Ion Pro+ bouwverslag

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door WillydeWoofer, 11 mrt 2018.

  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Op advies van een paar vliegers hier, kocht ik onlangs mijn eerste snelle zwever.
    Ik ga hem zelf opbouwen en daarbij wil ik jullie regelmatig om advies vragen.

    Om te beginnen ga ik de tekeningen en de handleiding eens goed bestuderen.
    Ik ga ze fotograferen en hier op zetten. Het zijn maar een paar blaadjes.
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2018
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De foto's:

    IMG_5666.JPG IMG_5667.JPG IMG_5668.JPG IMG_5669.JPG IMG_5670.JPG IMG_5671.JPG IMG_5672.JPG IMG_5673.JPG IMG_5674.JPG IMG_5675.JPG
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2018
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    1 Ik zie dat er veel gelijmd en gesoldeerd wordt. Is dat om gewicht te besparen?
    2 Is domp niet aan de orde?
    3 Komt er maar 1 kabel in elke vleugel? Er komen toch 2 servo's in.
    4 Hoe soldeer je het best 2 draden aan elkaar?
    5 Komen de servo's voor de aelerons en de flaps op dezelfde plaats. Dat kan niet!
    6 Moeten de vleugels aan elkaar gelijmd worden?
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2018
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    5 dat kan wel als het dezelfde servo’s zijn...
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hahaha. das een makkie..
    1 avondje, dan zit ie in elkaar...
    Ik bouwde een kale F5B kist binnen een nacht op en dan de volgende dag de wedstrijd er mee vliegen.
    Maar jij bent nog nieuw in deze materie dus dan is het wat lastiger.

    Vragen en antwoorden:

    1 Ik zie dat er veel gelijmd en gesoldeerd wordt. Is dat om gewicht te besparen?
    Lijmen en solderen is de zekerste methode.
    Ik gebruikte nooit schakelaars en zo min mogelijk stekkerverbindingen, dat kan allemaal loslaten of geen contact maken.
    En dingen vastschroeven, dat kan loslaten, dan kan je beter lijmen.

    2 Is domp niet aan de orde?
    Welkom in hotlinerland.
    Nee domp is 9 van de 10 keer niet aan de orde.
    Alles staat in 1 lijn, je hebt ook geen zijwaartstelling.

    3 Komt er maar 1 kabel in elke vleugel? Er komen toch 2 servo's in.
    Het ligt eraan hoe je het wilt.
    Je kan 2 kabels nemen (2x 3 aders) of je neemt de plus en de min van de kabel voor beide servo's en dan heb je alleen nog 2 signaalkabels nodig.
    Dus je hebt dan eigenlijk een kabel met 4 aders.

    4 Hoe soldeer je het best 2 draden aan elkaar?
    Met een soldeerbout.... ;-)
    Het ligt eraan welke kabels en waarvoor.
    Servokabels soldeerde ik altijd in lijn en dan een krimpkous er overheen.
    Het makkelijkst is om 2 wasknijpers te nemen en dan die als "houder" voor de kabels te gebruiken, scheelt weer een hoop gevloek en verbrande vingers.

    5 Komen de servo's voor de aelerons en de flaps op dezelfde plaats. Dat kan niet!
    Als het goed is dan zitten er onderin je vleugel 4 vierkantjes (2 per kant).
    Daar gaan de servo's in.
    De buitenste zijn de ailerons en de binnenste de flaps.
    Voordat je daar aan gaat beginnen (lijmen en stangetjes afknippen) moet je even waarschuwen.
    Er is een trucje voor om het allemaal goed te laten lopen.
    De servo kan je namelijk verlijmen maar hij moet er ook weer uitkunnen en je moet er rekening mee houden dat de ailerons ook ver omhoog kunnen en de flaps heel ver (90 graden) naar beneden.

    6 Moeten de vleugels aan elkaar gelijmd worden?
    Ik ken de uitvoering niet precies, volgens mij heeft ie een metalen vleugelpen?
    Maar volgens mij worden er 2 pennetjes in vooraan in elke vleugelhelft gelijmd en vallen die in 2 gaatjes in de romp.
    En achterin komen 2 schroeven.
    Dan worden de vleugels niet verlijmd.

    Lijmtip:
    Alles wat echt vast moet zitten en niet flexibel mag zijn (motorspant) verlijmen met Uhu Endfest (de groene).
    Alles wat met wat geweld los moet kunnen (servo's) met 5 of 30 minuten epoxy.

    als je vragen hebt dan mail je maar,
    gjvo@email.com
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Als het nodig is kan ik je wel op weg helpen.
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zeer nuttige informatie van GJVO...
    Zie ik je handleiding... wordt het je makkelijk gemaakt. Zoiets had ik niet bij mijn Enigma, echt helemaal niets. Het model een onbeschilderd stuk canvas... ehhh... aramide doek...

    Bouwbeschrijving moest ik zelf naar inzicht maken. Wel m'n inzicht doen en laten vergroten... luisteren en inlezen, en kwam daarmee exact uit m'n handen wat ik m'n hoofd was ontstaan.
    Goed en rustig inlezen. Plaatjes goed bestuderen.

    Zie goed de servoarmpjes. De servohevels staan niet op 0 maar zijn zo ingeprogrammeerd, omdat ze een hele zwaai moeten maken om als remkleppen te kunnen bedienen.
    De zender moet worden voorgeprogrammeerd, kan je zo de hele armslag van de servo uitnutten.

