IOM - welke boot ?

nadat ik gisteren serieus 'afgedroogd' ben (vlaams voor hopeloos achtergebleven) bij het zeilen door een Windstar, is het aan het kriebelen om toch eens een betere en grotere zielboot te hebben/maken dan die basic jolle - ZONDER bankroet te gaan.

Nu, ik vind die houten boten echt het einde qua looks, maar ben bang dat er een bouwen boven mijn capaciteiten gaat.

Ik heb echt ook geen zit in het bekleden van een romp met expoy en glaswmatten. Gewoon schrik van een een zootje van te maken.

Er zijn enkele IOM boten zoals de windstar op de club, dus in die klasse blijven lijkt aangewezen.

Een suggestie van iemand was een 'plastic' romp te bekleden met mahonie stripjes en die dan gewoon af te lakken. Geen lange bouwtijd, waterdicht en geen epoxy nodig. Zou dit goed lukken ?

Ik ben al een tijdje aan het lezen over de Estelle en Sahpir, maar met alle respect dit is niet wat ik zoek. (het moet sneller en meer nadruk op zeilen dan op schaal)

Ik heb even online gekeken naar rompen van competitie boten... awai... 700-1200 euro per stuk - zonder zeilen.

Daarvoor wil ik het zelfs nog riskeren er een zelf te bouwen.

Nu... hebben jullie suggesties voor een IOM boot?
(Triple Crown, LION ?)

Patrick

@ Eric,

kleine wereld, ik heb de plannen van Dr Alexander ook bekomen voor de woodpecker.

Dat is ook een mogelijkheid, maar ik dacht zo... als ik toch de moeite en kosten doe voor een boot... waarom dan niet direct een ronde romp maken.

probleem is ook dat ik hier niet veel triplex van 1m lang kan vinden.

@Pendelaar

heb je balsa gebruikt voor de romp?
een USonemeter, is dat trouwens niet anders dan een IOM?

Jullie hebben toevallig niet wat foto's van het bouwproces?

Patrick

@Perk

Ik heb in eerste instantie dit adres gegeven voor een zeer duidelijke omschrijving van het bouwproces.
Ja, ik heb balsa gebruikt en epoxy, boot is nu superglad, zal vanavond enkele foto's plaatsen van het proces.
Ja, er is een verschil tussen IOM en Us One meter, beide zijn weliswaar 1 meter maar het verschil komt vooral in de Klassevoorschriften.
Vraag is: wat wil je er mee.
Buiten dit kikkerlandje is het wedstrijdzeilen veel groter, kijk maar eens op het WWW.
Verder zul je een echte IOM boot veelal moeten aanschaffen via een "fabrikant"of 2e hands kopen (nog altijd aan de prijs) en kun je een US One Meter zelf redelijk simpel bouwen via de nodige tekeningen en kun je het zo duur maken als je zelf wilt.
Kijk maar eens naar www.sailsetc.com
Zal vanavond ook eens in het boek kijken wat verder de verschillen zijn.

Trouwens: schrik hebben van epoxy is echt niet nodig. Vrij simpel als je maar netjes te werk gaat. Het is een mooi proces om te doen. geduld is een schone zaak.

Pendelaar

Patrick,

ik denk dat een ronde romp ook mooier is dan het knikspant model van de Woodpecker, maar ik heb voor de Woodpecker gekozen omdat deze redelijk eenvoudig te bouwen is.

Mocht ik later nog een keer een 'ronde' romp willen maken verwacht ik moeiteloos een aantal onderdelen (roer, kiel en tuigage) van de Woodpecker weer te hergebruiken.

Het hout dat ik gebuik voor de romp komt gewoon uit de houthandel. Die hadden plaatjes 1 mm berkentriplex liggen. (Overigens kun je dit ook bestellen bij http://www.af.nl).

De binnenkant van de romp heb ik (op de naden) voorzien van glasvezelband en epoxy en de romp heeft nu al een behoorlijke sterkte. Zonder enige 'epoxy-ervaring' is dit goed te doen. Ik ben van plan om de buitenkant nog van een dun laagje glas te voorzien, maar voor de sterkte is het waarschijnlijk niet echt noodzakelijk.

