inwendige weerstand borstelloze motor

• Topicstarter Topicstarter Djodjotje
  • Startdatum Startdatum
D

Djodjotje

Guest
Vraagje,

Hoe wordt de inwendige weerstand van een borsteloze motor gemeten, is dit de weerstand per spoel of de vervangende weerstand over de fases?

Ron,

Dank voor het antwoord, maar het gaat hier om het motortje C2830-D 750kv en daar kan ik nergens de Rm van vinden.

Djo

Ik meet de weerstand door een stroom van 1A door een fase te laten lopen. Vervolgens meet ik de spanningsval over de fase bij die stroom van 1A. Via de wet van Ohm is bij 1A de spanningsval gelijk aan de weerstand (R=U/I waarbij I=1 dus R=U).
Benodigdheden hiervoor zijn een geregelde stroombron en een digitale voltmeter.

@u4eake,

Zo doe ik het ook, maar dan heb je een vervangende weerstand, het spul staat in ster of in driehoek. Is de Rm van de motor dan deze weerstand die je meet of is het de weerstand van een aparte spoel, voor ster schakeling dan de helft en voor driehoek 1.5 maal.

Het is de vervangende weerstand volgens mij en niet de weerstand van 1 spoel. Metingen die ik op die manier gedaan heb kloppen vrij goed met door fabrikanten opgegeven waardes of met waardes op PeakEff: An Internet Database for Logging Motor Performance.
Ook, als Rm de weerstand van 1 koperspoel zou zijn dan zou ster of driehoek geen verschil maken voor Rm en zou de invloed op de motorprestaties niet kloppen.
Dus volgens mij is Rm gewoon de weerstand tussen 2 draden van de motor en niet de weerstand van 1 wikkeling.

Back