Iron-on sheeting: eenvoudig een vleugel met balsa indekken.

Discussie in 'Tutorials' gestart door Muxje, 12 nov 2006.

  1. Muxje

    Muxje Guest

    Het indekken van een vleugel met balsa kan lastig zijn. Met name het onder druk laten drogen van de lijm is tricky: vanwege het vleugelprofiel kan je niet een plank en een stapel boeken gebruiken, en de kans bestaat dat je de beplating niet goed op iedere rib en iedere ligger aandrukt. Ook bestaat de kans dat je vleugel onder de druk vervormt als je hem niet ondersteund hebt, wat met name de washout kan veranderen.

    Een alternatieve manier is om de beplating met een strijkijzer op de vleugel aan te brengen: de zogenaamde iron-on methode.

    Het handigste is om meteen de hele beplating in elkaar te zetten: op die manier krijg je nette onzichtbare naden tussen de balsa platen.

    [​IMG]

    Geef met een potloodje aan waar de ribben komen, en smeer vervolgens die plekken alsmede de randjes van de ribben in met gewone houtlijm. Beide contactoppervlakken insmeren dus. Smeer de lijm met een vinger uit zodat een dun laagje achterblijft. Niet te lang smeren; het laagje wordt dan te dun en lijkt ook meteen te drogen. Laat ook geen lijmklodders achter.

    Geef op de buitenkant van de beplating of de voor- en achterlijsten van de vleugel aan waar de ribben en liggers lopen; dat maakt het straks makkelijker om op de goede plekken te strijken.

    Als de lijm gedroogd is (uurtje of zo) kan de beplating worden aangebracht. Begin met de beplating op de hoofdligger vast te strijken, zodat hij goed in positie zit. In dit geval is de beplating op de ligger gelijmd met epoxy, vanwege de carbon strip op de ligger.

    [​IMG]

    Daarna is het een kwestie van strijken met het folieboutje. Zet de bout goed heet, ongeveer 25% boven de stand die je normaal gebruikt voor het aanbrengen van strijkfolie. Werk vanaf de hoofdligger naar de voor en achterlijst, van de rompzijde naar de tip van de vleugel. Werk langzaam en druk iedere plek goed aan, zodat het goed heet wordt. De houtlijm "pakt" dan weer en geeft een goede hechting.

    Voordat je een hele vleugel aanpakt is het een goed idee om een proefstukje te maken, en te kijken hoeveel lijm en warmte je nodig hebt om een sterke verbingding te krijgen.
     
  2. Roytjuh

    Roytjuh

    Lid geworden:
    26 feb 2006
    Berichten:
    328
    Locatie:
    Enschede
    hey,

    dit is zeker een goede tip hier had ik nog niet aan gedacht.

    gaan we dankbaar gebruik van maken :thumbsup:

    groet,

    Roy
     
  3. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    Handig! ik wist niet dat dat kon!
     
  4. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Deze methode werkt ook goed met bisonkit of -tix.
    Wel helemaal laten drogen voor het samenvoegen!
     
  5. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    ik heb dezemethode gebruikt voor het sheeten van de romp van mijn focke-wulf.

    ik heb bisonkit gebruikt, werkt perfekt!!!

    ik merkte alleen wel dat ik een redelijk dikke laag lijm nodig had voordat het wou werken...
     

Deel Deze Pagina