Eric

Bij een knikspant is triplex goed te gebruiken maat bij een ronde vorm gebruik ik toch liever bals. Triplex is harder en daardoor moeilijker in een mooie ronde vorm te krijgen. Dat gaat pas echt opvallen als je de boot met hoogglanslak gaat bewerken, iedere afwijking valt dan op.
Maar goed de 1 werkt liever met triplex de ander met balsa, zoals altijd heeft alles zijn voordelen en zijn nadelen.
In iedergeval altijd de buitenzijde EN binnenzijde insmeren met epoxy
A omdat het hout altijd de neiging heeft om krom te trekken indien eenzijdig epoxy is aangebracht en B indien er onverhoopt water in de boot komt dan is het leed niet te overzien indien je alleen de buitenzijde met epoxy hebt behandeld. Grote kans dat e.e.a. toch gaat torderen en dan zit je met een boot die niet helmaal recht meer is.
Ik zou zeggen download die 65 pagina's (kan ook in gedeeltes) en lees deze aandachtig door en ga aan de slag.......
Zeer leuk om te doen en echt niet zo moeilijk. Maar....geduld is een schone zaak in deze hobby, dus even in elkaar knutselen is er niet bij.
Dan beter een Ready To sail kopen zoals de Sea Wind, is ook een 1 meter boot.

tja, geduld heb ik. Het is trouwens toch snel winter en dan is er terug tijd 's avonds.

Ik ken de website met die constructieguide en heb die al in het verleden gelezen. Toch wil ik het in de IOM klasse houden en niet de USonemeter - kwestie van dezelfde boten in de club te houden.

heb je geen probleem gehad met te korte balsa latten? Die techniek in het document lijkt me niet echt leuk.

Raar maar waar, ik vind niet echt een website van iemand die een IOM in hout heeft gebouwd ) in BALSA. :-(

wel enkele in ceder en andere harde houtsoorten, maar dit lijkt me echt meer voor kenners.

Ergens was ik op de plannen van de Triple Crown uitgekomen omdat deze al vaker in hout is gebouwd en ergens een redelijk succesvol model is.

alle foto's van jouw boot en bouwervaringen zijn zeer welkom !

Patrick

daarom had ik al geschreven:
Verder zul je een echte IOM boot veelal moeten aanschaffen via een "fabrikant"of 2e hands kopen (nog altijd aan de prijs) en kun je een US One Meter zelf redelijk simpel bouwen via de nodige tekeningen en kun je het zo duur maken als je zelf wilt.

Is er niemand op de club met een boot die je als mal kunt gebruiken ?

Blijft nog de vraag: als de clubleden varen met een IOM is deze dan ook volgens de Klasseregels gebouwd ? Ik bedoel dan letterlijk volgens de voorschriften zonder afwijkingen hierop.
Anders maakt het allemaal niet zo veel uit.......en kun je ook aan de slag met een US.
IOM varen is leuk maar ook duurder wil je het volgens de voorschriften doen. Het plan van de Triple Crown is alleen maar het plan van de romp maar dan ben je er nog niet.

Pendelaar

>Is er niemand op de club met een boot die je als mal kunt gebruiken ?

alleen maar windstars, en die zijn volgens the IOM regels - zelfs met registratie.

Als ik een romp heb, dan kan ik het rig van de windstar kopieren en de zeilen dacht ik te kopen.

beetje kopieren kan geen kwaad. Ik vind echter niet direct een IOM tweedehands - aan een redelijke prijs.

Patrick

Pendelaar, dat is een hele goede suggestie.

Ware het niet dat ik nooit de makkelijkste weg kies want ik ben wat eigenwijs . :lol: :lol:

ernstig... ik vind de windstar gewoon niet mooi. Ik zou graag iets hebben in hout look en ik wil er nog iets bij leren ook. Bovendien wil ik gewoon iets anders dan de rest van de club.

Ik heb de windstar zien zeilen, nu ben ik benieuwd hoe een andere boot het er vanaf zou brengen.

Patrick

Patrick,

waar is je keuze uiteindelijk op gevallen?

Eric

Eric,

ik ben er nog niet uit.

Ondertussen heb ik een 3 tal tweedehands boten gevonden, maar dat is nog steeds 500 euro of meer.

een nieuwe windstar romp is 200 euro, kiel, lood, zeilen, etc... waarschijnlijk loopt dit dat nog steeds op boven de 500 Euro.

Kan ik wellicht dan beter een meer afgewerkte (upgraded) windstar tweedehands kopen en geen tijd spenderen aan de bouw.

Als ik een windstar romp zou kopen dan zou ik waarschijnlijk toch fittings etc kopen.... en niet tevreden zijn met een tragere boot.

Indien ik de woodpecker zou nemen dan zou ik alleen de zeilen en lood kopen en de rest ergens proberen te maken, zeer waarschijnlijk een goede leerervaring.

Ik heb wel schrik dat ik dat weer een trage boot ga krijgen... aan de andere kant is het wellicht meer de zeiler en zeilen die in mijn stadium van mijn kennis uitmaken of de boot snel is... en niet zozeer de rompvorm.

keuzes... zucht....

een ding dat ik weet is dat mijn vrouw niet echt gelukkig is met 500 euro voor een boot. Alhoewel het er meestal toch van komt maar dan gewoon in stukjes en meer verborgen gedurende verschillende trips naar de winkel.

mijn basic jolle koste ook rond de 100 euro met alle materialen te moeten kopen... ik heb nog wel genoeg voor 3 ander jolle's nu. :-)

tijd is ook een probleem, mijn vrouw haar boot moet ook nog afgewerkt worden, maar dat zeilen is zo leuk...

