Iran's Stealth aircraft F313

Discussie in 'FullScale-Forum' gestart door prop-er, 3 feb 2013.

  1. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Qua looks valt er weinig te klagen, maar op het ontwerp valt het nodige af te dingen. Is deze kist überhaupt vliegbaar?

    Wat valt jullie op?
     
  2. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    neppert

    Ha ha, leuk model;), welke schaal?
     
  3. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Inderdaad leuk model... Zonde van de vlakke vloer in de cockpit !!
    Dat maakt het een inkoppertje.

    Schaal moet aardig groot zijn als ik zo kijk..
     
  4. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    neppert 2

    Die cockpit randen en zijkanten vond ik direct twijfelachtig, daar schiet je met pijl en boog nog door en van een sluitmechanisme en afdichting is niets te zien, is ook niet nodig. Vleugelprofielen klopt niets van, zijn alleen geschikt voor lage snelheden. En de kabels aan de achterkant van de "ipads" zijn zichtbaar en veel te dik. Bovenien is het vliegtuig een paar keer gedraaid t.o.v. de ondergrond waar het op staat, ik mis alleen de vingerafdrukken;) op de zijkant. Vloer v.d. cockpit is denk ik de onderkant van de mal van de bovenzijde v.h. vliegtuig. Ook de "referentie" brandblusser en stoel zijn niet vergeten!
    Camerapositie bijna constant , anders kan die lens natuurlijk niet in het "gebouw". Het geheel kan zo bij de sectie "diorama's". Enz....
    Maar wel mooi gemaakt, daar niet van!
    En niet te vergeten die joekel van een DANGER sticker, in het engels nog wel!
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2013
  5. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Dit is zeker geen model, en ik denk zelfs dat deze kist wel kan vliegen. Maar een volwaardig militair inzetbaar vliegtuig is het bij lange na niet. Waarom dan de moeite nemen om een toestel met stealth eigenschappen te ontwerpen, als het resultaat het niveau van een amateur toestel niet ontstijgt?

    - Inlaatopeningen niet geschikt voor high alpha manouvres
    - Het toestel is geheel van glasvezel gemaakt. (zie laatste foto)
    - Snelheidsmeter max is 265 Knots. (490 km/u)
    - Geen afdichting/sluitmechanisme canopy (toestel heeft dus geen drukcabine, en is dus begrenst tot 10.000ft / 3km)
    - Cockpit is geheel uitgerust met civiele systemen.
    - De gigantische canopy uit normaal perspex, waardoor de piloot alsnog radarstralen reflecteert.
    - Het onwijs dikke vleugelprofiel. Echt ongehoord op dit soort kisten.



    Door de glasvezel constructie, en de zeer compacte bouw, bestaat er de kans dat bij laag vliegen het toestel onopgemerkt blijft. Als de opdracht was om voor 5 miljoen dollar een budget "stealth" toestel te ontwerpen dat Israel zou kunnen bombarderen, zouden ze wel eens in de opzet kunnen slagen. Ik denk dat het toestel erg licht is. Door de lage vliegsnelheid, en de verhoudingsgewijs zware wapens + benodigde kerosine, verklaren mogelijk het dikke vleugelprofiel. Respect voor de piloten die hierin durven vliegen. Pure Kamikaze.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De hartverwarmende affiches van de reli-haat-baard maken het wel erg realistisch :D
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2013
  7. T2M

    T2M

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Apeldoorn
    Zit een dubbel din radio in :)
     
  8. T800

    T800

    Lid geworden:
    1 dec 2005
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Den Haag
    Hij is wel schaal 1:1 maar het is een maquette,. ze zijn er wel degelijk mee bezig maar dit is allemaal nog in concept stadium.
     
  9. d3nn1s

    d3nn1s

    Lid geworden:
    21 feb 2013
    Berichten:
    714
    Hij heeft geen afdichting bij de cockpit om het glazen dak luchtdicht te houden.
     

Deel Deze Pagina