Is dit een goed beginnersvliegtuig???

• Topicstarter Topicstarter Chaos
  • Startdatum Startdatum

Falcon of Airdancer?

• Total voters
    81
Ow ja, nog een motortje erbij: MDS 28 Pro 4,54 cc 0,86 PK -- Prijs € 80
Totaal: 79+219+80=378 euro (maar die zender gaat langer mee). 8O
Ik weet niet hoeveel servo's ik moet hebben, maar die kosten:
S 3101 MICRO
Robbe Futaba, vleugelservo, trekkracht 25 Ncm
Afmetingen: 28x13x29,7mm.
Prijs € 39
of:
FS 500 MICRO
Robbe, vleugelservo, trekkracht 20 Ncm
Afmetingen: 29x29,5x13,5mm.
Prijs € 22

Ik wil dus wel alles van Robbe hebben, dat vind ik prettig en mooi (lijtk me ook beter). 8)
Alle prijzen komen van http://www.zwaluwmodelbouw.com

Wat een onzin, in de US leert een hele generatie vliegen met dit soort "prutszooi". RC-vliegen is daar een zeer snel groeiende vrijetijdsbesteding.

Zoek eens op de E-zone onder T-Hawk:
http://www.rcgroups.com/forums/sear...d=683589&sortby=lastpost&sortorder=descending
of lees deze reviews:

http://toytx.com/Media/E_Zonemag_Aug2001/E-Zone_Aug2001.htm
http://toytx.com/Media/RCM_THAWK/RCM_THAWK.htm

Als de intresse gewekt is en je hebt gevlogen kan je altijd betere apperatuur kopen de waarde van ontvanger en zender ligt bij dit soort pakketjes toch niet boven de 20 Euro.

Chaos, heb je een model flightsimulator voor je computer?

Gerard de modellen die jij noemt zijn waardeloos om zelf mee te beginnen(je geeft het zelf al aan), verder als jij een van die toestelletjes regelt leg ik een borg ter waarde van het toestel+reparatie neer en vlieg ik er mee! Want m'n EPP wing kan ook snel vliegen en met wat lood er komen de vliegeigenschappen vast wel in de buurt van zo'n charter. Dankzij dit toestel heb ik er nu ca. 35 vlieguren! Chrashen doe ik niet meer.
O ja ik ben linkshandig en vlieg Mode 3 lastig om een instucteur te vinden.

Later meer, ik wil nog wat vliegen voor het donker wordt.

Micha

volgens mij vergeet je een hele hoop dingen die je toch nodig hebt, en je kan beter alles gelijk goed kopen dan alles na een jaar te gaan vervangen.

Als de intresse gewekt is en je hebt gevlogen kan je altijd betere apperatuur kopen de waarde van ontvanger en zender ligt bij dit soort pakketjes toch niet boven de 20 Euro.

hoe kom je er bij dat ontvangers en zenders "bij dit soort pakketsjes" niet onder de 20 euro ligt??? juist bij dit soort modellen lijkt het mij erg belangrijk om ligt spul aan te schaffen. ik heb trouwens de advertenties bekeken, en het gaat hier (althans bij een vann de advertenties) om 2 kanaals kistjes --> is dit dan nog wel modelvliegen? ik dacht dat alleen zwevers met (minimaal) 2 kanalen bestuurd werden? volgens mij is nog steeds de beste manier om te gaan modelvliegen het zelf bouwen van bijvoorvbeeld een chatertje!
trouwens...waarom zou je meteen een co puterzender aanschaffen? een normale zender voldoet ook prima, en je kan hem daarna gewoon doorverkopen.

Ik heb geen computersimulator en die zender haal ik omdat:
Ik citeer mezelf even voor het gemak: :lol: Ik heb ook gehoord dat ik een zender moet hebben met geheugen, zodat ik die voor een 2e toestel kan gebruiken. (Moet je die eerste houden?) Deze zender voldoet dan prima, toch: FC-16
Robbe Futaba, 4 kanaals Computerzender (35 Mhz)
Inhoud: 8 kanaals ontvanger, kristalpaar,
servo en A/U schakelaar.
Voor Vliegtuigen en Helicopters. (Prijs 219 euro)

Micha, heb je op e=zone weleens een test gezien waarin het toestel negatief werd beoordeeld?

Ja, post dan even de link.

overigens wordt de charter gezien als dé beginners toestel bij uitstek door de meeste (zo niet alle) clubs.

Over het algemeen wordt het vliegen geleerd met een bovendekker met een span van 1,60 a 1,80 met een 4 of 6,5 cc motortje.

Ook met een 2m motorzwever kan je prima de eerste beginselen aanleren.( met een 600 elektro motor).

Dat spul van 135 euro is leuk voor erbij, een keer spelen op de camping.
(met windstil weer).
Hoe lang vliegt zo'n dingetje eigelijk op een acculading, 3 á 4 minuten?

Johan

Rogier, ik zei de waarde ligt niet BOVEN de 20 euro.
Dwz het pakket zou zonder zender en ontvanger slechts 20 euro goedkoper zijn.

Johan antwoorden schuin geschreven

Micha, heb je op e=zone weleens een test gezien waarin het toestel negatief werd beoordeeld?

Ja, post dan even de link.
Goed punt, ga nog wel even zoeken.
Trouwens m'n tweede link is niet naar de E-zone.

overigens wordt de charter gezien als dé beginners toestel bij uitstek door de meeste (zo niet alle) clubs.
Nog een reden om niet bij een club te leren vliegen!

Over het algemeen wordt het vliegen geleerd met een bovendekker met een span van 1,60 a 1,80 met een 4 of 6,5 cc motortje.