Patrick

Patrick,

Ik denk niet dat de Woodpecker de allersnelste IOM is, maar wat ik er tot nu toe over gelezen heb heeft de boot we als bijzondere eigenschap dat zij erg hoog aan de wind zeilt. Mocht je dus een wedstrijdje zeilen, dan ben je met je Woodpecker wel als eerste bij de boven-boei. Vraag anders Alexander eens naar zeileigenschappen van de Woodpecker, hij heeft er per slot van rekening meerdere gebouwd.

Ik heb de romp van mijn Woodpecker in elkaar zitten (de 5 panelen + voor- en achterkant) ik denk dat me dat in totaal zo'n EUR 50 gekost heeft, maar dan heb ik wel materiaal over voor minstens nog 2 Woodpeckers.

Loodje was ik EUR 50 voor kwijt, Materiaal voor de tuigage verwacht ik rond de EUR 100. Zeilen wil ik proberen zelf te maken.

In totaal verwacht ik rond de EUR 200 kwijt te zijn (en dan blijf ik nog met een berg materialen zitten). Voor dat geld heb je ook een losse Windstar romp..... Zelf een romp bouwen kost ongetwijfeld meer tijd, maar ik beleef daar zeker evenveel plezier aan als aan het zeilen, maar je moet de tijd er wel voor hebben.

Een radio besturing heb ik al, moet wellicht alleen nog een knappe zeilservo/winch kopen.

Al met al hoop ik ik dat voor een dikke EUR 300 het water op kan. Wellicht iets te optimistisch, maar zeker voor onder de EUR 500!

Eric

Eric,

na je bericht heb ik de woodenstars website nog maar eens bekeken en je hebt me overtuigd. We zullen terug naar de Woodpecker plans grijpen.

Daar dit wel even vanaf nul te starten is gaat het zeker een heel tijdje duren eerdat ik hier tijd voor heb, meer iets voor ten vroegste December - Januari.

de simpelse dingen - zoals 1 mm triplex- zijn hier moeilijk lokaal te vinden en dat maakt het extra moeilijk en langzaam.

Hoe denk je de zeilen te maken? Ik dacht dat hiervoor een mal etc nodig zijn?

Zou het mogelijk zijn foto's te nemen van je bouwprocess - voornamelijk tuinage- en die te posten of me gewoon te emailen? Ik ben namelijk benieuwd hoe je alles gaat aansturen.

groeten,

Patrick

Patrick,

Een kale romp kost bij Robbe 116 euro
Kiel is redelijk zelf te maken.
Aluminium voor de mast en giek is ook betaalbaar.
Zeilen van kwaliteits vliegerdoek kost ook geen kapitalen.
Een goede zeilwinch....ja die kost wat.
Wil je iets goeds hebben dan kost dat helaas wel wat centjes.
Voor niets gaat de zon op.
Niet blijven dromen maar een beslissing nemen en aan de slag gaan.
Zelf bouwen is toch het mooiste dat er is en het is uiteraad mooi meegenomen als je boot zeer snel gaat.
Maar wil je in competitie met je clubmaten dan zul je daar echt wat geld voor moeten uittrekken.
Zelf bouwen 250 euro exclusief winch.
Tekeningen om zelf zeilen te maken staan er meer als genoeg op het www. Vooral tekeningen voor IOM.

Ton

Ton,

Je zet er wel WWW neer maar dat is niets.
Trouwens een zeilwinch zal in Duitsland goedkoper zijn.
Ik heb 2 Hitec 645 MG gekocht met verzendkosten zat ik op € 78,00 hier in Holland zou ik voor dezelfde servo's € 119,90 bij mijn Modelbouwzaak kwijt zijn.

Ik werk gewoon met 2 Servo's op een Shaphir werkt sneller als een zeilwinch die verschillen hebben we al gezien bij het ronden van een boei.
De boot met de servo's ronde veel sneller terwijl de boot met de zeilwinch nog zijn zeilen aan het aanhalen was.

Jan,

Met WWW wil ik gewoon het World Wide Web oftwel het internet mee aangeven. Of dat niets is.
Het klopt dat een zeilservo met arm sneller is maar ik heb ook een bootje van 1.60 lang en daarbij een dito zeiloppervlakte dat ik niet meer uitkwam met een zeilservo met arm gezien de krachten die de servo te verduren krijgt bij windkracht 6.
Maar een winch/trommel heeft zijn beperkingen in snelheid.
Alles is pas echt belangrijk als je wedstrijden gaat varen daar snelheid dan echt geboden is.

Ton

Back