IPN

Ok model technics gebeld voor ipn maar dat alleen te krijgen in uk

En omdat ik geen reactie of pm heb gehad met aanbod voor een beetje
i p n zodat ik mijn diesel aan de praat kon krijgen

PAW gebeld en ik ben verteld dat ipn niet perse nodig was in klein diesel s en zeker niet voor sport gebruik.

volgens de heren Ijflander gaat ipn te werk voor meer rpm en onder 12,000 rpm geen veschil uitmaakt ( het zijn hun worden en dus niet van mij )

wel gezeged dat als ik diesel zelf meng met een verhouding

35 % Ether
35 % Kerosene
28 % Castor oil
2 % IPN

Dat de ipn vervangbaar is met echt diesel van de pomp dus ipv 35 % kerosene gebruik je 30 % kerosene 5 % echt diesel brandstof en geen ipn

ik ben benieuwd naar de opmerkingen :worship:

mvgr simon

Is het misschien een idee om al je vragen over IPN cq diesel in 1 draadje te houden? Dan blijft e.e.a. wat overzichtelijker.
Probeer ook eens de zoekfuncte. Over diesel als brandstof is al heel wat geschreven.

Simon, ik had in een ander topic al aangegeven dat diesels ook wel werken zonder IPN. Het is net zo iets als nitromethaan bij glowbrandstof, ook niet per se nodig, maar het gaat allemaal wat makkerlijker (starten, afstellen) en je bereikt wat makkelijker je ultieme prestaties, maar dat heb je voor de DC Spitfire in de Veron Colt niet nodig! Ik zou het eerst proberen met brandstof zonder IPN, krijg je de DC daarmee niet aan de praat, dan kun je altijd nog IPN toevoegen.

Ik vind het oliegehalte dat PAW adviseert (28%) wel nogal hoog, het is tenslotte geen FOX. Maar ook dat zal voor de DC niet veel uitmaken.

Ik ben heel benieuwd naar het experiment om 5% van de petroleum (zo noemen wij dat hier) te vervangen door auto-diesel. Om het te kunnen vergelijken moet je dan ook wel brandstof mengen en testen zonder aut0-diesel (en zonder IPN).

diesel

ik ben ook benieuwed naar het effect van auto diesel als vervanger van ipn maar volgens de PAW team zit wel dergelijk 2-ethyl hexyl nitrate in auto diesel brandstof ( OF D113 ) :worship:

ben verder geadviseerd wynns diesel booster te gebruiken ( door model technics ) zit ook D113 in

Trouwens zeggen de mannen van model technics dat ipn niet meer geproduceerd wordt maar zij hebben voldoende voor ongeveer 15 jaar

greetz Simon

And remember where ever you go, there you are.!! Mel Gibson mad max 3

ik ben ook benieuwed naar het effect van auto diesel als vervanger van ipn maar volgens de PAW team zit wel dergelijk 2-ethyl hexyl nitrate in auto diesel brandstof ( OF D113 ) :worship:

ben verder geadviseerd wynns diesel booster te gebruiken ( door model technics ) zit ook D113 in

Trouwens zeggen de mannen van model technics dat ipn niet meer geproduceerd wordt maar zij hebben voldoende voor ongeveer 15 jaar

greetz Simon

And remember where ever you go, there you are.!! Mel Gibson mad max 3

Wynn's Diesel Ignition Improver is echt een goed product. Het is alleen maar een cetaan verhoger, dus geen andere functies, zoals schoonmaken of schoonhouden.

diesel

ipn is ook alleen een cetane verhooger maar veroorzaakt knocking of pingelen bij hoge pecentages

er zijn team raceing mensen die ferrocene bij diesel brandstof menegen als anti knock middelen

Sorry, dat gaat mij boven de pet, ik weet alleen dát ik het beter bij kan voegen, maar eigenlijk nauwelijks waarom.

