IOM - welke boot ?

Jan,

Ik ben met je eens dat een sterke servo zeker niet onder doet voor een zeilwinch (sterker nog ik denk dat een sterke servo vaak beter op z'n plaats is dan een zeilwinch).

Ik heb 2 Hitec 645 MG gekocht met verzendkosten zat ik op € 78,00

De reden waarom je nu twee servos zou moeten kopen ontgaat me een beetje. Ik begrijp dat je je dan je zeilen onafhankelijk van elkaar kunt verstellen, maar wanneer dat nu precies nodig is is me niet duidelijk.

voor minder koop je een HITEC HS-5745 (EUR60 ex verzend). deze is twee keer zo sterk en sneller. Dus wellicht rond je de boei dan nog sneller!

ter vergelijking (bij 6.0v)
HITEC 645 MG (77Ncm, 60gr/0.20 sec, 60gram)
HITEC HS-5745 (180Ncm, 60gr/0.15 sec, 146gram)

kortom 25% sneller, 2 keer zo sterk, ruim 2 keer zo zwaar en minder dan 2 keer zo duur....

Eric

Eric,

kan het zijn dat Jan bedoeld heeft: 2 servo's voor 78 euro en dat is dan 39 euro per stuk en dan is het rekensommetje heel anders.

Ton

Ton,

ik weet wel zeker dat Jan dat bedoelt, maar 2x39 is iets meer dan 1x60 (ex verzend). Met andere woorden van de dure heb je er maar een nodig omdat deze twee keer zo sterk is. Tevens heeft deze servo als voordeel dat hij nog iets sneller is ook. Nadeel is dat de servo iets zwaarder is dan 2 van de andere (lichtere) servo's.

Eric

Eric,
Sorry ik dacht dat je ook het vergelijk wilde maken met 2 van "jouw" servo's maar dat is dus niet het geval.

Jan,
Hoe is dat om te zeilen met twee servo's, heb je die op 1 kanaal zitten of op verschillende kanalen (laatste lijkt mij meest voor de hand liggend)
Is dat niet lastiger om te zeilen als je het grootzeil apart van je fok kunt aansturen.
Heeft natuurlijk wel zijn voordelen.......

Ton

Patrick,
Nu de wintertijd is aangebroken beginnen we bij onze club ook weer te bouwen. Je kan het bouwen van diverse schepen, en een IOM 1 meter zeilboot volgen op onze side.
Er zijn er al minstens 14 gemaakt, 1 meter boten.
We hebben twee mallen, een brede en een wat smallere.

http://home.hetnet.nl/~botenclub/

Ik zie hier het stuk van de 1 meter

Als een 1 meter wil bouwen zijn er genoeg tek te krijgen en te koop.
Er is een web site van een Fin die alle web site's in de wereld er op heb staan.

Ik weet en heb de ervaring dat de 1 m de grootste radio klasse is op de wereld alleen in nederland zijn er maar een paar.
Alles staat goed beschreven waar je aan moet houden in hun regelement
De zeielen staan zeer goed beschreven en de diepte kiel en gewicht lood

Ik weet dat de zeilwinch uit de 1 meter gaat verdwijnen daar hebben ze een dikke servo in de plaats genomen met arm gaat zeer goed het zelfde systeem als bij de MM klasse
Voor goede romp die je zelf wil bouwen zijn van Bantock duidelijk en voor houtbouw zeer goed en snel
Kijk eens op de site van Heins Bohn Rc sails duitsland daar staan links naar andere site in Duitsland

En als je een zeilno wil hebben voor Ned even een mailtje naar de NeMozo of naar mij want ik geef de zeilno uit voor de M klasse 1 meter A klasse en de 10 R in samen werking met de ANSF

Tom

Die 2 Hitec servo's komen in een Saphir ik ben vorig jaar begonnen met Zeilboten heb er al heel wat geleerd maar verder weet ik er de ballen van.

