IPN

IPN zelf niet. Ik heb net iemand anders blij gemaakt met 100 cc, en moet nu zelf weer een beetje zuinig aan doen.
Maar nogmaals: Paul Rietbergen bellen en je kan het zo in Voorburg ophalen, of Fox35 vragen en die neemt vast wel wat mee van de Britisch Nationals.

Voor een goed recept heb ik wel wat meer info nodig...
1,5 of 2,5 cc motor?
Glijlager of kogellager?
Staal cylinderbus of AAC?
Merk/type motor?

Of gewoon een algemeen brouwsel: 20% olie 35% Ether 43%Petroleum 2%IPN(beter is 1.8%)
Let op dat vooral voor wat oudere 2,5cc glijlager motoren de 20% olie weer een tikkeltje weinig kan zijn.

Goed recept, Owen,
Model Technichs gebruikt de aanduidingen D-1000, D-2000 en D-3000. Helaas vermelden zij hun recept niet, maar ik denk dat wat jij beschreef ongeveer de D-2000 zal zijn, bedoeld voor de normale motoren (denk aan een enkel kogellager PAW in fatsoenlijke conditie, of een Webra Record of zo), maar ook om kogellager motoren te laten inlopen of voor al aardig versleten motoren. Voor glijlager motoren moet je altijd hoogstens D-2000 gebruiken. D-1000 is voor erg simpele, kleine of oudere motortjes in trainers of vrij vliegende sportmodellen. Die brandstof zal meer olie hebben, ik denk 25% of misschien zelfs wat meer. Ik geloof dat ze ook 'easy start' op het blik hebben staan, dus daar zit misschien 5% meer ether in. De D-3000, voor 'competition engines' heeft de minste olie, 15% of iets tussen 15 en 20% en navenant meer petroleum, wat (alleen) bruikbaar is voor goed ingelopen kogelgelagerde motoren in goede conditie. Dit is de goedkoopste brandstof omdat olie en ether duurder is dan petroleum.

Dit zijn de recepten :

.....................Ether.........Petrolium........olie...............isopropyl nitraat
D1000...........35%...........35%................28%..................2%
D2000...........30%...........43.75%...........24%..................2.25%
D3000...........30%...........47.50%...........20%..................2.50%

Laatst bewerkt:
Ze worden fors veel heter dan methanolmotoren, en zoals je weet wordt het grootste deel van de wamte door de (wonder)olie uit de motor gewerkt..... En de meeste diesels hebben een gietijzeren/stalen zuiger/ilinder combinatie.

Bij geavanceerde diesels (teamracemotoren) met AAC units zie je dat het olie percentage meteen flink omlaag gaat....

Laatst bewerkt:

Goh, dat kende ik nog niet. Uit de site blijkt dat ze het er op gezet hebben omdat ze blijkbaar zo aan hun kop gezeurd werden over de samenstelling, onder andere door mij. Het staat niet op de etiketten en als je ze er op de UK Nats naar vroeg wisten ze het zelf niet!

Ron: nog even over de oliepercentages: nog niet zo lang geleden (jaar of 20?) werd er door de meeste mensen ook voor RC-glow-motoren standaard 20 of 25% wonderolie in de brandstof gebruikt, 25% voor glijlagermotoren en 20% voor kogellagermotoren. In Lijnbesturing worden voor glowmotoren deze percentages ook nog vrijwel standaard gebruikt omdat het ontwerp daarvan eigenlijk in die tijd is blijven steken. Daar liepen de motoren goed op en dat doen ze nog steeds, alleen heb je bij 25% wel wat meer blubber op het model. Bedenk dat LB-motoren misschien niet altijd op maximaal toerental draaien (zeker niet bij stunters), maar wel steeds volgas, terwijl je bij een RC-kist de hele tijd wisselt tussen meer en minder gas waardoor de boel beter koel blijft. De oliepercentages die wij voor diesels gebruiken bij LB wijken dus niet echt af van wat we voor glowmotoren gebruiken, en laat je niet misleiden door de formule van D1000, dat wordt voornamelijk gebruikt voor hele kleine dieseltjes (0,5 - 1cc) op vrijvliegende sportmodelletjes. Niet alleen zijn dat ontwerpen uit de jaren '50 toen de passingen nog veel ruimer waren (en die ruimte moet worden afgedicht door meer olie), maar bovendien moeten die heel makkelijk starten en draaien ze maar een halve minuut per vlucht, dus daarom meer ether en meer olie in die brandstof.

FSR zijn dus 'moderne' motoren.

Bedoeld worden o.m. de OS Max (29,35,40) serie, de Fox 15, 35 en 40, de Veco 29, 35 & 45, de K&B Torpedo, de Merco 29, 35, 49 & 60 en de Super Tigre G20, G21 series en de St 51, 56 en 60.
Wat ze allemaal gemeen hebben is de stalen cilinder en gietijzeren zuiger of aluminium zuiger met (gietijzeren) zuigerveer (-veren).

Dan maak je met minder dan 20% wonderolie meer kapot dan je lief is....
De Fox 35 is zelfs hier nog een uitzondering. Aanbevolen mengsel: 5% nitro, 29% wonderolie, de rest methanol......
Probeer het maar niet anders, want het ding wordt thermisch onstabiel.

Laatst bewerkt:
FSR zijn dus 'moderne' motoren.

Bedoeld worden o.m. de OS Max (29,35,40) serie, de Fox 15, 35 en 40, de Veco 29, 35 & 45, de K&B Torpedo, de Merco 29, 35, 49 & 60 en de Super Tigre G20, G21 series en de St 51, 56 en 60.
Wat ze allemaal gemeen hebben is de stalen cilinder en gietijzeren zuiger of aluminium zuiger met (gietijzeren) zuigerveer (-veren).

Dan maak je met minder dan 20% wonderolie meer kapot dan je lief is....
De Fox 35 is zelfs hier nog een uitzondering. Aanbevolen mengsel: 5% nitro, 29% wonderolie, de rest methanol......
Probeer het maar niet anders, want het ding wordt thermisch onstabiel.

en vergeet niet de Enya ´s

Back