IOM 'Slice' in red cedar

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Hay, 3 feb 2020.

  1. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    De Slice is een gezamenlijk ontwerp van Huub Gillissen en Craig Smith. een Nederlander en een Australiër. veel verder kun je niet van elkaar af zitten. dankzij moderne techniek en internet heeft dit toch een succesvol ontwerp opgeleverd, waar er in Nederland en Australië al een aantal rond varen. in Australië zelfs al een uit de 3D printer. Ik wil echter ouderwets (maar met name mooi) in hout bouwen. Van een vriend kreeg ik wat "afval" van de bouw van een groter schip, waaronder een paar mooie stukjes red cedar. Dat heb ik inmiddels tot planken gezaagd en toen was ik er klaar voor. Huub was zo vriendelijk om voor mij een spantentekening te maken, die ik op ware grootte heb uitgeprint en op 4 mm triplex heb geplakt. Vervolgens uitzagen met 2,5 mm offset, mooi gelijk schuren en op een bouwplank monteren.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    De Slice heeft een duidelijke kim, die steeds 'harder' wordt naar achteren. Omdat ik geen gerommel rondom de kim wil, ben ik daar begonnen met beplanken. Vanavond had ik ff tijd, dus nu zitten er al 4 gangen per kant op. Door een tip van Ard, Op dit forum, ben ik nu de gangen voor en achter met behulp van een schaafplank aan het verjongen. dat ziet er fraai uit en je voorkomt dat de planken steeds meer in twee richtingen moeten buigen. Voor het vlak (bodem) kom ik, volgens mij, prima uit. de vrijboorden wordt echter een probleem. de hoogte boven de kim is achter veel kleiner dan voor. 2 cm achter en 7,5 cm voor. Op zich kun je best een verloop van 7,5 naar 2 mm schaven, maar ik vraag me af of dat mooi is. Ook loopt de neus sterk op in de voorste 20 cm. Ik vraag me af of ik dat met de plankbreedte die ik nu heb kan volgen. wellicht moet ik daar naar smalle plankjes om de curve te kunnen volgen, maar juist daar moeten ze breed zijn om de hoogte te geven die daar nodig is. Een gestapelde driehoek in de neus vind ik niet mooi. dat heb ik wel eens bij een andere IOM gezien (zie foto), maar ik vind het niet mooi. misschien kan ik in de voorste 20 cm wat planken invoegen, om en om met een doorlopende plank. dan ziet het er mogelijk wat beter uit. Wie een goed voorstel heeft mag zich graag melden.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    inmiddels 6 planken per kant en een idee voor de topsides. ik wil 5 planken door laten lopen tot achterin. voor 7,5 mm en achter 4 mm. dan zit achter dicht. daartussen komen dan 4 planken die voor 7,5 mm zijn en tot 0 weglopen. wellicht is dat het mooiste. ik zal het eerst eens met klemmen opzetten en dan beoordelen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Ard vindt dit leuk.
  4. Roelvaneerd

    Roelvaneerd

    Lid geworden:
    26 dec 2019
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Eindhoven
    Hay, de vorm van de hoger oplopende boeg zit al in je spanten toch? Als je bij mijn boot kijkt, zie je dat ik een lat heb gemonteerd die de lijn van het dek over de gehele lengte van de boot volgt. Zo te zien zit deze er niet op bij jou. Als deze lat er wel zit kan je je gangen toch verder omhoog opbouwen?

    Sent from my SM-J330F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  5. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Ja Roel, dat is zo, natuurlijk zit de zeeg opgenomen in de spanten, maar dat doet aan het grote verloop niets af. Als ik alle latten van achter naar voor laat lopen, heb ik achter vrijwel niets over per lat. dat vind ik niet mooi en is ook constructief niet ideaal. Vandaag heb ik inderdaad maar eens een lat op de zeeg geklemd. vervolgens eens gekeken hoe dat er uitziet met afwisselend een driehoek tot spant 4. ik vond het wel goed uitzien. beter dan stapelbouw. Allereerst heb ik vanochtend (vrije dag vandaag!!) het eerste latje boven de kim ingelijmd. Dat is een belangrijk latje en moet er ook mooi in zitten. Is in mijn ogen mooi gelukt. Morgen verder.
    ben ook met mijn Ellipsis druk geweest, maar dat is een ander draadje.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Goed idee Hay van dat driehoekige latje, een zgn ' stealer'..
     
  7. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Thx Ard. Ik denk dat het de mooiste oplossing is. de eerste Stealer zit er op. de kromming naar boven is denk ik wel aan de grens van wat kan als ik bij de zeeg ben aangeland, maar het ging vandaag redelijk gemakkelijk. Ik zit een beetje in dubio of ik moet stoppen na de laatste volledige gang, en dus 1 cm lagere boeg maak (wat ik overigens eigenlijk mooie vind) of dat ik er nog een stealer bovenop plak en de wipneus maak die bij het ontwerp hoort. Ik voel eigenlijk het meest voor een beetje artistieke vrijheid, en dus een lageren neus. dan is het ook meteen een apart schip, anders dan de rest. Ik wil toch al een andere dek lay-out en een ander voordek maken.
    Eerst de romp maar eens afbouwen.
    Ik ben overigens wel blij dat ik gestopt ben met het vlak en eerst de topsides doe. nu kan ik er nog omheen met mijn plakband, om de gangen op elkaar te trekken. maakt alles toch net iets gemakkelijker.
     
