Is deze lader om te bouwen of te gebruiken

Ik heb hier nog een goede Metabo lader liggen.Hij kan normaal gesproken alle NiCd/NiMH accu's van 7,2 tot 15,6 V laden met 1300 mA.
Ook slaat hij af als de accu vol is en gaat dan over op "druppelladen".
Is het mogelijk om hier een lader van te maken die ik kan gebruiken voor mijn accupacks?
Of is het mogelijk om de ingebouwde voeding te gebruiken voor een 12V (snel)lader?
Ik ben benieuwd of hier iemand ervaringen mee heeft.

Hier zijn 2 foto's van de lader

PICT0136.jpg

PICT0135.jpg

Hij slaat af, maar doet dat NIET met delta peak, maar op temperatuur.

In het accupaket wat op te laden word, zit een sensor tegen de cellen, deze geeft op basis van temperatuur door dat de accu vol is.

Dus daar een universele lader van maken, tussen de aangeveven voltages, is dus niet mofgelijk.

De trafo(hoewel ik vermoed dat dat ook nog wel eens een geschakelde voeding kan zijn) gebruiken voor voeding, is met een paar aanpassingen natutuurlijk wel mogelijk, mits je binnen het gegeven vermogen blijft.

Nou ja... als je de sensor erbij had kan je tegen het pakket klemmen en gaat het wel werken.

Voor 45 euro heb je bv. een Protech Mega peak lader of vanaf 60 euro kan je al een soort Jamara Xpeak-3+ vinden.

:oops: :oops: :oops:
kijk wel uit ik ben ook al eens met zo,n lader bezig geweest maar daar zat geen trafo in ,ook geen geschakelde voeding ,
maar een dikke elko voor wisselspanning ???
die de spanning lager maakt?????
zoals je ziet snap ik de theorie niet maar de praktijk wel.
de spanning werd lager door die elko???
groeten wiebe .
ps die lader heb ik self opgeblazen door er met een paperclip in te porren om een andere accu op te laden BOEM deed deze lader.

wiebe zei:
:oops: :oops: :oops:
kijk wel uit ik ben ook al eens met zo,n lader bezig geweest maar daar zat geen trafo in ,ook geen geschakelde voeding ,
maar een dikke elko voor wisselspanning ???
die de spanning lager maakt?????
zoals je ziet snap ik de theorie niet maar de praktijk wel.
de spanning werd lager door die elko???
groeten wiebe .
ps die lader heb ik self opgeblazen door er met een paperclip in te porren om een andere accu op te laden BOEM deed deze lader.
Het zal een stevige condensator geweest zijn Wiebe, GEEN elko! Een condensator kan je inderdaad als een soort weerstand gebruiken om de wisselspanning te verlagen. Het is een "ouderwets" systeem dat ook nog eens gevaarlijk is! Dat komt doordat er geen scheiding is tussen het lichtnet (230V) en het apparaat. Ook is de waarde van de condensator kritisch en afhankelijk van de hoeveelheid stroom die er geleverd moet worden. Als er te veel stroom moet worden geleverd zal de spanning (te) ver in zakken en werkt het niet meer. Als er te weinig stroom moet worden geleverd zal de spanning hoog oplopen (kan tot 230V) wat de rest van de elektronica KAN opblazen.
Dergelijke "laders" zal je nu niet meer kunnen kopen, ze zijn "verboden".

Oké bedankt voor de reacties!
Ik denk dat ik er dan toch maar van af zie :? .
Ik zie dat er een nieuwe Graupner lader op de markt komt.
De ultramat 14. Lijkt me een prima ladertje.Tot die tijd moet ik het doen met een simpel Delta Peak ladertje.

Back