IonX2 flybarless + Video

Discussie in 'Flybarless' gestart door Jurrien Saelens, 25 sep 2008.

  1. Ik vlieg nu reeds een paar weken met de IonX2 flybarless met de AC-3X. Mechanisch met ongeveer dezelfde setup als MrMel (Mikado swash driver en QuickUk blade grips).

    Ik heb in tegenstelling tot MrMel de korte steel balls op de inner swash gezet (om de cyclic verhouding te veranderen) en een kleine delta 3 genomen (op aanraden van de handleiding AC-3X). (MA komt ook nog met nieuwe bladhouders voor flybarless)

    Voor de afstelling heb je geen PC nodig, er is tot op heden zelfs geen PC software. Wel een USB poort dus dat zal in de toekomst nog wel komen vermoed ik.

    Met de standaard instellingen vliegt ie goed maar voor 3D volstonden de standaardwaarden niet. Ook de staart afstellen is wat moeilijker dan met een gewone gyro. Bij mijn spartan bijvoorbeeld stel ik gewoon de gain in met een perfecte staartaansturing als gevolg. Bij de AC-3X zijn er 4 belangrijke parameters P, I pitch DMA en cyclic DMA, de laatste 2 sturen de staart bij plotse pitch of cyclic bewegingen. Dus wel een pak moeilijker om correct in te stellen.

    Eens de goede waarden gevonden vermoed ik wel dat het perfect zal werken en als ik tevreden ben met mijn instellingen zal ik ze hier posten zodat de volgende het wat makkelijker heeft met de instellingen voor hard3D.

    Hier een video en een paar foto's:

    Video van 17 oktober 2008 Link to original post



    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    Gaaf Jurrien!

    Ben benieuwd naar je bevindingen.
    Waar komt die "digitale pitchmeter" vandaan?

    Gr. Bas
     
  3. Mopilot

    Mopilot

    Lid geworden:
    31 jul 2006
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Vlijmen
    Welcome to the world of flybarless ;-)

    Ziet er netjes uit Jurrien!


    Greetz,

    Michiel.
     
  4. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
    He Jurrien, ziet er goed uit. Ook mooi dat MA met bladhouders voor flybarless komt.

    Ik ben erg benieuwd naar het vervolg .
     
  5. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Ik ga dit draadje ook volgen.
    Ik ben heel nieuwsgierig hoe de AC-3X zich houdt in 3D.
    Tot nu toe heb ik alleen reviews gelezen van non-3D piloten.
     
  6. Nog wat kunnen testen en een setup gevonden die vrij goed is (de tail is nu ook goed).

    Ik heb nu wel kortere blades genomen (69cm ipv 71cm), dit was een zeer merkbare verbetering. Tussen haakjes staan de default waarden.

    IonX2 flybarless with AC-3X
    Actro 32-3 ratio 11.37 on 12S3700 Flightpower

    Swash setup
    -----------
    Swash framerate 200Hz (100) futaba S9451 on 6Volt with duralite regulator on 2S1800 Flightpower
    Servoweg TS 950 (1000)
    P – Anteil 50 (50)
    I – Anteil 50 (60) if 1hz oscillation set lower value
    Vorsteuerfaktor 70 (75)
    Integralgrenze 30 (50) lower: quicker, higher: avoids nick at high speeds
    Schwebestabilität 2

    Tail setup
    ----------
    Servo type 3 futaba 9256
    Servoweg a1040 b1040 (1000)
    P – Anteil 75 (45)
    I – Anteil 55 (55) gain gyro
    Cycl. DMA 45 (25) 65% of pitch dma
    Pitch DMA 80 (45)
    Smooth Stop 30 (50) lower stops more slowly
    Smooth Acceleration 70 (50) lower quicker acceleration
    Heck Stick Dyn. 20
     
  7. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Kan je ons binnenkort weer met een filmpje verblijden?
     
  8. Nog wat gevlogen daarjuist en voor het eerst stond er een :D op mijn gezicht. Ik denk dat ik mijn 2de IonX2 ook ga ombouwen, dat zegt genoeg.

    Ik ga volgende keer mijn unilog er eens aanhangen want ik heb de indruk dat ik duidelijk minder verbruik.

    Ja filmpje komt er wel als ik mijn vrouw eens naar het veld meekrijg.
     
  9. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Hoi Jurrien,

    Ben toch wel benieuwd wat jij nu specifiek de voordelen vindt ten opzichte van je heli met flybar?

    Gr,

    Mario
     
  10. Mopilot

    Mopilot

    Lid geworden:
    31 jul 2006
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Vlijmen
    Dat staat een paar posts terug, niet zo heel veel verschil maar wel bij bepaalde figuren en dus naar het lijkt minder power consumptie, maar dat kan ook niet anders :)

    Wat ik wel opmerkelijk vindt is dat de lengte van de bladen zo veel invloed hebben. Kan je eens beschrijven wat er met de 690 beter is als met de 710s?

    Greetz,

    Michiel.
     
    Laatst bewerkt: 7 okt 2008
  11. wel ik moet nog wat meer testen in allerlei weersomstandigheden, maar hier mijn voorlopige conclusie:

    Hurricanes met veel wind gaan beter, ook bij piro funnels, piro globes werkt het systeem zeer goed.
    De heli vliegt rechter door een traveling flip en looping, meer als in de sim.

