@ Theo
Ik zou het niet meer hebben over zelf leren maar toch het onderstaande.
Ik schoffel alle posts later wel bij elkaar en vul deze aan met ervaringen van anderen om een nieuw topic te openen.
Dat van die luchtgevechten weet ik, ik heb me eerst een maand sufgesurft voor dat ik m'n kist kocht.
De Swift is echter OOK een beginners toestel. Met een speed 280 en gehalveerde roeruitslagen vliegt hij langzaam en rustig en zeer stabiel (met weinig wind).
Knuppel naar links en hij gaat naar links zonder hoogte te verliezen(wel computerzender en gedifferentieerde uitslagen nodig). Je hoeft dus niet twee dingen tegelijk te doen zoals bij een hoogte en richtingsroer gestuurde trainer: bocht inzetten--> neus omhoog houden --> bocht beëindigen. Bovendien is de besturing direct waardoor je directe feedback krijgt. Als je fout stuurt zie je het meteen (toestel is ook vlakbij) en kan je meteen corrigeren.
Voor ik de Swift kocht heb ik een hoogte en richtingsroer gestuurde T-Hawk besteld deze was na vijf minuten stuk (boom) is middels gerepareerd en versterkt met fiberglas tape en ik vlieg hier nu ook mee.
T-Hawk (Angel XL maar dan oranje):
Deze heeft zeer veel ruimte nodig en het duurt even voor hij de bocht ingaat. Ik kan er nu wel goed mee vliegen maar ik heb nooit het gevoel dat ik hem strak onder controle heb.
De eerdere ervaring waar je naar verwijst is opgedaan 20 jaar geleden met een twee-kanaals zwever in een park, ik ben toen nooit verder gekomen dan handstart en een bocht. Zodra het toestel op me afkwam en ik moest gaan tegensturen was het snel afgelopen met de pret: Het ging het fout zodra ik snel moest reageren.
Als ik toen FMS had gehad waardoor ik de juiste reflexen had kunnen leren was het heel anders gegaan.
Verder heb ik een tijd lang veel computergames gespeeld waardoor m'n oog-hand coördinatie veel beter is dan 20 jaar geleden. Een toestel als de Swift past hier beter bij dan een klassieke twee-kanaals trainer i.v.m. de eerder genoemde feedback.
Door de mogelijkheid om langzaam te vliegen en om overal te landen: gras, duinen, bomen, doornstruiken (waar is m.n pincet!) kan je vervolgens veel oefenen. Mijn enige schade tot nu toe: (1) een hapje uit de tip. (2) de buitenste hoeken van de elevons (heb ik toen afgeknipt en hij vliegt nu beter!)
Swift(ernsig misbruikt):
Een grasveld of park is genoeg om te vliegen! Ik heb in de Kerstvakantie ca. twee uur per dag (twee dagen niet; regen) gevlogen en als je elke dag kan vliegen leer je veel sneller. Je staat er mee op en je gaat er mee naar bed. Ik heb met oud en nieuw zelfs met LED's gevlogen.
Ik denk dat deze factoren m'n succes verklaren.
Verder nog een algemene opmerking:
Ik ben linkshandig en heb altijd met een Joystick links gegamed en ik heb dan ook hoogte- en rolroeren (elevons) op m'n linker knuppel zitten. (Mode 3) Als ik dit had moeten omgooien om instructie te kunnen krijgen had het veel langer geduurd voor ik had leren vliegen en had ik vervolgens geen computergames meer kunnen spelen (dat laatste is niet zo erg, vliegen is toch veel leuker).
Gamepad(verbouwd voor FMS):
Micha