Is dit een goed beginnersvliegtuig???

Discussie in 'Beginners' gestart door Chaos, 4 jan 2003.

?

Falcon of Airdancer?

  1. Falcon

    98,8%
  2. Airdancer?

    1,2%
  1. Micha

    Micha Guest

    Allemaal leuk maar als je de grond in knalt tegen een boom vliegt of door een hek probeerd te vliegen breekt het.
    Bekijk dit filmpje dan snap je wat ik bedoel,

    http://www.combatwings.com/images/Movies/XEcrashtest.mpg [13 MB] :schrik: arme boom! :schrik:
    of
    http://www.combatwings.com/images/Movies/XE 400 crash test2a.mpg [8 MB]

    (beetje off-topic, onverantwoord, maar wel heftig!)

    Dit is geen beginners toestel, die vliegen langzamer en zijn dus nog moeilijker te slopen.

    Ik spreek uit ervaring: vandaag nog voluit in de (bevroren) grond geknald: rugvlucht op 2 meter-->buitenwaardse looping --> optrekken BAM, OUCH 8O 8O (was even vergeten dat de knuppel bij optrekken bij rugvlucht naar voren moest).

    (beetje off-topic, onverantwoord, maar wel heftig!)

    Micha
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    @Micha tot voor enkele jaren was er ook een brandstof kist te verkrijgen die vrijwel onverwoestbaar was. sorry ik kan niet op de naam komen maar Arjen heeft er nog een en dat ding vliegt perfect. Dit toestel wordt schijnbaar niet meer gemaakt reden waarschijnlijk te weinig vraag naar dit soort kisten.

    Die Swift van jou is een model wat in de USA ontwikkeld is door een groep die op de hellingen vliegt en daar graag luchtgevechten houdt. Dit zijn gevechten waarbij men elkaar echt uit de lucht vliegt. Iedere keer als je de iemand raakt krijg je punten. als je iemand uit de lucht ramt krijg je bonus punten.
    Dit is dus echt geen beginners kist. Maar jij bent een herbeginner en de oude ervaring telt nog steeds mee.
     
  3. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
  4. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Duraplane?
     
  5. Micha

    Micha Guest

    @ Theo

    Ik zou het niet meer hebben over zelf leren maar toch het onderstaande.
    Ik schoffel alle posts later wel bij elkaar en vul deze aan met ervaringen van anderen om een nieuw topic te openen.

    Dat van die luchtgevechten weet ik, ik heb me eerst een maand sufgesurft voor dat ik m'n kist kocht.

    De Swift is echter OOK een beginners toestel. Met een speed 280 en gehalveerde roeruitslagen vliegt hij langzaam en rustig en zeer stabiel (met weinig wind).

    Knuppel naar links en hij gaat naar links zonder hoogte te verliezen(wel computerzender en gedifferentieerde uitslagen nodig). Je hoeft dus niet twee dingen tegelijk te doen zoals bij een hoogte en richtingsroer gestuurde trainer: bocht inzetten--> neus omhoog houden --> bocht beëindigen. Bovendien is de besturing direct waardoor je directe feedback krijgt. Als je fout stuurt zie je het meteen (toestel is ook vlakbij) en kan je meteen corrigeren.

    Voor ik de Swift kocht heb ik een hoogte en richtingsroer gestuurde T-Hawk besteld deze was na vijf minuten stuk (boom) is middels gerepareerd en versterkt met fiberglas tape en ik vlieg hier nu ook mee.
    T-Hawk (Angel XL maar dan oranje):
    [​IMG]

    Deze heeft zeer veel ruimte nodig en het duurt even voor hij de bocht ingaat. Ik kan er nu wel goed mee vliegen maar ik heb nooit het gevoel dat ik hem strak onder controle heb.

    De eerdere ervaring waar je naar verwijst is opgedaan 20 jaar geleden met een twee-kanaals zwever in een park, ik ben toen nooit verder gekomen dan handstart en een bocht. Zodra het toestel op me afkwam en ik moest gaan tegensturen was het snel afgelopen met de pret: Het ging het fout zodra ik snel moest reageren.
    Als ik toen FMS had gehad waardoor ik de juiste reflexen had kunnen leren was het heel anders gegaan.
    Verder heb ik een tijd lang veel computergames gespeeld waardoor m'n oog-hand coördinatie veel beter is dan 20 jaar geleden. Een toestel als de Swift past hier beter bij dan een klassieke twee-kanaals trainer i.v.m. de eerder genoemde feedback.