Bert Metkemeijer of een andere goeroe heeft me lang geleden eens verteld dat IPN en amylnitraat de overgang tussen de verbranding van de ether en petroleum afvlakken. De ether zit in dieselbrandstof om de petroleum aan te steken. Je hebt dus eigenlijk twee klappen en om die netjes in elkaar over te laten vloeien gebruik je een toevoeging. Je motor moet er dus iets mooier van gaan lopen.

Heb je nou al geprobeert om contact met Paul Rietbergen te leggen?????
Hij schijnt afgelopen weekend nog gezien te zijn in Herentals op een wedstrijd, dus hij moet te bereiken zijn :)
En hij heeft voor de verkoop gewoon IPN liggen in Voorburg. En opsturen vind die vast ook niet erg...

Die mengverhouding van ijflander kan ik me niet echt in vinden, maar misschien is dat samen met mijn Avatar (logotje) wel te begrijpen :)
28% olie??? Daar wordt je model echt alleen maar erg vies van...
Maar over wat voor motor hebben we het nou uiteindelijk?

Even nog een kleine aanvulling over wat ik hier meedere keren lees op het forum: IPN zorgt er niet voor dat motoren beter starten!! Puur theoretisch zorgen ze er alleen maar voor dat ze slechter starten....
Maar IPN zorgt alleen voor een betere motorloop en zorgt er zo voor dat je wat meer op de grens kan afstellen.

Daarvoor zou ik inderdaad niet onder de 20% olie gaan. Misschien zelfs 22% of 23%
En dan is 1.5% IPN ook meer dan genoeg. Of 2% DII3
35% ether en verder niets moeilijks doen met die brandstof.

Diesel gemengd zonder ipn ( want paul rietbergen is volgens mij ontvoerd !!! :confused: )

Anyway de spitfire loopt prima op deze brandstof ( second flick of prop and off it went )

alleen heb wel gemerkt dat de klein tankje dat DC bij levered erg kort duurt voor dat motor uitvalt ( geen minute volgens mij
dat is erg kort om een paar rondjes te vleigen ) dus heb ik een balsa tank gemaakt volgnes de loet wakerman methode ) :p

Zei ik het niet? Motoren lopen ook wel op brandstof zonder IPN, het is echter wel beter om IPN toe te voegen als je het hebt. Heb je het niet, dan doe je het gewoon zonder.

Ik heb trouwens van Frits Kraaij het verzoek gekregen om voor hem IPN mee te nemen als ik eind augustus naar de Britse Nationals ga. Ik kan voor jou ook meenemen als je zo lang wilt wachten!

Over de plastic tankjes die achter de DC's zitten: die zijn voornamelijk bedoeld voor vrijvliegende sportmodellen, of voor lijnbesturings-trainertjes (zoals de Veron Colt!) die maar korte vluchtjes hoeven te maken. Wil je langer vliegen, dan schroef je het plastic tankje los en soldeer je van blik en koperen pijpjes een tankje. Voor een 1cc Spitfire zou ik een 20-30cc tankje gebruiken.

OK, ik neem gewoon een stuk of 10 van die 250cc blikjes mee. Vorig jaar kostten ze 14 pond, stel dat het nu 16 is, dan is dat met de huidige koers van de pond iets van 18 euro, nog steeds goedkoper dan vorig jaar tegen de toenmalige koers.

Onthoud wel dat IPN voor maximaal effectief gebruik maar een jaartje of 3 houdbaar is he....
Daarna begint de werking redelijk af te nemen.

Als mensen veel vliegen doen ze geen 3 jaar met 250cc, en er blijkt toch geregeld vraag naar te zijn.

Trouwens Owen, was de bedoeling dat jij nog te verdelen 1,5cc combatjes van Loet zou meenemen naar Den Helder? Loet verwijst namelijk naar jou. Misschien kun je mijn 3e voor me meenemen?

Ja ik ga in de week voor de 29ste wat combatjes ophalen bij Loet.
Dus kan die van jouw ook gewoon meenemen.
Zelf even de betaling met Loet regelen en dan neem ik ze wel mee.

Back