    Kies voor deugdelijke servo's. Geen Dymond D60. Die zijn erg zwak op de tandwielen, ga bijvoorbeeld voor een DES 448 BB MG... voor in de vleugels... heb ik in m'n Enigma geprikt.
    In de Hawk (Wilco) F5b zitten de DES 428 van Graupner.
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2018
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zal eens kijken want er moet ook nog ergens een bouwverslag staan op RC-network van mijn Surprise 15.
    (EDIT) de foto's staan er niet meer zie ik, dus daar heb je dan niks aan.


    Oh Wil, koop nog even een rol witte schilderstape/afplakband, dat witte papierachtige spul.
    Dat wikkel je om je servo's heen om ze in te kunnen lijmen.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Op de club hebben ze het over een half jaar, als ik het zelf ga doen!? Zo zou er o.a. een motorsteun gebouwd moeten worden, omdat de motor te smal is.
    Iemand wil een avondje helpen en daarna kan ik steeds iets vragen als er mensen op de club zijn. Veel meer zit er niet in. Dat kan ik ook niemand kwalijk nemen.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wat???

    Een half jaar?
    Dan zou ik niet eens wedstrijden hebben kunnen vliegen.
    Ik denk dat ik de eerste F5B kist in 2 avonden gebouwd heb en ik heb er ooit een keer 1, omdat ik het wedstrijdmodel op vrijdag verspeeld had, 's nachts gebouwd en de volgende ochtend stond ik om 10 uur 's ochtends op de wedstrijd.
    En een motorsteun?
    Onzin.
    Alle motoren zijn smal en jouw motor is licht, onze motoren waren 300 of meer gram en die hangen ook gewoon aan 2 schroefjes, zonder steun.

    Aangezien je natuurlijk snel wil beginnen heb ik maar wat getekend (Bas kan dat beter).

    Allereerst, pak in je zender een nieuw model, helemaal leeg.
    Alle mixers uit.
    Dan alles in de middenstand zetten zodat je servo's ook echt in de middenstand staan.

    Nog iets over het bevestigen van de servo's in de vleugel en kielvlak.
    Normaal zou je het op een plankje of zo schroeven maar dat doen wij niet.
    Je neemt de servo, ontvet hem met spiritus of zo.
    Dan licht opschuren en daarna wikkel je er een laag afplakband omheen.

    Zorg dat de heveltjes staan zoals op de tekening beneden, de aileron moet flink omhoog kunnen en de flaps zover mogelijk naar beneden en maar een paar mm omhoog.
    Verlijm de servo's met 5-min of 30-min epoxy in de vleugel, direct op het hout.
    Eventueel het piepschuim wat weghalen met een mesje of schuurpapiertje.
    Als je een druppeltje secondenlijm op het hout gooit vreet het schuim weg en wordt het ook wat steviger.

    De tekening:
    wing.jpg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat is een mooi aanbod Onno, waar ik graag gebruik van wil maken. Onze gezamenlijke oud-leraar zal mij eerst een avondje op weg helpen (Gert-Jan zou hem dan al af hebben:D). Daarna kom ik graag een keer naar jou (Gert-Jan zou er inmiddels al 2 afhebben:D)
    Eerst ga ik zelf verder met het bestuderen van de papieren. Alle vragen die nog bij mij opkomen post ik hier.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik heb goede Graupner's en nog KST liggen, die waren aanvankelijk voor een Speed Ninja bedoeld.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Gert-Jan, zeer bedankt voor het beantwoorden van de vragen en de vele tips. Ik ga alle tips van iedereen op een lijst printen.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wil, als jij me op kan komen halen op station den Bosch dan kan ik wel een dagje komen bouwen, dan is ie af.
    Ik sta nu weer nummer 5 op de transplantatielijst dus kan ik weer iets verder weg.

    PB me even je telefoonnummer, dat ben ik kwijt.

    GJ
     
  15. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Die zou mij zelfs ruim binnen een half jaar lukken, alles zit er al zo'n beetje bij zag ik op de lijst. (Merkwaardig Engels trouwens).
    Let er wel op dat je de servohevels wel normaal haaks op de servo monteert. Daarna het middelpunt in de zender wijzigen zoals op de tekening van GJ.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hahaha, ja en Johan is al weken bezig met 3 accupacks monteren...

    Maar ik zet altijd de hevels mechanisch meteen goed en gebruik de computerzender daar niet voor.
    Generatiekloof?
    Meerdere wegen die naar Rome leiden.

    Ik heb Wil net gesproken en we gaan hier of bij hem bouwen, dan kan ie eindelijk eens met een hotliner vliegen.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Als je de zender er niet voor gebruikt, maak je geen optimaal gebruik van de servoweg.
    Bij roeren neutraal zouden de ailerons op ongeveer 40% down moeten staan.
    En flaps op 80% up.

    Roerhevels zo maken dat de flaps vol getrokken op 100% de andere kant op staan.
    En Ailerons bij uitslag tot mechanische limiet omhoog ook 100%
     
  18. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Gerben was me net voor scheelt mij weer typen.
    Accu's zijn bijna klaar. Nog 1 middagje werk ;-) (En dat is best vlot voor mijn doen)
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Volgens mij maak ik zonder zenderprogrammering wel juist gebruik van de volledige servoweg en kracht.
    Maar het kan zijn dat mijn hersenen nu zo aangetast zijn dat ik het niet meer snap, dus als Gerben het zegt dan is het zo.
    Johan, 21 april is de eerste wedstrijd zie ik, dus dan ben je echt ruim op tijd klaar dit keer!
    Top!

    GJ
     
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    :banana: :beer: :bier: :koud: :friends: :feli::kwijl: :rulez: :) :thumbsup: :worship: :yes: :D :rolleyes:
     

Deel Deze Pagina