    Door de mogelijkheid om langzaam te vliegen en om overal te landen: gras, duinen, bomen, doornstruiken (waar is m.n pincet!) kan je vervolgens veel oefenen. Mijn enige schade tot nu toe: (1) een hapje uit de tip. (2) de buitenste hoeken van de elevons (heb ik toen afgeknipt en hij vliegt nu beter!)
    Swift(ernsig misbruikt):
    [​IMG]

    Een grasveld of park is genoeg om te vliegen! Ik heb in de Kerstvakantie ca. twee uur per dag (twee dagen niet; regen) gevlogen en als je elke dag kan vliegen leer je veel sneller. Je staat er mee op en je gaat er mee naar bed. Ik heb met oud en nieuw zelfs met LED's gevlogen.

    Ik denk dat deze factoren m'n succes verklaren.

    Verder nog een algemene opmerking:
    Ik ben linkshandig en heb altijd met een Joystick links gegamed en ik heb dan ook hoogte- en rolroeren (elevons) op m'n linker knuppel zitten. (Mode 3) Als ik dit had moeten omgooien om instructie te kunnen krijgen had het veel langer geduurd voor ik had leren vliegen en had ik vervolgens geen computergames meer kunnen spelen (dat laatste is niet zo erg, vliegen is toch veel leuker).
    Gamepad(verbouwd voor FMS):
    [​IMG]

    Micha
     
  6. Tanja

    Tanja Guest

    Ja inderdaad, dat is de Duraplane en bij Towerhobbies in Amerika is hij nog te bestellen. Ik heb daar niet zo een twee drie het internetadres van, maar Arjen weet het wel. Volgens mij wordt hij dus nog wel gemaakt, maar niet meer geimporteerd :?: :?:

    @Micha Ik ben ook linkshandig en ik heb net als alle rechtshandigen leren vliegen. Bovendien hebben ze bij verschillende clubs, verschillende knuppelbezettingen en maakt links/rechts handigheid weinig uit. Ik denk dat het belangrijker is dat je het goed leert.
     
  7. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Populaire draad opeens :D

    Even voor de volledigheid: Die excel 2000 vlieg ik zonder modificaties prima electrisch met 14-16 cellen.
    Gekocht als vliegende testbank voor electro motoren (met slangeklem op de alu motordrager). Een vertraagde mega 20/4 doet het prima, maar je kan alleen in het begin echt vertikaal stijgen 8) kan dus nog beter.

    Kan ik ook helemaal bevestigen. Om een bezorgde beginner te laten zien dat zijn 2.5 cctje best wel voldoende was even alle vliegfiguren gevlogen en op een metertje op de rug over het veld (rolroerversie)

    Om even op de orginele vraag terug te komen. Falco als vliegtuig wel redelijk. 27Mhz echter op clubs een probleem.

    Airdancer alleen goed vliegend te krijgen met volledige besturing (hoogte, richting, gas) en een toch wat sterkere aandrijving.
     
  8. Semafoor

    Semafoor Guest

    Vet ding!!!!!! waar heb je h`m gekocht?
     
  9. J. de Beer

    J. de Beer

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Roosendaal
    Mijn Colibri heeft een OS 25 FX... en daarmee hebben sommige andere toestellen erg veel moeite om me bij te houden.
     
  10. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    sjongejonge die filmpjes van combatwings :twisted:
    epp rules wat dat betreft welk echt, das taai spulleke.
     
