Is andere accu goed??

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
A

Anonymous

Guest
Mensen,
ik heb een vraagje:
Ik vlieg met electrovliegtuig en gebruik daarvoor de bijgekochte accu voor in het vliegtuig. Dit is een 7.2v/600mAh batterij van het merk multiplex. Nu kreeg ik van iemand anders een accu die ook 7,2 volt is maar 1200mAh van het merk Nikonica. Kan ik hiermee gewoon vliegen. Kan het motertje dit aan?? En is het een probleem voor de ontvanger (daar staat verder niets op over de accu (lijkt me ook niet uit te maken)
Alvast bedankt voor de reactie.

De spanning bepaalt het toerental, de motor zal hier met hetzelfde toerental blijven draaien. Echter, de capaciteit (hoeveelheid opgeslagen stroom) is twee keer hoger (600mAh -> 1200mAh), de motorlooptijd verdubbeld hiermee. Mocht je motor in de oude situatie al overbelast zijn en daardoor steeds warmer worden dan zal hij in de nieuwe situatie gelegenheid kregen om nog heter te worden. Dat zou je in de gaten moeten houden. Dat heb je zelf ook in de hand met de motorlooptijd, tijdens de motorloze zweefperioden kan de motor afkoelen. Bij te hoge temperaturen (Curie-temperatuur) leggen de magneten het loodje, ze raken definitief hun magnetisme kwijt.

De vraag is of je vliegtuig niet te zwaar wordt. En je zult waarschijnlijk met je nieuwe accupack moeten schuiven om je zwaartepunt weer goed te krijgen. Als het originele accupack geschikt was voor je ontvanger, is je nieuwe dat ook, de spanning is gelijk. Normaliter lopen RB ontvangers en servo's op 4,8Volt, zijnde vier NiCd of NiMh cellen in serie. 7.2Volt zijn 6 cellen in serie.

Voor uitlegje over capaciteit en mAh, het tweede bericht hier:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=12105&highlight=

Zeer nuttige informatie voor elektro-beginners, samengesteld door forumleden aan de hand van reeds eerder en vaker gesteld vragen. Lees het maar eens, het bespaart jou veel vragen (en ons veel voorkomende antwoorden ;) )
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_articles.php

Verder is het handig om je woonplaats in je profiel aan te geven, misschien woont er wel een forum elektro-vlieger bij je in de buurt. Een afspraak is zo gemaakt.

Ben je (al) lid van een vereniging of heb je ervaren hulp? Zeer, zeer nuttig , het bespaart je tijd, geld en frustraties (lees: crashes) evenals gevaarlijke situaties (voor jezelf en kijkers), EN je leert veel beter vliegen en afstellen :)

Bedankt voor de snelle reactie. Ik heb de accu's al passend gemaat in het vliegtuig. Het zwaartepunt klopt nu dus in elk geval. Uiteraard zal de praktijk uitwijzen of het gewicht niet teveel word, maar ik denk dat dat wel mee zal vallen. Maar goed dat merken we vanzelf. Ik zal erop letten dat ik het motertje niet al te lang zal laten draaien.
In elk geval bedankt voor de uitleg.........

Ik ben er veiligheidshalve van uit gegaan dat je nog niet zo veel vlieg-ervaring hebt. Blijkbaar was ik te voorzichtig :) Better safe than sorry.

Back