Invloed van bekledingsmateriaal op vlieggedrag?

Discussie in 'Aerodynamica' gestart door Peter Den, 22 feb 2012.

  1. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Dat klopt inderdaad. Je mag de wet van Bernouilli alleen toepassen in een stroomlijn.
    En in een turbulente stroming vab een turbulente grenslaag is er geen stroomlijn door de uitwisseling.

    Om niet het hele verhaal nog eens over te doen een korte puntgewijze samenvatting van de zaken rond glad en ruw.

    • De weerstand van een vleugel wordt veroorzaakt door verscheidene aspekten.
    • De geïnduceerde weerstand laat ik in het kader van de oorspronkelijke vraag even buiten beschouwing.

    • De wrijvingsweerstand van de stoming om een lichaam is laag bij een laminaire grenslaag en hoger bij een turbulente grenslaag.
    • In een laminaire grenslaag is er geen energie-uitwisseling loodrecht op de stroming, bij turbulente grenslagen wel.
    • Wanneer de lucht over een vleugel stroomt zullen er drukverschillen ontstaan die voor de lift zorgen.
    • De druk op het stuwpunt (vooraan) zal hoog zijn ergens verderop vooral aan de bovenzijde wordt deze (veel) lager, om daarna weer toe te nemen.
    • De lucht in de grenslaag gaat langzamer dan die in de omstroming, de kans is dat op een gegeven moment de lucht in de grenslaag niet voldoende energie heeft om tegen de hogere druk naar de achterlijst te stromen. De stroming laat los van het oppervlak. Afhankelijk van de omstandigheden kan de lucht weer gaan aanliggen (loslaatblaas) of losgelaten blijven (overtrek).
    • Bij lage Reynoldsgetallen is de grenslaag relatief dik en zeker bij langzaam gevlogen modellen waar door de hoge liftcoëfficiënt (Cl) de relatieve onderdruk groot en daarmee de kans op loslatingen groot is. Door de grenslaag turbulent te maken vóór er loslating plaats vindt kan die vaak worden voorkomen, of op zijn minst worden uitgesteld. Het turbulent maken kost weerstand maar het vermijden van de loslating levert meer winst op, geen blaas of overtrek.
    • Bij hogere Reynoldsgetallen en niet té hoge Cl kan je profielen ontwerpen en moet je die heel goed nabouwen die een laminaire grenslaag over een groot deel van het profiel kunnen handhaven en een zeer kleine loslaatblaas hebben die minder weerstand kost dan een geheel turbulente grenslaag. Regelmatig zie je dat ook bij modellen die profielen hebben die ontworpen zijn om lang laminair te blijven toch op de tippen of vlak voor een klep met voordeel van een turbulator worden voorzien, dan vaak om tipovertrek te voorkomen of de werking van de klep te verbeteren.
    • De meeste vrije vlucht modellen hebben een turbulator nodig, soms nog met enkele inviguratoren (kleinere turbulatortjes om verderop het profiel de turbulentie in stand te houden).
      Dit vanwege de lage Re getallen én de hoge liftcoëfficiënten. Ook kan uitgekiende plaatsingen van voorlijst en liggers soms voldoende effect opleveren.
      Ook bekend is het toepassen van zijde dat altijd wat ruw is op de bovenkant van de vleugel, gecombineerd met een gladde onderzijde, waar gevaar voor loslatingen (bij de hoge Cl) laag is.
    • Bij RES modellen zal zeker afhankelijk van profielkeuze, vleugelopbouw en vliegstijl vaak een turbulente stroming van voordeel kunnen zijn. Hier zou een geweven bekleding een voordeel kunnen hebben.
    • Wanneer je alleen maar hard vliegt met een niet te hoge Cl is een zo glad mogelijke vleugel altijd van voordeel.
     
    PapaHotel, Bruno van Hoek en Peter Den vinden dit leuk.
  2. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
    Hele mooie samenvatting.Kan zo in een boek voor modelbouwers!!
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Een boek? Voor modelbouwers?
    Is dat iets nieuws? ;)
     
  4. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
    Zo goed was het!
     

Deel Deze Pagina