  8. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Ben ook blij dat ik bij de kim begonnen ben en zowel naar voor als naar achter elke gang verjongd heb. valt veel mooier en is waarschijnlijk ook sterker, omdat de gangen doorlopen
     
  9. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    laatste gangen van de topsides gedaan. latje cedrela als contrast, dit keer donkerder dan de romp (en ik hoop dat dit kleurverschil nog groot genoeg is na het lakken).
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Hay,
    Mooi opgelost joh met die driehoekige 'stealers' (op z'n nederlands 'instekers' las ik recent..)
    Die kniklijn heb je er ook strak ingekregen.Chapeau!
    Ard
     
  11. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    dank je Ard,
    Ik denk dat het met een beetje schuurwerk heel netjes gaat worden. was toch de bedoeling om de huid iets dunner te maken dan de latjes zijn (gewicht!!), dus daar kan ik nog kleine afwijkingen mee corrigeren. was nog best lastig om de contrastlat mooi strokend te krijgen, maar is uiteindelijk wel mooi gelukt.
     
  12. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    De romp is dicht!
    Het planken is best mooi gelukt, al zeg ik het zelf.
    enkele foto's na de eerste schuurbeurt.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Bert V vindt dit leuk.
  13. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Je kunt het kleurverschil van de tweede batch red cedar goed zien. die latten waren ook iets korter, dus die kon ik mooi gebruiken voor de laatste planken richting de kielbalk. dan is het kleurverschil juist weer grappig. Het contrastlatje van cedrela vind ik ook mooi gelukt.
    er zat een beetje een knik bij spant 2. daar kon het hout de curve niet vloeiend volgen (boot is ontworpen voor kunststof). ik heb na het schuren spant 2 verwijderd, en nu is de spanning er af en ziet het er meteen veel beter uit. Ik wilde dat doen voor ik hem in de glasvezel zet. Nog een paar minimale kiertjes opgevuld met woodmax en als dit droog is ga ik fijner schuren. Dan alleen nog in de vezelrichting. Daarna glasvezel/epoxy en dan de binnenkant.
     
  14. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Ook de koffer voor de tuigjes afgemaakt
     

    Bijgevoegde bestanden:

  15. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Mijn twee IOM's in aanbouw!!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    haje74, Bert V, Ard en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Zo die is echt mooi wat een beauty , nu niet geforceerd laten drogen he!
    Ik was erg blij met het kleurtje dat ik had uitgekozen voor mijn Manta ,maar als ik deze nu zie ben ik erg jaloers .
    En een erg mooi neusje heeft de slice .

    Dan nog een vraagje hoe lang zijn jouw latjes (bij slice en de ellipsis) , ik kon met de Goth met 1m af maar de Manta had een aantal wat langere nodig.

    Groeten Dimitri
     
  17. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Ik heb gelukkig stukken van 120 cm gevonden en die tot latten gezaagd, zowel voor de Ellipsis als voor de Slice. Van het red cedar had ik daar niet genoeg van, maar wel nog een plank van 90 cm. die kon ik voor het centrale deel gebruiken, omdat de latten daar niet meer de volledige romplengte hebben. is een iets andere kleur, maar omdat het heel symmetrisch is en li en re van de kielbalk, vind ik het geen probleem. ziet zelfs wel geinig uit.
    Zaterdag heb ik 4 planken van 120cm lang, 18 cm breed en 17,5 mm dik besteld. dat is een romp per plank. dan kan ik weer ff vooruit :yes:
    vandaag de tweede schuurbeurt. ziet er nu wel heel mooi uit vind ik. ik laat hem nu nog een paar weken drogen voor ik met glasdoek en epoxy aan de slag ga. ik wil het hout zo droog mogelijk, dus heb hem nu even in huis in de warmte.
    Intussen ga ik de Ellipsis afbouwen en daar weer van leren.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    eric_laermans vindt dit leuk.
  18. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Dimitri, heb je niet wat plaatjes van de bouw van je Manta? Zou leuk zijn om hier een bouwverslagje van te zien!
    groet
    Hay
     
  19. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Hay,
    Dat kan ik idd wel doen plaatjes genoeg, jammer genoeg alleen nog geen actie foto's ik wacht nog op mijn liertje.
    En bedankt voor de info ik ga voor een volgende ook een paar mooie stukken hout uitzoeken .

    Groeten Dimitri
     
  20. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    thx Dimitri. mooi verslag en mooi kleurtje ook, die Manta. Ik kan via een vriend die in het hout zit vaak mooie stukjes krijgen voor een hele redelijke prijs. Als je een plank red cedar wil hebben, dan roep je maar. ik woon in Muiden en werk in Amsterdam, dus dat is volgens mij nooit ver bij je vandaan.
     

Deel Deze Pagina