Is de Trex 450 Plus een beginners helicopter?

Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort geïnteresseerd in het RC helikopter vliegen. Nou ben ik onervaren en heb alleen micro helikopters(indoor) gevlogen met 3ch en een paar keer 4ch, beide ging mij erg makkelijk af.

Nu wil ik graag het vliegen naar een nieuw niveau brengen en ben geïnteresseerd in outdoor midsize helikopter vliegen. Na wat tutorials te bekijken en reviews lijkt mij een " Align Trex 450 plus RTF" een erg mooie helikopter, maar is deze geschikt voor beginners?

Graag zou ik jullie mening willen horen en/of eventueel tips voor mij als instap in het rc helikopter vliegen.

Mvg,

Maurice

Welkom op het forum Maurice. Ik heb je draadje verplaatst naar het helideel omdat dit niet echt een wetenschapsdraadje is ;)

Begin eens om te lezen in het sticky, dan zal je al heel veel duidelijk worden.

beginners-guide - een heli kopen hoe en wat en wel niet

Lees daarna of daarvoor ook even het algemene kennis draadje voor heli's. Het is wat werk maar dan stel je niet vragen die al vele malen voorbij zijn gekomen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

Bedankt voor het advies en sorry dat ik dit onderwerp in op het verkeerde deel heb geplaatst.
Ik ga meteen beginnen met lezen.

Mvg,

Maurice

+1 aan Laurens,

en als je voor de eersten vluchten iemand met ervaring bij de hand zou hebben,
zou het nog wat beter zij, maar moet niet,
mijn eerste vlucht met een 450er duurte 25 seconden,
omdat ik niet meer wiste, hoe die terug naar mij toe moest,
bij de tweede vlucht wist ik dat, en het ging werelden beter !!

suc6 @Marphus:
en natuurlijk welkom op dit super - forum

groetjes van Heli-Uwe

Een 450 cp (collective pitch) kan als beginners heli worden gebruikt.

Maar wel met begeleiding.
Helivliegen is niet zoals bij auto's of boten, iedere stuurfout is gewoon een grote klap en daarna past alles weer in een klein doosje.

En per keer kan het makkelijk 50 eur schade zijn, en dat is een zeer goedkope crash

Makkelijker is om een fp te nemen, bv een piccolo v2 of esky honeybee fp
Deze zijn lastig te vliegen, maar zeer crashbestendig
En als je deze beheerst, is een cp (zoals de 450) een eitje

Of begin met een mcpx van blade.
Zeker de bl versie (met de gele kap) is erg giftig, maar ook (voor cp maatstaven) crashbestendig.

Maar hadigste is om eerst een naar een simulatir te kijken.
Phoenix
Realflight

Welkom hier op het forum, Maurice.

Persoonlijk vind ik een 450 niet echt een beginnersheli....
Als het fout gaat en je krijgt hem in je gezicht, dan is het een moordwapen.

Ik zou gaan voor een Walkera V120D02s of een Blade mCPx.
Dat zijn micro-heli's die ook goed buiten kunnen en de kosten als het fout gaat zijn niet zo hoog. Ook niet als je geraakt word.

Maar dat is mijn mening;)

Succes!

Ik heb eens mn vinger er bijna afgeslagen met een 450...
Sindsdien heb ik er toch respect voor

Veel vermogen, grote kans op brokken bij een zelflerende piloot

Inderdaad kan je veel leren met een mCPX
inderdaad kan die ook makkie (als collective pitch heli) buiten gevlogen worden

budget en veiligheid niet vergeten zo als al genoemd,

maar het mooiste zal zijn,
neem iemand bij de hand voor de eerste keer vliegen
je spaart 'n hoop ellende!
('n SIM trouwens ook)

groetjes van Heli-Uwe

Ik heb eens mn vinger er bijna afgeslagen met een 450...
Sindsdien heb ik er toch respect voor

