tussen het oppervlak va de propellorcirkel ....

Als het je uitrekend kom je met 10" op 5/6 oppervlak van een 11" prop(cirkel) ...

Dan zou je 5,iets A trekken en 11,5 ounces thrust hebben, en de propspeed blijft gelijk (pitch is 4,7 bij beide props) ....

In de praktijk zal de propspeed iets hoger liggen , omdat er minder weerstand is op de propellorbladen ......

Maar dit is vrij theoretish, omdat je uiteraard niet de exacte gegevens van de props hebt ....
Hey Dirk,

Bedankt voor het antwoord. Dus als ik het goed begrijp dan betekent dat hoe groter de prop, hoe meer A's (bij eenzelfde pitch).

Wat is de invloed van de pitch? Als je bv. een 8x3.8 t.o.v. een 8x4.3 plaats?

Groeten,
Niels R.
 
Niek zei:
luchtsnelheid
Hey Niek,

Ik weet dat de pitch de "verplaatsing van lucht per omwenteling" uitdrukt: een 8x3.8 is "trager" dan een 8x4.3 omdat de 8x4.3 in één omwenteling "verder" komt dan een 8x3.8.

Mijn vraag was misschien niet helemaal duidelijk. Bij deze even opnieuw: wat is de invloed van de pitch op de stroom die getrokken wordt door de motor? Dus: trekt een 8x3.8 meer of minder stroom dan een 8x4.3?

Groeten,
Niels R.
 
Even logisch redeneren (leer je op school): grotere spoed; bij dezelfde rotatiesnelheid zal eenzelfde prop met een grotere spoed meer lucht "naar achteren duwen", gaat dus meer vermogen opslorpen, motor gaat dus meer stroom trekken.
 
morgoth924 zei:
Even logisch redeneren (leer je op school): grotere spoed; bij dezelfde rotatiesnelheid zal eenzelfde prop met een grotere spoed meer lucht "naar achteren duwen", gaat dus meer vermogen opslorpen, motor gaat dus meer stroom trekken.
Je toon bevalt me niet! Natuurlijk kan ik logisch redeneren (wat je ook buiten school leert), maar soms vraag je het toch liever om zeker te zijn, niet?

Groeten,
Niels R.
 
Als de prop geen lucht aan t kloppen is, (overtrokken) heeft een prop met meer spoed meer stroomverbruik.

toon? Zo vals klinkt zijn muziek nog niet?
 
Niek zei:
Als de prop geen lucht aan t kloppen is, (overtrokken) heeft een prop met meer spoed meer stroomverbruik.
Dat is dan ook weer uitgeklaard! Bedankt voor het antwoord.

Groeten,
Niels R.
 
l:x zei:
Niek zei:
Mijn vraag was misschien niet helemaal duidelijk. Bij deze even opnieuw: wat is de invloed van de pitch op de stroom die getrokken wordt door de motor? Dus: trekt een 8x3.8 meer of minder stroom dan een 8x4.3?


morgoth, niek

enig idee of en formule (of vuistregel) HOEVEEL het minder of meer zal zijn??


groeten
steffe
 
Niels: als je je aangevallen voelt door mijn post dan spijt me dat.

Steffe: formules, vuistregels hiervoor ken ik zelf niet, specialisten op dit forum zullen hier nog wel mee afkomen. Misschien eens één en ander in een rekenprogramma gooien (staan zat links naar zulke programma's op dit forum)?
 
Er zijn zeker formules maar praktisch schiet je daar heel weinig mee op. Een Graupner CAM en een APC elektro prop van dezelfde afmetingen verbruiken soms wel iets van 15% meer - of minder vermogen. De vorm van de bladen etc maakt ook veel verschil.
Als je snapt wat de invloed is van spoed en diameter op het stroomverbruik ben je al een heel eind.
Nog een verdere aanvulling: een kleinere prop met dezelfde spoed zal minder trekkracht geven maar de vliegsnelheid blijft ongeveer gelijk; een zelfde diameter met kleinere spoed zal ongeveer dezelfde trekkracht houden maar een lagere vliegsnelheid geven. In beide gevallen is ook het stroomverbruik lager. Als je de stroom wilt beperken moet je dus wel even nadenken op welke manier je dat wilt gaan doen.
 
Back
Top