Wedstrijden Zeilen doe ik niet aan heb ik ook nooit bij de Schaalmodellen gedaan.

Maar met een echte Zeilboot vaar je toch ook met een Fokkenist en worden beide zeilen apart bediend.

Je stuurt ook met een Fok ik heb de Micro Magic zelf al met de tweede bezig voor de kleinzoon.

De Zender die ik gebruik is een Robbe FC 16 en een Oude Terra Top.

Voor de Kleinzoon heb ik een Robbe Atack gekocht die is nog maar 6 jaar en die hang ik natuurlijk niet zo'n dure zender om de hals.

Ik heb hier ook nog Schaalmodellen mijn Fregat van 226 cm is verkocht naar Belgie heb wel meer Modelbouwspul verkocht beetje aan het opruimen geweest sommige dingen lagen hier al 25 jaar in een doosje.

Er is ook een nieuwe Zender van Robbe uitgekomen die de Skysport vervangt is een Computer Zender 4 Kanaals waar je de uitslag van de Servo's op de Zender in kan stellen.

Hetzelfde kan met de FC 16 en je kan er meerdere in programeren je kan toch maar met 1 tegelijk varen.

Ik woon op nog geen 400 meter van een Recreatieplas de diepste plek moet 2 meter zijn meestal harde wind mooie Steigers en je kan de hele Plas overzien daar vaar ik zo 500 meter ver vinden Zeilers vreemd maar ik vaar voor de Fun en niet om Boeien dan hoef ik ook niet zo ver.

Om nog even wat te melden van een houten Boot van Balsa maat je geen mooi gelakte houten Boot.
1 MM triplex lijkt mij aan de Dunne kant als je tekeningen hebt wat een algemeen plan is dan heb je alleen de Hoofdspanten hoe groter het Model wordt hoe verder die Hoofdspanten uit mekaar komen dan krijg je geen strak geheel.

Gestoomd Beukenhout kan je in 1 meter lengte latjes in de Modelbouw krijgen maak je een lagere Boot dan kan je dit ook bij een Timmerzaak Meubelmaker laten zagen in de lengte die je Boot wordt.

Als je 3 MM dik neemt bij een lange Boot en 2 MM bij een boot van 1 meter zit je wel goed.
Dit kan je ook met Triplex doen in stoken van 1 Cm zagen op een Cirkelzaag.
Meende dat de Groothandel vanaf 1.5 MM platen had van 122 bij 122 CM maar dat kan ook veranderd zijn.

Maar als je een Houten Gelakte Boot wilt hebben zul je mooi hout moeten nemen en nauwkeurig werken.
Geduld is een schone zaak Zeilers vinden mij te traag bouwen ik laat ze maar kletsen mijn Saphir heeft een Zwaardkast en mijn Kiel is Demontabel en niet gelijmd zoals het moet.
Voorhet Roer waar je moeilijk bij kan komen onder de Kuip heb ik een Construktie bedacht waardeer de Hevel die op het Roer zit op de plaats blijft zitten als ik het Roer eronderuit haal.
Duw ik het Roer weer in de Boot dan komt de Roerpin gelijk weer in de hevel alleen even een Imbusboutje aandraaien.

Als je Tek wil hebben voor een 1 o meter ga dan naar
www.modellsegeln.net/
links
Bootklasse

Daar staat genoeg je kan daar alle int links vinden en ook de Forums
Is wel duits maar daar kom je altijd uit

Tom

Bedankt,

momenteel staat dit project op nummer 4-5 van modelbouw boten te doen. Dus ooit komt het er wel van, maar niet meer dit jaar.

Je kent dat wel, ik denk dat iedereen wel een reeks plannen en boten op de zolder heeft liggen.

de woodpecker plannen liggen onder handbereik.... nu nog tijd.

Patrick

Als je naar de site van heinz bohn gaat
deze zeil ver gaat zeilen bij Roermond met de Int 1 m klasse daar komt de Duitse top ook

Tom

Back