Is dit een goed beginnersvliegtuig???

Discussie in 'Beginners' gestart door Chaos, 4 jan 2003.

?

Falcon of Airdancer?

  1. Falcon

    98,8%
  2. Airdancer?

    1,2%
  1. Chaos

    Chaos Guest

    Ik zag hier www.amersfoortairport.com/rtf.html het vliegtuigje Falcon staan (die complete set voor 99 euro). Is dit een leuk vliegtuig om mee te beginnen? Ik heb nog nooit gevlogen, maar ik ben me er in aan het verdiepen.
    Of moet ik toch deze hebben: de Airdancer set van 199 euro www.zwaluwmodelbouw.com/sets.htm

    Beide sets zijn volgens mij compleet, dus hoef ik verder niks te halen, toch?

    Alvast bedankt voor de hulp, uitleg en info!

    Marijn
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Geen van beide.

    De Airdancer is te zwaar voor z'n afmetingen en vliegt daardoor slecht, de Falcon heeft (voor zover ik heb begrepen, houd me ten goede) geen apparatuur die in een veilige frequentieband werkt.

    Ga naar de club, waar je wilt leren vliegen en vraag naar het bij hun meest gebruikte beginnersmodel. Als je je bij de bouw door hen laat coachen, dan heb je iets met goede vliegeigenschappen en bovendien wordt je opgeleid voor een A-brevet, waarmee je ook zelfstandig mag vliegen...

    Succes!
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    volgens mij ook geen van beide, en zeker niet de airdancer. Ik heb hier ook eens wat van gelezen, er wordt beweerrd dat je dit vliegtuigje met 2 kanalen kan besturen...
     
  4. Micha

    Micha Guest

    Sorry Bruno, ik twijfel niet aan je goede bedoelingen, maar dit is allemaal echt niet meer nodig :!: Het kan ook anders :!: Zie m'n post:
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1134

    Ik bereid een uitgebreidere post voor waarin ik uitleg aan welke randvoorwaarden er voldaan moet worden om jezelf vliegen te leren.
    Hopelijk wordt dit een eye-opener voor een aantal mensen 8O.

    Ik heb deze vakantie bijna elke dag 9 acculadingen leeg gevlogen in de duinen achter m'n huis.

    Brevet? Vliegclub? komt later wel!
    Even m'n Super-LED's opplakken en naar buiten! :D :D

    Hoi Chaos ik heb inmiddels ook met deze gevlogen:
    http://www.toytx.com/thawk3chrtf.html
    Kon hem voor 120 euro kopen bij dit bedrijf:
    http://www.dreamtimes.nl/spy/
    Hij staat niet meer op de site maar misschien hebben ze hem nog.

    Goedkoop he! Is dezelfde als de Angel XL (beide made in China)
    http://www.amersfoortairport.com/more/AngelXL.html
    Toch aantal nadelen.
    Later (morgen) meer hierover.

    Micha
     
  5. Roland W.V.A. van Os

    Roland W.V.A. van Os

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Thuis
    Er zijn maar weinig mensen die zich-zelf hebben leren vliegen zonder dat er niet eerst een aantal keren ''lekker'' gecrasht is. Is het niet verstandiger om eens op zoek te gaan naar een modelvliegclub en je daar te laten informeren? De meeste mensen leren op die manier vliegen. Ik ook trouwens.

    Kijk eens op mijn site http://people.zeelandnet.nl/rwvavanos of op een andere site voor meer info.

    Succes met je beslissing en laat eens weten wat het geworden is.
     
  6. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Bruno, je hebt gelijk zo'n falcon wordt bestuurd op de 27 MC.
    Vaak gebruikt men dan de zgn Alpha kanalen. Dit zijn kanalen die
    niet door de reguliere goedgekeurde 27 Mc bakken gebruikt worden.

    De bakkies gebruiken de 27 MC van 26,675 tot 27,405 met een kanaalscheiding van 10 Kc Alleen tussen bepaalde kanalen gebruikt men een scheiding van 20 kc.

    Dus kanaal 3a (tussen 3 en 4) blijft voor afstandbesturingen.
    Dit geld ook voor 7a,11a,15a,19a,22a,en 25a

    Echter veel cb-ers gebruiken niet goedgekeurde zenders,of gemodificeerde zenders die WEL op deze kanalen kunnen zenden.