    Tic tocs en aanverwante figuren gingen bij mij eerst niet zo goed, zeker zo'n agressieve aileron reeks of 4punt traveling tic toc rechthoek ging zeer moeizaam, het was alsof de heli ging tegenwringen. Nu heb ik 690blades genomen + 200Hz op de swash servo's + 6Volt (ipv 5.3) en nu gaat ook dit goed (maar niet beter dan met flybar). De heli is nu wat wendbaarder en wringt niet zo tegen dan met die langere blades.
     
  12. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Jurien, ik denk niet zo zeer dat een korter blad beter presteert door dat hij korter is maar torsie stijver.

    Ik heb een keer met Maniac blades een bijna out of control situatie gehad bij lage toeren en veel stuur uitslag, je ziet dan gewoon dat de bladen uit het spoor gaan lopen omdat ze hun grens hebben bereikt vwb de torsie stijfheid, de AC-3X is dan zijn grip kwijt op de situatie omdat de input niet meer overeen komt met de reactie die hij terug krijgt van de gyro's.

    Ik heb hier geen last van met Radix bladen, misschien dat je die eens moet proberen.

    Gr,

    Mario
     
  13. Mopilot

    Mopilot

    Lid geworden:
    31 jul 2006
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Vlijmen
    Wat je beschreijft heeft eerder te maken met de stijfheid over de breedte-as van het blad en niet met de torsie stijfheid. Immers als je bij lage toeren problemen ondervindt is de centrifugale kracht op de bladen veel lager en worden ze dus minder "recht getrokken". Dit betekent dat de breedte-as stijfheid van het blad een grotere rol gaat spelen. De torsiestijfheid is juist bij lagere toeren van minder belang omdat de weerstand die probeerd de bladen naar 0° pitch te draaien veel lager is door de lagere toeren.

    Echter denk ik dat het niet direct aan de bladen ligt. Het lijkt mij eerder een regelprobleem. Door de lage toeren neemt de mechanische versterking af. Ofwel de uitwerking van een pitch verandering op de stand op de helikopter neemt af. Hoeveel dit mag afnemen voordat het systeem instabiel wordt hangt sterk af van de instellingen van de AC-3X. Je kan dit erg goed zien bij een autorotatie, je moet erg voorzichtig gaan sturen naarmate het toerental zakt.

    Het beste zou dus zijn als er een systeem op de markt zou komen wat de toerental informatie gebruikt om de versterking van de FBL gyro's aan te passen. Zo'n systeem is er (nog) niet en dat valt me tegen zeker van de nieuwere speciaal daarvoor ontworpen systemen zoals AC-3X en VBAR. Zoals al eerder gezegd had Curtis Youngblood in 2007 op de 3DM een dergelijk systeem, wat in ieder geval een sensor had voor de toerental informatie. Wat er precies mee gedaan werd weet ik niet, maar het feit dat het er op zit zegt dat iemand over het probleem heeft na zitten denken!

    Greetz,

    Michiel.
     
  14. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Ok Michiel, maar hoe verklaar je dan dat ik met de Radix blades hier totaal geen last van heb:confused:

    Gr,

    Mario
     
  15. Wat Michiel beschrijft heb ik ook namelijk het probleem bij autorotaties, die dus met een lager toerental gevlogen worden. Ik was van plan om mijn algemene gain wat te verhogen in de autorotatie fase in mijn zender maar heb dit nog niet geprobeerd.

    Nu mijn 'tic toc' probleem, wat overigens grotendeels van de baan is met de aanpassingen hierboven beschreven, lijkt meer op wat ik in de wiki van VStabi lees. Ga maar eens kijken bij de AOF filter van VStabi. Ik zal Stefan (van AC-3X) eens vragen of er ook zoiets voorzien is.

    AOF Schwingungsunterdrückung - VStabi
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 okt 2008
  16. Mopilot

    Mopilot

    Lid geworden:
    31 jul 2006
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Vlijmen
    Hoi Mario,

    Tja dat is het vreemde in het verhaal? Misschien zijn die wat zwaarder? Of dus stijver in de breedte-as dan de Maniacs?

    Interessant verhaaltje van die Vstabi, dat soort specifieke dingen heb ik niet op mijn "interim" CSM flybarless systeem. Maar ik moet zeggen dat ik er ook geen last van heb. Wat had je dan precies voor problemen bij de tic-tic jurrien? Ben ik wel benieuwd naar.

    Groeten,

    Michiel.
     
  17. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Hoi Michiel, dat gewicht gaat hier niet op.

    Maniac blades 198 gram
    Radix Stubs 162 gram

    Gr,

    Mario
     
  18. Mopilot

    Mopilot

    Lid geworden:
    31 jul 2006
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Vlijmen
    Tja het hoge gewicht werkt ook weer tegen je, de inertia (massatraagheid) neemt toe en daardoor neemt dus de reactietijd van een cyclic commando dus weer af. Je zou zoiets precies moeten berekenen om er helemaal zeker van te zijn. Maar het blijkt dus dat het precies verkeerd zit met die Maniac blades. Gelukkig werkt het nu!

    Greetz,

    Michiel.
     
  19. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Zou het ook niet zo kunnen zijn dat het profiel van de Radix blades veel beter is dan dat van de Maniac, ze zijn iig veel stiller?

    Gr,

    Mario
     

Deel Deze Pagina