Veel vermogen, grote kans op brokken bij een zelflerende piloot

Ik heb een keer de batterij aangesloten zonder de zender aan te zetten, heli ging vol in toeren draaien, gelukkig op negatief pitch (binnen ook nog), uit reflex greep ik de staartbladen vast, kon mijn hand 2 dagen niet gebruiken, gelukkig geen snedes maar wel heel opgezwollen en pijnlijk

Ik heb een keer de batterij aangesloten zonder de zender aan te zetten, heli ging vol in toeren draaien, gelukkig op negatief pitch (binnen ook nog), uit reflex greep ik de staartbladen vast, kon mijn hand 2 dagen niet gebruiken, gelukkig geen snedes maar wel heel opgezwollen en pijnlijk

Als je de batterij aansluit zonder dat de zender aan staat,
moet de motor niet draaien,
da is iets verkeerd!

groetjes van Heli-Uwe

Kan makkelijk hoor...

Zeker als je de fail safe niet hebt ingesteld
Ik heb ook 1 heli die dat doet

Daarom zeg ik toch, da is iets niet goed (ingesteld)!

Terug naar de vraag:

zou ik nog een keer beginnen, zo zal voor een 450er
wel een SIM komen en een mCPX,

dat scheelt een hoop crash-schade en ook een hoop proberen wat is goed te vliegen, da heb je niet 10 oefen-helis thuis liggen, ha ha (ik wel)

groetjes van Uwe

Hallo Maurice,

Welkom op het forum en zoals je al direct merkt heeft iedereen zijn eigen mening ;) Af en toe moet je een beetje tussen de regels door lezen er een pot zout klaar zetten. Afgehakte armen en zo :cool:

En hierbij dus ook mijn mening:
Ik ben zelf 2 jaar geleden begonnen met een 450 en heb het mijzelf geleerd. Ging prima zolang je de heli maar respecteert en een behoorlijke dosis technisch inzicht heb.

Anders is een bezoek aan de lokale vliegclub echt een aanrader. Vul je locatie eens in en wie weet zijn er mensen in de buurt die je willen helpen.

450 plus is een prima beginners set goede futaba zender en een redelijke lader (Robbe versie een Robbe lader). Maar alles staat en valt met de hulp die je krijgt en veel sim tijd.

Gr. Remco

Je moet doen wat voor jou het beste voelt! Op zich kan je met een 450 beginnen, maar dan heb je hulp nodig. Een Sim werkt voor velen geweldig, maar ik heb er geen gevoel mee (digibeet....). Mijn weg was via een club (ook nog gezellig) en thuis in de huiskamer met een mCPX oefenen. Het belangrijkste dat je nodig hebt is geduld en wat incasseringsvermogen.

Suc6,
Peter

Ik had al het linkje naar het sticky gegeven. Ook daar staan weer tal van topics met dezelfde vragen. Als hij er een aantal heeft gelezen komen de antwoorden wel naar boven ;)

...Ik ben zelf 2 jaar geleden begonnen met een 450 en heb het mijzelf geleerd. Ging prima zolang je de heli maar respecteert en een behoorlijke dosis technisch inzicht heb....

+1 @JoopB:

dat moet je hebben, dan is het ook leuk !

groetjes van Heli-Uwe

Na je eerste praksessie en de reparaties die daarbij horen schiet je leercurve de stratosfeer in. Zolang veiligheid voorop staat is deze rex prima materiaal.

+1 Maclak!

Ik ben begonnen met een Mini Titan. Perfecte heli.

Van te voren nooit gevlogen. Wel zeker simmen en een trainingskruis erbij.
Heli niet onderschatten en blijven nadenken....vooral over de inschakelvolgorde
van heli en als eerste de zender.

Kleiner spul dan een 450 is NOG wind gevoeliger.....aangezien we daar in ons land genoeg van hebben......:).
Je wilt zeker in t begin niet afhankelijk zijn van een totaal windstille dag.

Succes!!! :)

Back