    Vergeet vooral niet dat de 27mc een kortegolf band is. (11 meter)
    Signalen van deze zenders worden weerkaarst door lagen in de atmosfeer, zodat deze signalen duizenden km kunnen overbruggen.
    (E-reflecties)

    Vooral op "vrije dagen" zoals in het weekend en feestdagen is het zeer druk op deze band. Even scannen leverde mij sterke signalen van
    Italianen,russen,slovenen en veel locale stations.
    zowel am,fm en ssb gemoduleerd.

    http://www.sugardelta.nl/dx-nl.htm


    Een vliegtuig(je) besturen op 27mc is geen optie.

    Niet doen!

    Johan
     
  7. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    micha ik ben het niet met je eens, in je andere post verklaar je al dat je de hobby weer oppakt en dus al wat ervaring hebt.
    ik denk dat je het in je postst toch ietswat vrolijker aan doet komen dan het werkelijk is/zal gaan.
    het is gewoon keer op keer gebleken: zelf leren vliegen zonder hulp eindigd in onnodig dure avonturen.
    nou zijn de rampen nog te overzien met een piepschuim/epp toestelletje maar ik had wel eens willen zien hoelang je had rondgevlogen met een charter/taxi/malibu oid.
    dan was het allang afgelopen geweest.

    ik ben en blijf ervoor dat de enigste mannier om fatsoenlijk (en veilig) te leren modelvliegen is met minimaal een instructeur erbij, en bij voorkeur ook nog bij een club.
    er zit gewoonweg veel kennis bij zo'n club.
    toestelletje gebouwd straks als je het epp ding beu bent, instelhoek ?! bwaaah gewoon vliegen, piepschuim ding lukte ook............PATS !
     
  8. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Precies,

    Het feit dat je er als eenling in geslaagd bent een model te leren besturen en min of meer in de zelfde staat weer neer te zetten wil nog niet zeggen dat clubs hiermee tot het verleden zouden moeten gaan behoren of dat de daar verkregen hulp voor de meeste beginnelingen geen absolute must meer is.
    Afgezien daarvan zit er ook een veiligheids aspect aan: een langzame schuim-vliegende vleugel kan wenig kwaad maar "doe het zelven" kan ook leiden tot grote/snelle varbrandingsbakken op verkeerde plaatsen en daar hebben we allemaal last van!!! :evil:
     
  9. Semafoor

    Semafoor Guest

    Als je het jezelf wilt leren ( zo heb ik het ook gedaan :lol: ) dan raad ik een parkflyertje aan. Door de lage vliegsnelheid heb je genoeg tijd om te corrigeren en de koste blijven vrij laag. Je bent al snel kwijt:

    -Zender + ontvanger 140 euro
    -2 mini servo`s 60 euro
    - regelaar 30 euro
    - model 60 euro
    - accu`s ( 2x ) 40 euro
    - lader 50 euro

    Multiplex pico cub ziet er wel veelbelovend uit !. Staat ook op http://www.zwaluwmodelbouw.com/sets.htm.

    Als je bij een club wilt gaan vliegen dan zou ik geen parkflyer nemen.
     
  10. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Geen van beide toestellen zijn geschikt voor een beginner.

    Van de Airdancer weet ik uit eigen ervaringen dat dit toestel in principe niet goed vliegt. Het toestel is zo eigen stabiel dat sturen met de grootste moeite gaat, en dan begint dat ding te schommelen omdat het eigenlijk de bocht niet wil maken. Het is vrijwel onmogelijk om dit toestel in de lucht kapot te vliegen. Ik heb er een hoogte roer opgemaakt en na enig oefenen was het mogelijk om een looping en zelfs een soort van barrelrol te maken, en dit met de originele vleugelbevestiging.

    Van de Falcon weet ik niet veel af maar na wat ik in Den Bosch gezien heb is dit ook geen beginners model. En al zeer zeker niet te gebruiken als dit op de 27 MHz zit. Ook de bijgeleverde set is waardeloos. Als je later verder wilt moet je toch weer een niuwe zenderset kopen.
    Dus wordt het toch weer duur.

    In beide gevallen goedkoop is duurkoop.
     
  11. Chaos

    Chaos Guest

    Maar ik zou graag een kant en klaar set willen kopen. Of is het beter alles los te kopen (hoewel ik geen knutselaar ben en al helemaal niet technisch). :roll: En wat is makkelijker; een electro of een met een motortje met brandstof?
    Ik wil eigenlijk gewoon een goedkoop beginners vliegtuigje, waar ik het mee leer, om dan zo snel mogelijk een mooi vliegtuig te kopen, waar ik jaren mee verder kan en wil. :)
    En die vliegclubs zijn nu toch dicht in de winter?
    Edit; misschien de Angel dan, die is kant en klaar, geschiks voor beginners, en heeft 40 Mhz (dat is toch goed??? :?:). http://www.amersfoortairport.com/rtf.html Ook niet duur: 139 euro.
     
