invoerkosten bij bestelling buitenland?

Ik weet niet of deze vraag hier past maar hier komt ze toch.
Ik heb onlangs een nitrowagen gekocht. Ik gebruik voorlopig nog een geleende motor om de auto eerst wat beter te leren.

Ik ben ondertussen wat websites van online winkels aan het overlopen om een motor en nog wat extra reservedelen te zoeken. Nu heb ik de keuze om deze te bestellen binnen europa of daarbuiten. Kwestie van prijs maakt dit een groot verschil. Even een voorbeeld van een lijste die ik voorlopig had samengesteld:
(Ikzelf ben van Belgie)
- bestelling in nederland: 520 euro ongeveer
- bestelling in niet EU winkel (Hong Kong): 412 USD = +- 330 euro (gerekend dat 1 USD = 0.8 euro)
Beide bestelling zijn identiek in incl verzendingskosten. Bij de bestelling vanuit nederland is de 19% tax uiteraard bijgerekend en via de niet EU bestelling niet. Het prijsverschil is dus bijna 200 euro.

Maar vermoedelijk moet bij de invoering van goederen uit een niet EU land nog invoertaks betaald worden. Weet iemand hoeveel dit is en hoe dit bepaald wordt? vast bedrag of percentage van kostprijs (en hoe weet men die dan?)? Afhankelijk van deze taks is het misschien nog altijd goedkoper om buiten europa te bestellen.

Heeft iemand ervaring of meer inlichtingen?

als er een motor opzit komt er 19% btw bij, dan plus 0.8% douanerecht, dat alles over prijs + verzenden !!

let dus goed op of je wel zo goedkoop uitbent.

Gerard op het moment is er geen taric bijtelling voor Hong Kong en China. Waar je nog wel rekening mee moet houden is tussen de 10 en de 15 euro administratie kosten voor het inklaren door de vervoerder.

Dus uit Hongkong alleen 19% bijtellen + 10 tot 15 euro adm kosten

gr Remco

Hendrikcl,

Ik woon in België en heb in het verleden al een tiental bestellingen in Japan gedaan.
Je zal veel geluk moeten hebben dat je bestelling hier "ongezien" door
de douane komt anders doe je zo goed als geen profijt. Nog afgezien van het feit dat je bestelling weken achterblijft bij de douaneafdeling.
Een voorbeeldje :mijn laatste bestelling van 20 oktober met een waarde van 32 euro (verzending inclusief) heb ik in mijn bezit gekregen op 29 december mits bijbetaling van 17,96 euro !!!!
Dus méér dan 2 maanden later en meer dan de helft duurder.
Persoonlijk zou ik het niet doen zeker niet voor zulk hoog bedrag.

Mvg,

Paul Siemons

met grotere bedragen is je voordeel hoger, omdat je van die 17.96 euro een groot deel kwijt bent geweest aan de vervoerder die het voor je inklaart.
dat is hier in NL 15 euro.
dat bedrag blijft echter 15 euro, of het pakkket nu 10 euro waard is of 1000 euro.

Hallo,

Bij mij ging het om pakketjes die met de gewone briefpost werden afgeleverd, zonder door de douane "onder handen te zijn genomen"
Nog een voorbeeld: op een vorige bestelling van +/- 80 euro heb ik 33,12 euro moeten bijbetalen.
Het is hier niet meer voordelig om uit exotische oorden te bestellen,of je zou geluk moeten hebben dat je order erdoor glipt.

En volgens mij betaal je in België een percentage op je ingevoerde spul.
Dus hoe hoger de waarde, hoe hoger het te bijbetalen bedrag.

Mvg,

Paul Siemons

En volgens mij betaal je in België een percentage op je ingevoerde spul.
Dus hoe hoger de waarde, hoe hoger het te bijbetalen bedrag.

hier ook, alleen heeft de douanewaarde betrekking op het item wat je invoert, het percentage word daarop bepaald, en niet op de waarde gelukkig.

ik hoor wel vaker van belgen dat het bij jullie ellende is.
nederlandse vriendjes zoeken die het even voor je bestellen :)

Iemand die ik onlangs ontmoette in een lokale club had een bestelling gedaan bij rc-mushroom (das hong kong zeker?).
Het was een bestelling ter waarde van ongeveer 450 USD incl verzending. Dat zal ongeveer 360 euro zijn. Bij aflevering moest hij slecht 38 euro taks betalen. Ik heb niet nagevraagd hoe die 38 euro berekend werd. Volgens hetgeen hij vertelde zou de prijs van zijn bestelling in Nederland ongeveer 540 euro zijn. Waarvoor hij nu bijna 400 euro betaalde. Dus nog altijd ongeveer 140 euro goedkoper.

De verzending gebeurde trouwens redelijk vlot: bestelling op woensdag; vrijdag bericht van verzending en donderdag ontvangst. Dus reeds na een week geleverd.

Ik heb net vorige week een associated b4 uit amerika besteld. Ik zal
je anders wel eff zeggen hoe dat met mijn pakketje is gegaan.

ik bestelde wel es wat uit america, en dan kwam het gewoon zonder bijbetaling en binnen 3 a 4 dagen via de post bij mij thuis,
alleen, dit geld in Nederland zolang de waarde van het pakketje onder de 45 euro is.
kom je boven die 45 euro, dan gaat het erst via een inklarings buro en dan moet je dus invoerrechten betalen plus de inklarings kosten.
en dan duurd het ook gauw 1 a 2 weken langer. dan krijg eerst een brief thuis waarin wordt gevraagd of je dat pakket verwacht en nog een paar vragen.

Nou, die €45,- euro is niet meer... kijk maar eens op de site van de douane.

----
Voor artikelen die u buiten de EU heeft gekocht, is vrijstelling van belasting mogelijk. Per zending geldt een vrijstelling van belasting tot een bedrag van € 22,-. Is de waarde meer dan dit bedrag, dan betaalt u douanerechten en BTW over de totale waarde.
----

Ook het thuis krijgen van een brief is niet altijd zo.. Dat is alleen maar zo als de waarde van het pakket niet duidelijk is of niet achterhaal baar is.

Zie site van de douane.

----
Ontbreekt deze sticker dan zal TPGPost het pakje openen en nagaan of aan de hand van de inhoud en bijgevoegde bescheiden het soort goed, de waarde en andere van belangzijnde informatie te traceren is. Indien blijkt dat het openen van het pakje niet voldoende informatie verschaft zal TPGPost u via het formulier P2418 melden dat uw postpakket is aangekomen en u vragen of zij het pakket moeten inklaren bij de Douane, u hiervoor iemand machtigt (b.v. een douane-expediteur) of dat u dat zelf doet. Als TPGPost de inklaring verzorgt dient u op pagina 2 van het formulier P2418 de gevraagde gegevens in te vullen. De postbode zal na afhandeling het pakje bij u afleveren. U dient dan wel meteen de kosten van de douanerechten en de BTW te voldoen. Hiervoor ontvangt u een factuur.
----

Op dit moment ligt er voor mij ook een flink pakket te liggen bij de douane. Bij navraag blijkt dat deze de komende week behandeld kan gaan worden..
Het gaat om een Savage SS k4.6 die in Amerika wel heel gungstig geprijsd is.. Ook na het heffen van kosten en belastingen is deze monstertruck nog steeds een paar 100 euro goedkoper dan hier.. hihi

ik heb wat uit hongkong laten komen was er met 2dagen geen tax.

Back