  11. Micha

    Micha Guest

  12. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    [​IMG]

    Met grote roeruitslagen en een nogal achterlijk zwp. leuk voor laag- bij- de-grondse acro's :twisted: ... (hier het beeindigen van een rol op onze open dag)
     
  13. Chaos

    Chaos Guest

    Tripple Lader
    Normaal 69,95 nu 39,95 Euro 39.95



    ACT28 Triple Output Charger


    Multifunctionele snellader voor r/c (radio control) toepassing. Werkt op zowel 220V netspanning als 12V (aanstekerplug) en isvoorzien van Tamiya 7.2V stekker.Mogelijkheid voor laden vanzender en ontvangeraccuLaadstroom 7.2V : 3 AInstelbare timer : 0 ~ 60 minutenNormale laadstroom: 170 mAZender laadstroom: 70 mAOntvanger laadstroom: 70 mA


    61889

    Is deze te gebruiken voor een zenderaccu/ontvangeraccu van Skyport?
     
  14. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    jawel alleen de snellaad uitgang is alleen maar gemaakt voor 6 cellen vanaf 1500 Mah, doordat dit een timer lader is, en een fixed laadstroom wat minder geschikt voor de kleinere accu´s..........Peet............8)

    Propeak 3300 zelfde maar dan met delta peak......
     
  15. Chaos

    Chaos Guest

    Ik heb al wat beters, zit alles bij elkaar (echt alles! :D), is ongevver hetzelfde als wat ik wou (los), maar dan in een pakket. Is een stuk makkelijker (op elkaar afgestemd, minder zoeken) en nog goedkoper ook! 8)
    Colibri Bouwmodel voor de beginnende vlieger. Zeer nauwkeurige pasvorm door de laser gesneden onderdelen. Wordt geleverd met wielen, stuurkabels, scharnieren, tank en verdere accessoires
    Als bouwset, inclusief spinner, Solar trim + aansluitmaterialen en 3,5 m Solar film
    Als set, met 4 kan. zenderset, 3 servo's, accu's, starttoebehoren, universeellader, 25 LA motor en brandstof.
    Het hele pakket kost bij elkaar 410 euro.
    Ik heb ff gebeld en er zit het volgende bij: Een Graupner X-412 zenderset en een O.S. MAX25 LA motor van 4,08 cc en 0,6 PK (plus alles wat hierboven staat). :roll: 8O
     
  16. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    De Laser Colibri is vrij eenvoudig te bouwen, door de lasercut past alles precies. Ook te bouwaanwijzing is zeer goed te volgen.

    De Colibri is een goede vlieger, echter heeft wat moeite met een grondstart. Met de hand weggooien is geen enkel probleem.

    [​IMG]


    Let op het neuswieltje!

    Johan
     
  17. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Vergeet (standaard) Solarfilm, het is echt een stuk minder dan Oracover!
    Johan's Colibri ziet er inderdaad schitterend uit, en dat neuswiel is toch misschien nog niet zo'n gek idee.
    Ik kreeg het geval wel van de grond als ik het gas maar langzaam genoeg opende. Het kostte nog wel de nodige moeite om de leerlingen dit kunstje bij te brengen.
     
  18. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Ik heb het opgegeven, met neuswieltje zoeft ie zo weg.

    Trouwens solarfilm is erg dun, probeer bij die aanbieding solarfilm om te ruilen voor oracover. Wil ie vast wel doen.

    Solarfilm geeft trouwens ook af aan de strijkbout.
    De oranje tippen van van de vleugels van mijn colibri zijn trouwens wel
    solarfilm. (oracover oranje was op.)

    Johan
     
  19. J. de Beer

    J. de Beer

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Roosendaal
    Extra toeloop op de voorwielen, meesturend staartwieltje gemonteerd en hij is perfect van de grond te starten.
    Hier staat hij bij ons in de pit.

    Wel valt me op dat bij mij en bij andere clubgenoten, die ook fel oranje Oracover hebben, de folie sterk is gaan verkleuren.
    De onderkant van de vleugel is nog mooi fel oranje maar de bovenkant is echt verkleurd. Terwijl Oracover vermeld dat al hun films UV bestendig zijn... :?
     
  20. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Klopt, dat heb ik ook al gehad, dan is het ook mogelijk vanaf gras te starten.
    Toch vereist dit nog enige vingertoppen gevoel, net als met alle andere taildraggers overigens.

    Als je begint te bouwen kun je mischien nog een draadje openen over het bouwen van het toestel.

    Eventueel met wat foto's.

    Succes.

    Johan
     

Deel Deze Pagina