Leuk om al zo snel wat reacties te krijgen.
DIOM
Die extreme uitholling (als die witte boot en de houten boot) begrijp ik niet. Theoretisch zou je het platte stuk (zoals bij mij en de blauwe van jou) een beetje holling hebben Dat zou dat gaan om een gedeelte van een conus met het voorlijk van de fok als as. Op die manier zou de spleet goed afgedicht worden bij een wat variable stand van de fok. Ik vergeet gemakshalve dat de fok nog wat bolling heeft, maar het gaat meer om de fokkeboom.
Er zit nog wel een verschil tussen jouw blauwe variant en die van mij. Ik probeer mezelf te verplaatsen in de wind die over het dek loopt. Dat steil naar beneden gaan van het voordek ter hoogte van de mast lijkt me voor verbetering vatbaar.Vandaar dat ik dat "smoother" gemaakt heb.
Als wind die schuin over het dek gaat vind ik die extreme uitholling zelfs funest. Scherpe hoeken moet je vermijden.
Wim en Diom
Er zijn twee dingen die door elkaar spelen. Die plattere staart is bedoeld om de sterke contractie van de stroming bij de achterkant van de bulb wat te verminderen zodat de strimg niet omklapt naar turbulent. Hoe dat echt werkt ?? (Boek van Slooff is nog niet binnen).
De wings zijn bedoeld om de tipwervel van de vin verder naar benede te leiden. Daardoor wordt de vin virtueel langer waardoor deze efficienter wordt. Nu is de vin van een IOM (en een Marblehead zeker) al erg lang. Dus de aspect ratio is al hoog. Bij korte vinnen is het zeker zinvol. OF het dus bij de IOM zinvol is ? Maar, je kan het proberen en weghalen als het niet voldoet.
Mijn poging is naar mijn mening niet goed, maar dat vraagt meer tijd dan ik er nu even in wou stoppen. Als je wings toepast gaat het om de positie tov de vin, ongeacht waar de bulb zit. Ze achterop de bulb zetten is waarschijnlijk niet de goede aanpak ? Bijgaand een plaatje van Farr design (niet de eerte de beste!)
Maar alle vragen, opmerkingen of commentaar zijn welkom!