irvine 40 abc

heeft iemand ervaring met de irvine 40 abc.
en ook de vraag of deze met een speciale demper stiller te krijgen is:help:
ik mag namelijk niet hoger dan 75 db komen.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik mag namelijk niet hoger dan 75 db komen.

Auw:( Ga je met dempen alleen niet redden vrees ik. Die Irvines zijn goeie motoren maar draaien heel wat toeren (waardoor ze janken). Met een grotere prop monteren red je het niet (aangezien het maximum koppel in de hogere toeren wordt geproduceerd).

Stevo
 
als je hem stiller wilt hebben, moet je een zimmerman demper monteren of een reso pijp, scheelt een slok op een borrel, en dan kan je ook rustig een grotere prop draaien.

zelf gebruik ik de 11X7 met de standaard stille demper en met een reso een 12X7 of 11X8

eventueel kun je ook een merker potje gebruiken.
 
Yep, maar 75 dB ga je niet redden bang.... Ik zou niet verbaasd staan dat je dat met sommige electro modellen al niet eens haalt....

Groet, Bert
 
Auw:( Ga je met dempen alleen niet redden vrees ik. Die Irvines zijn goeie motoren maar draaien heel wat toeren (waardoor ze janken). Met een grotere prop monteren red je het niet (aangezien het maximum koppel in de hogere toeren wordt geproduceerd).

Stevo

Volslagen onzin.

De moderne Irvines (al sinds eind jaren 90) zijn juist ontworpen om een hoog koppel te leveren op een relatief laag toerental en zijn dus juist relatief erg stil.

Zoek een prop waarmee je beneden de 9000 toeren blijft en gebruik de irvine demper.

Voor het beste resultaat:
- motor ophangen in swingrubbers
- APC propellor (nee geen ander merk, alleen APC)
- kies voor een prop met een hogere spoed en een lagere diameter.
- zorg voor een toerental van max. 9000 rpm
 
met de standaard stille demper maakt hij gemiddeld 81 Db... met een zimmerman 77Db
 
Volslagen onzin.
De moderne Irvines (al sinds eind jaren 90) zijn juist ontworpen om een hoog koppel te leveren op een relatief laag toerental en zijn dus juist relatief erg stil.

De volledige draadjes die ron aangaf gelezen? of gewoon onmiddellijk besloten dat het onzin is....

Heb zelf een Mk III gehad (met zwarte carb) Vond een 10 x6 enig maar had een hekel aan te grote props (heet lopen). Kwam van Hobby in te Waalwijk die ze nog verdeeld heeft.

Die op de foto van TS is een Mk IV die van het net komt, de vraag is dan ook welke TS in het bezit heeft.

Stevo
 
75 db is nog maar ongeveer 1/3 deel van het volume van 80dB, dat is een hele uitdaging.
Sommige kleine motoren kunnen dit wel halen, maar voor een 40 zul je goed je best moeten doen. Dan beginnen allerlei andere trillingen in de kist ook een rol te spelen.
Hangt niet alleen van de motor en prop af.
 
Ik heb ooit eens met een heli 78 dB gehaald. Dat was met een romp "vol" schuimrubber, GEEN hoogtoerige propeller, de inlaat IN de romp (dus veel minder aanzuiggeluid) en hooverend (dus niet op vol vermogen) en een RD uitlaat, vergelijkbaar met Zimmermann.

Ik denk dat 77 dB een hele kluif is, 75 dB acht ik (nagenoeg) onmogelijk, zelfs met de motor op rubbers en een geluidsgedempte motorkap.

Kon wel eens een hele kluif worden.
Zelfs als een Irvine daadwerkelijk "laagtoerig" en daardoor "relatief stil" is, scheelt je dat hooguit 0.5 tot 1 dB t.o.v. "gewone" motoren, en dat is al behoorlijk veel.

Groet, Bert
 
Waarom 75 Db?