  12. Chaos

    Chaos Guest

    Natuurlijk nog bedankt voor alle info! 8) Ik heb nog een mooi (?) vliegtuigje gezien: http://www.amersfoortairport.com/rtf.html En dan de Piper voor 159 euro. Ik houd het zoals je ziet nog ff bij kant en klaar sets, deze heeft trouwens 3 kanalen en vliegt op 40 Mhz. Dat betekent toch gewoon dat hij minder snel (of niet) gestoord kan worden? :?
     
  13. Semafoor

    Semafoor Guest

    Voor dat geld is het een goede keuze. Leuk model als je nog niet zeker weet of je met modelbouw door wilt gaan.

    Dit is alleen geen vliegtuig om mee op een club te vliegen!!!. Als er losse servo`s, regelaar en ontvanger in zit zou je na dit model deze apperatuur kunnen overzetten in in een ander parkflyertje!!! Let op!! motor heeft alleen een aan/uit schakelaar !!


    Kom naar de chat room !!
     
  14. Chaos

    Chaos Guest

    :?: Waarom niet geschikt voor op een club? En wat is er niet goed aan alleen aan en uit? :?: Moet er ook een pauze of achteruit op? :p :wink:
     
  15. Semafoor

    Semafoor Guest

    klein toestelletje met een span van 75 cm. Erg wind gevoelig!. Bij de meeste clubs wordt gevlogen met brandstof toestellen. Informeer bij de club bij jouw in de buurt.
     
  16. Chaos

    Chaos Guest

    Wind is toch overal, is het dan wel geschikt als ik alleen vlieg? Ik kom wel ff chatten. :D Bovendien, zijn die clubs niet gesloten nu?
     
  17. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    je blijft je orienteren op allerhande "prutszooi" waar je weinig aan hebt, nu en later.
    orienteer je eens op een club en praat eens met de mensen daar, misschien dat je meer waarde hecht aan mensen in het echt dan aan internetvolk.

    ga je voor een piepschuim ding/parkflyer, zorg er dan in ieder geval voor dat je losse fatsoenlijke componenten neemt (zender ontvanger,servos, etc) die je ook nog in je volgende toestelletje kan bouwen (die je ZEKER nog een nodig zal hebben)
    ook daarover kunnen ze je helpen bij een club.

    het kan allemaal wel alleen hoor.................met veel geld kom je een heel eind.
    zal je alleen wel vertellen dat de hele tijd epoxy geur in je neus van het repareren ook niet echt leuk is.
     
  18. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    is deze hobby dan wel wat voor jou? vroeg of laat heb je toch lijm nodig :wink: (of je bent heel rijk en koopt na elke crash/beschadiging een nieuwe)
     
  19. Chaos

    Chaos Guest

    Ik kan wel lijmen en plakken en zo, maar ik kan niet een motortje in elkaar zetten met verbindingen enzo (misschien wel met een duidelijke handleiding, maar die zijn zeldzaam! :D). :?
     
  20. Chaos

    Chaos Guest

    Ik hoor dat de Charter een populair beginnerstoestel is. Die heb ik al bij Zwaluwmodelbouw gezien: Robbe TRAINER- vliegtuig
    spanwijdte 1500 mm, motor 2-takt (3,5-6,5cc)
    Met Nederlandse Handleiding Voor 79 euro, maar dan heb ik alleen het toestel. Ik heb ook gehoord dat ik een zender moet hebben met gehuegen, zodat ik die voor een 2e toestel kan gebruiken. (Moet je die eerste houden?) Deze zender voldoet dan prima, toch: FC-16
    Robbe Futaba, 4 kanaals Computerzender (35 Mhz)
    Inhoud: 8 kanaals ontvanger, kristalpaar,
    servo en A/U schakelaar.
    Voor Vliegtuigen en Helicopters. (Prijs 219 euro)
    Ik zie dus maar af van die kant en klaar pakketten, omdat jullie daar duidelijk geen voorstander van zijn (en jullie hebben er verstand van toch? :p). :wink:
     

Deel Deze Pagina