Man, wat heb jij een snelheid erin zitten met bouwen. Ik zie dat je een helling gebruikt, maar hoe heb je de negatieve knik van 4grd in je liggers aangebracht?
bedankt, wat betreft de liggers, deze zijn onder stoom in de hoek gezet, dan vast gepint op de helling , doordat er een volledige webbing van 3mm triplex langs beide zijden verlijmt is kan dit geen kant op, daar heb ik dus geen breuklijn omdat de liggers doorlopen. dit volstaat voor de krachten die erop komen, eveneens de beplanking geeft hier ook nog eens een versterking,
heb vandaag eveneens de ruwbouw klaar van de pws 101 ,nu heb ik een vraagje hierover , ik zoek een kleurenschema voor deze kist, weet er iemand waar ik er enkele zou kunnen vinden, is wel even off topic
even een vraagje aan de experten hier, heeft iemand al eens glasmat met spanlak geplaatst in plaats met G4? zou volgens mij kunnen, of is dit iets te optimistisch
Ik heb de romp van mijn vorige Elefant bekleed met glasvezel en G4. Het is al aardig wat jaren geleden, maar in mijn herinnering ging het aanbrengen prima. Ik kreeg wel pinholes in het oppervlakte, maar dat is met wat plamuur wel weg te werken. Het resulterende oppervlakte was redelijk glad (passend voor een oldtimer) en prettig hard en sterk.
ok dan ga ik het met G4 doen, wil deze kist niet als testobject gebruiken , ga hem eerst met haarlak inspuiten en dan glassen wat toch heel wat gewicht minder zal worden doordat de G4 niet indringt
Je vind dit normaal in de winkel van kunstenaarsbenodigdheden of bij een papierhandel. Je hebt het geribt of effen. Ik bezig de effen soort. Hier op foto de bruin kleurige. Je hebt ook wit effen kraftpapier. Laat zich gemakkelijk verwerken. Je kan, waar nodig, een tweede laag aanbrengen. Kan nadien uit geplamuurd worden met plamuur op waterbasis. Een voorbeeld. http://www.retroplane.net/forum/viewtopic.php?t=4609&postdays=0&postorder=asc&start=30 Het resultaat is een stevige oppervlaktestructuur. Kraftpapier is een natuurlijk materiaal op basis van hout en voddenpulp. Spant zich door het bevochtigen mooi op. Werkwijze. http://www.haguemac.com/2012/01/15/entoilage-au-papier-kraft/
Heb je deze uitleg ook in het nederlands? Mijn frans is gelijk aan niets helaas. Wil de romp van de zlin ook met papier gaan doen, heb hier al ersatz 50gr voor liggen maar moet nog kijken hoe dit voor mij kan werken met alleen watergedragen spullen.
Je gaat als volgt te werk. 1)Je schuurt de oppervlakte van je werkstuk. 2) je geeft dit te bespannen oppervlak en laag verdunde vinyllijm. Dit fungeert als een soort porienvuller. 3) terug een schuurbeurt. 4) Je knipt een stuk Kraftpapier op maat van het te bespannen oppervlakte. 5) Je bevochtigt het kraftpapier en brengt het op het oppervlak na dezenog eens goed te hebben geverfd met een vinyllijm verdunning. Het papier mag je ook van laag verdunde lijm voorzien. 6) je laat het geheel drogen en je zult merken dat het papier zich begint op te spannen. 7) Eens het droog is doe je er terug een laag verdunde vinyllijm op. 8) Nogmaal licht schuren. 9) Vervolgens kun je plamuren. Dit kan je doen door een vinylverdunning met talkpoeder op het oppervlak te verven. Ik doe het met verdunde acrielplamuur van Polyfilla. Het kraftpapier heb ik bij de firma Schleiper gehaald. https://nl.grandado.com/products/30...WobRrz9fpgMma4cCeraetgoIkQee1UFxoCu0MQAvD_BwE
eindelijk weer even tijd kunnen maken met de jastrapp, ik ben gestart met de 2de vleugelhelft, momenteel de webbings aan het plaatsen, dit zijn er heel veel, dus nog een halve kant te gaan. daarna begin ik met de beplanking.
Klein advies van mijn kant: doe beide kanten tegelijk. De krimp is niet heel veel, maar wel enorm krachtig. Eenmaal droog krijgt de andere kant de boel niet meer recht.
dat doe ik hoor binnenste en buitenste webbing , daarna de volgende spant, klopt inderdaad dat je dit anders niet meer goed verlijmt krijgt.
ok dat wist ik niet met dat kraftpapier, bedankt om me er attent op te maken, ga eerst eens testen op een oude romp dat ik hier nog heb liggen.
nu de vleugels klaar zijn, kon ik het niet laten en de vleugels pasklaar maken tegen de romp, dit ging tegen alle verwachtingen in zeer goed, pasvorm is perfect nu, nu enkel nog afwerken en hopen op een schitterend seizoen.ik heb wel enkele delen gefreesd om iets meer lijmoppervlakte te krijgen, vond dat iets te weinig naar sterkte toe
Best eens een test uitvoeren. Zodoende vertrouwt te raken met het verwerken van het kraftpapier. De romp zou ik bespannen met kraftpapier en de open structuren zoals de vleugels met oratex.
deze heb ik over genomen van het plan, deze schijnen correct te zijn, morgen nog eens nakijken hier ,ziet er trouwens goed uit je helling