Invloed van body op prestatie????

• Topicstarter Topicstarter The_beyonder
  • Startdatum Startdatum
T

The_beyonder

Guest
Hey,

Voorheen reed ik met een Ford GT40 body en nu met een Dodge Stratus 2.0 kap. Tevens heb ik een andere regelaar en motor (van 15T havok naar 11T Rush). Nu viel het mij op dat ik behoorlijk moest terug vertanden (van 22 tands pinion naar 19 tands pinion) om top te halen en dat de acceleratie behoorlijk was afgenomen. De top lag en ligt nu nog zo rond de 75km/h.

Kan dit alles liggen aan de body of ligt het misschien aan de regelaar/motor circuit? Alle verbindingen zijn vergulde contacten en de regelaar heb ik gesoldeerd aan de motor.

Bedankt voor de hulp,

Je gaat van een 15 turns naar een 11 turns, natuurlijk moet je dan lager vertanden.
Hoe minder turns hoe meer toeren de motor maakt en dus hoe lager de vertanding.

Over de rest kan ik weinig zinnigs zeggen, het kan van alles zijn maar ik verwacht niet dat het de kap is.

Vassago zei:
Je gaat van een 15 turns naar een 11 turns, natuurlijk moet je dan lager vertanden.
Hoe minder turns hoe meer toeren de motor maakt en dus hoe lager de vertanding.

Over de rest kan ik weinig zinnigs zeggen, het kan van alles zijn maar ik verwacht niet dat het de kap is.

Wat voor zin heeft het dan een motor met minder turns te nemen? Als de trekkracht hetzelfde blijft hoef je in principe toch niet andere tandwielen te gebruiken (in de buurt van topspeed wel ja want daar wordt de weerstand hoger)

De Gt40 kap is wel lager en zal denk ik wel invloed hebben alleen hoeveel dat is is mijn vraag?

Evengoed bedankt voor de info.

Je levert trekkracht in voor meer toeren, netto ga je er echter op vooruit hoeveel durf ik niet te zeggen.
(ik ken de motoren niet, de reputatie wel ;) )

Meer wikkelingen heeft meer koppel, meer trekkracht bij elk toerental, maar wordt het toerental wordt begrenst door de magnetische krachten op het anker. Door dat de magnetische krachten hoger zijn, wordt het anker bij hoge toerentallen ook meer 'tegengewerkt'.

Minder wikkelingen heeft minder koppel, met minder trekkracht, maar dankzij de mindere wikkelingen is er ook minder magnetische kracht waardoor het anker sneller kan ronddraaien. Waardoor de motor meer toeren kan draaien....

Bart_Banaan zei:
Meer wikkelingen heeft meer koppel, meer trekkracht bij elk toerental, maar wordt het toerental wordt begrenst door de magnetische krachten op het anker. Door dat de magnetische krachten hoger zijn, wordt het anker bij hoge toerentallen ook meer 'tegengewerkt'.

Minder wikkelingen heeft minder koppel, met minder trekkracht, maar dankzij de mindere wikkelingen is er ook minder magnetische kracht waardoor het anker sneller kan ronddraaien. Waardoor de motor meer toeren kan draaien....

Maar wat heeft dan het zin van een motor met minder wikkelingen. In mijn geval ging ik van 15T naar 11T en moest ik mijn pinion van 22 tands naar 19 tands terugbrengen met als gevolg bijna geen snelheidswinst maar wel een hoger stroomverbruik!!

Bij de juiste keuze van motor en tandwielverhouding, zal een motor met minder wikkelingen uiteindelijk wel snelheidswinst opleveren. De toprijders rijden met motortjes van 6 tot 8 wikkelingen, en dat merk je wel hoor! Maar ja, een pushed en matched 3600mAh accu is dan wel in 5 minuten leeg....

Je kunt het natuurlijk uitrekenen:
toerental x verzet x vertraging x wielomtrek = afstand in mm die de auto per minuut aflegt, dat deel je door 60 en dan heb je de de snelheid in mm per seconde. Dat doe je maal 3600 dan heb je de snelheid in mm per uur, en dat deel je door 10.000 dan heb je de snelheid in kilometer per uur.

Als je dat nou even in een Excelsheetje verwerkt, kan je zo een spreedsheetje maken waarin je per motortje en per tandwiel verhouding kan uitrekenen hoe snel je auto (theoretisch) zal rijden....

Bedankt voor de info Bart, ik heb die berekening er al op losgelaten en zodoende kwam ik om ietsjes sneller te gaan op een 19 tands pinion ipv de aanwezige 22. Maar denk jij dat het verschil in body tussen een ford gt40 en stratos geen (of heel weinig) invloed heeft?