Staat het eerste woonhuis op 50 meter van het vliegveld of zo? je mag 45 Db aan de gevel meten van van het eerste woonhuis in de nabijheid van jullie vliegveld in een bewoond gebied en 40 Db meten aan het eerste object in een stilte gebied.
Is jullie club roomser dan de paus of heeft jullie bestuur in de milieu vergunning zichzelf zo beperkt?
75 Db gaat wel lukken wanneer de motor een E prop heeft en niet sneller ronddraaidt dan 7000 toeren, aanzuig uit de romp en de motor op trillings rubbers gemonteerd, en een 3 kamer demper met minimaal 20X het volume van de cc inhoud in dit geval dus 80 kubieke centimeter, maar beter is een groter vollume.

Groet Ger.

heeft iemand ervaring met de irvine 40 abc.
en ook de vraag of deze met een speciale demper stiller te krijgen is:help:
ik mag namelijk niet hoger dan 75 db komen.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je heel weinig geluid mag maken is de Q40 beter. Kan wat minder toeren draaien en wordt met een stille demper geleverd.
Ik weet alleen niet of hij nog geleverd wordt.

Motor op rubbers, een goede stille prop (APC), props balanceren etc, dan moet het kunnen. Hangt ook van het model af, sommige modellen hebben mee resonaties etc dan andere.

Gerben
 
Bij ons op de voormalige vliegbasis Valkenburg hebben we ons te houden aan de volgende normen. 79db voor viertakt, 74 db voor tweetakt. Die 74 db wordt aangehouden omdat een tweetakt een snerpender geluid produceert. Eigenlijk als je het goed bekijkt lopen we qua normering ernstig achter nl. een electro ZAGI met duwprop komt al gauw boven de 80db en daar voor geld geen beperking; vreemd eigenlijk. Back to topic. Voor wat betreft die 79db voor viertakt dat is geen probleem, alleen je hebt wel een andere demper dan die standaard geleverd wordt. Voor tweetakt is het lastiger maar kan wel zie; gezocht-uitlaat-super-tiger-90-2-takt-motor-cry permalink 13. Verder heeft just engines een ruime sortering dempers die redelijk geprijsd zijn. Ook nuttig deze link; Flying Sites - R/C Aero Portal - HOW TO - NOISE REDUCTION

Verder zou ik het als volgt doen;

Motor op rubbers.

Schuimplastic tussen de vleugels en de romp.

Motor minder toeren laten draaien. Kiezen voor grote prop. hoe meer toeren hoe lastiger stil te krijgen

Een nademper plaatsen, de Irvine dempers zijn al redelijk stil te noemen dus maak daar ook gebruik van.

APC prop gebruiken, blijft de stilste prop.

Inlaat dempen door aan te laten zuigen via siliconenen slang in de romp.

Ik zou in ieder geval niet gaan voor die E-prop. Ik heb het in de praktijk gezien dat een E-prop uit elkaar knalt door de arbeidstik van de verbrandingsmotor.


Succes met het stil maken van de motor.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Ron. die 7000 is alleen voor het geluid genoemd, een goede E prop doet makkelijk 12000 in de middenrange maten omdat 'bijna' alle props uit glas/kool fiber zijn gemaakt, slechts enkele, vaak kleine, zijn van plastic.

Groet Ger.
 
Het enige waar de "E" props moeilijkheden mee kunnen krijgen is het niet constant draaien van een verbrandingsmotor. Bij iedere verbranding krijgt de krukas en dus de prop een tik. Dat is het gene wat die props op den duur sloopt en niet het toerental.
Het maximale toerental van alle props ligt daar waar de luchtstroming rond de tips nog net onder de geluidssnelheid blijft. Veel fabrikanten hebben er een soort vuistregel voor maar die blijft meestal ruim binnen veilige grenzen. Dat is natuurlijk om te voorkomen dat de fabrikanten verantwoordelijk kunnen worden gesteld als er iets mis gaat.
De fabrikanten zullen dus ook alle verantwoording afwijzen wanneer je een "E" prop op een verbrandingsmotor zet!
 
Back
Top