Alvast bedankt,

Een stratus is wel wat gestroomlijnder...
Maar of het heel veel uitmaakt qua snelheid durf ik niet te zeggen. Het maakt eigenlijk wel wat.. uit maar je moet het niet zijn als tientallen kilometers dat je auto sneller gaat rijden :wink: Misschien kom je wat beter uit in de bochten..

gr linh

Het grote verschil in de bodies zit vooral in de 'corner stability'; rechtdoor is het verschil in de totale Cw-waarde van die kleine oppervlakten verwaarloosbaar klein. De luchtweerstandswaarde (Cw-waarde) is een uitkomst van een nogal moeilijke bereking van frontaal oppervlakte, groundeffect en de vorm en stroomsnelheid langs de stroomlijn. Een gestroomlijnde body heeft veel ground effect, waardoor er weer een hogere weerstand komt, een vlakke voorkant heeft weer weinig groundeffect maar weer meer luchtweerstand. Daardoor komt er bij kleine oppervlakten eigenlijk een verwaarloosbaar verschil in totale weerstand uit, dus rechtdoor maakt het weinig uit of je nou met een schoenendoos of met een gestroomlijnde body rijdt, maar vooral in de bochten, waar je ground effect nodig hebt om snel door de bochten te kunnen, maakt de vorm wel uit.....

ik ben het met je eens Vassago, die taart schep op de Mazda zal puur theoreties gezien wat snelheid weg nemen,

Maar Topic starter, kan het misschien zijn dat je door de manier van spuiten puur bedot bent door gezichts bedrog, ik ben er geen kenner in, maar wie weet is de ene kap lichter van kleur gespoten, en lijkt hij daardoor sneller.

Groet Robo

de body heeft niet zoveel met de snelheid van doen zoals ik uit jou berichten hier kan opmaken.

Gebruik als stelregel dat als je een 19 turns motor gebruikt en dan naar een vergelijkbare 11 turns gaat dat je evenredig een aantal tandjes op je pinion omlaag gaat. Als je bij je 19 een 22 pinion gebruikt, en je auto gaat daar goed hard mee, dan zul je bij een 11 turns motor naar een 18 pinion moeten gaan of misschien nog wel 1 lager. ( hangt van het kwaliteitsverschil van de motor af en de interne verhouding van de aandrijflijn ) Ik maak eigenlijk uit jouw verhaal op dat je de 11 turns motor te zwaar hebt vertand.

De body kan wel iets aan topsnelheid uitmaken, maar normaal gesproken zul je met de juiste vertanding op een 11 turns harder gaan als met een 19 turns.

Met een Mazda 6 op Heemstede is mijn topsnelheid "maar" 82 km/u, ( 12 turns motor ) maar dat komt voor een groot deel op het conto van de al eerder genoemde taartschep die ze spoiler noemen.
Met de Dodge Stratus 2 ga ik met dezelfde motor/akku combo 85,5 km/u.
Daarintegen is de rondetijd over het gehele rondje met de Mazda 6 een tiende de ronde sneller.

Wellicht dat ik door de kleur (is idd wat donkerder) denk dat ie langzamer gaat, dat zal ik van de week even testen met de auto erachteraan rijden. Ik denk wel dat er meer aan de hand is, ik ben tegelijk nl ook overgestapt van 15T naar 11T.

Pro Racer, ik ben niet van 19T maar van 15T naar 11T gegaan en ik heb mijn pinion verlaagd van 22 tands naar 19. Verder rij ik met een Corally CCT, en nu dus een stratos kap. Ik begrijp je verhaal, de invloed is weinig maar dus wel aanwezig, bedankt voor de info iig.

Dat van die schoenendoos Bart had ik helemaal niet verwacht, ik dacht juist dat dat heel veel invloed had. Ze zeggen toch dat een Lola kap het beste is ivm lage windweerstand en dat de auto tegen het wegdek aangedrukt wordt, of valt dat ook wel mee dan?

ik denk dat Bart wat "beeldspraak" heeft gebruikt.

Als je echter van je Stratus body naar een zg pick-up model gaat, dan zul je merken dat je auto totaal geen wegligging meer heeft en alle kanten opgaat. Rechtuit rijden gaat misschien nog lukken, maar de topsnelheid zal wel beduidend lager liggen, zeker 10 km/u.

Op je auto zul je de beste resultaten bereiken met een zg Pro 10 group C body of bv de gememoreerde LOLA. Meer rechtelijn snelheid en meer grip in de bochten.

pro racer zei:
ik denk dat Bart wat "beeldspraak" heeft gebruikt.

Als je echter van je Stratus body naar een zg pick-up model gaat, dan zul je merken dat je auto totaal geen wegligging meer heeft en alle kanten opgaat. Rechtuit rijden gaat misschien nog lukken, maar de topsnelheid zal wel beduidend lager liggen, zeker 10 km/u.

Op je auto zul je de beste resultaten bereiken met een zg Pro 10 group C body of bv de gememoreerde LOLA. Meer rechtelijn snelheid en meer grip in de bochten.

Maar als je kijkt naar mijn gegevens van mijn wagen, dank lijkt mij een terugval van 22tands naar 19 tands dan toch zeer reeel of zou het misschien zelfs te veel zijn?

of dat voldoende is of niet is moeilijk te zeggen. Dat hangt oa af van de grootte van de achterbanden, de vertiming van de motor, de gekozen verplaatsing en de body.

Ik denk aan de hand van de door jou gegeven beschrijving dat de motor nog zeker 1 tandje ( op het motorpinion ) te hoog staat.

ik heb de ferrari f430 kap 12 turns turbo van lrp eronder lrp regelaar die 10 turns aankan zender en ontvanger ook lrp.

is dit een goede kap en welke vertanding raden jullie mij dan aan? het is trouwens een tamiya ta-05!

Back