Ook met een 2m motorzwever kan je prima de eerste beginselen aanleren.( met een 600 elektro motor).
NEE, te kwetsbaar om zelf te leren.

Dat spul van 135 euro is leuk voor erbij, een keer spelen op de camping.
(met windstil weer). Er staat nog een toestel! tweede link
Hoe lang vliegt zo'n dingetje eigelijk op een acculading, 3 á 4 minuten?
Als je reageert neem even de moeite om op alle links te klikken nogmaals:
Zoek eens op de E-zone onder T-Hawk:
http://www.rcgroups.com/forums/sear...d=683589&sortby=lastpost&sortorder=descending

Micha

Die 8 á 10 minuten heb ik ook wel gelezen, maar ik geloof niet alles wat ik lees.

Ik heb niet geschreven dat je met een 2m zwever zelf (alleen) moet gaan leren vliegen.

Een instructeur scheelt gewoon geld. Tuurlijk je kan prima zelf leren vliegen, net als lopen, met vallen en opstaan.

Alleen dat vallen is zo duur.

:D

Nog een reden om niet bij een club te leren vliegen!

Heb hier even een draadje voor geopend in algemeen.

Johan

J o h a n zei:
Tuurlijk je kan prima zelf leren vliegen, net als lopen, met vallen en opstaan.

Alleen dat vallen is zo duur.

:D

maar je bedoelt vast het opstaan ;) vallen kost nix :evil:

ik ga er niet eens op door,

chaos heeft het begrepen en gaat veel plezier beleven in de modelvliegwereld :D

micha veel plezier met je epp dingen en moge god behoeden dat je zelfstandig met een motorkist aan de gang gaat.
wist je trouwens dat je op tv ook een hoop van die kanalen hebben waar vanalles aangeprezen word? is ook allemaal goed, net ezone.

Johan, ik geloof niet dat je alles leest. :D

Gerard een laatste reactie:

Slechts een van de drie links is van de E-zone!
Nr. twee is een artikel uit: December 2002 R/C Modeler
Vol. 39 - No. 12 - Pg. 162.
Maar ja vooroordelen maken lezen moeilijk.
Je beweert hier dus dat het forum van de E-zone, derde link te verglijken is met Tell-sell? :rolling:

(Als je opmerking grappig bedoeld was dan is dat gelukt) :twisted:

Verder vind ik het een absurd als je suggereert dat ik buiten clubverband met een brandstofkist aan de gang zou gaan, ik ben er slechts van overtuigd dat ik ermee kan vliegen. Een crash is altijd mogelijk, en de storingskans in een brandstofkist is natuurlijk groter, en ik snap ook wel dat je dit i.v.m. aansprakelijkheid en dergelijke dit niet kan maken. (hoewel op de Maasvlakte; weinig brandstof in de tank, autopiloot: https://www.fmadirect.com/site/fma.htm?body=Products&cat=20 ,failsave ontvanger en verrekijker mee: is er niemand in de buurt) :twisted:
Wordt vervolgd op Algemeen…

Chaos als je een computer hebt waarom download je dan niet FMS (gratis).
http://n.ethz.ch/student/mmoeller/fms/index_e.html
Zo kan je zonder chrashen de baispricipes leren. Het zonder deze achtergrond zelf proberen zou ik je NIET aanraden. Bovendien verkort een modelvliegsimulator de leertijd aanzienlijk ook als je bij een club te leert vliegen. Hoe dan ook ik wens je veel plezier met je nieuwe hobby ik heb in ieder geval de tijd van m’n leven (vlieg drie weken).

Dit is m'n laatste post over zelf leren in deze thread; ik zal later een nieuwe thread openen in algemeen: beginnend met een uitgebreide post waarin ik ook duidelijk zal aangeven wat de risico's hier van zijn en wanneer je dit beter niet kan doen maar ook waarom ik denk dat het mij wel gelukt is.

Micha

Weet je,

ik heb het verhaal van Micha een beetje gevolgd en ik kan alleen maar concluderen, dat hij (en dat zeg ik zonder een spoortje ironie of sarcasme, ik kan alleen maar blij en enthousiast worden over zijn succes) een van de weinige natuurtalenten is, die we in de modelvliegerij tegenkomen. Maar omdat hij voorlopig in z'n eentje aan het pionieren is, realiseert hij zichzelf dat nog niet.

Op grond van 1 enkele eigen ervaring anderen adviseren om dingen te doen, die -voor hen- alleen maar tot teleurstelling zullen leiden is dus niet zo slim, maar ik kan het hem -gezien het voorgaande- eigenlijk niet kwalijk nemen.

Ook ik heb mijzelf ooit leren LB en RC-vliegen, maar daarvoor is een dosis talent ( niets om je voor op de borst te kloppen, eerder iets om nederig in dank te aanvaarden), gecombineerd met een nog grotere lading geluk, onontbeerlijk. En als je mij nou vraagt of ik anderen, op grond van mijn eigen ervaringen, zou aanraden om het ook maar zelf te gaan proberen..

Nou nee.

Na inmiddels zo'n 250 vliegers te hebben opgeleid meen ik te mogen stellen, dat de meesten nooit zelfstandig door de eerste fase heen zouden zijn gekomen. Vandaar dat ik liever een advies geef dat voor de meesten uiteindelijk tot succes kan leiden, dan dat ik iemand iets aanraad zonder er bij te vertellen dat 'ie zonder 10 kilo talent en net zo'n doos geluk weinig kans maakt.

Ik hoop, dat een en ander nu een beetje in het juiste perspectief wordt gezien.

Beste Chaos,

Ik wil hier toch nog iets aan toevoegen.
Jij denkt dat clubs in de winter gesloten zijn. Maar een club is er ook voor de gezelligheid en dus in de winter zijn er altijd wel club- of bouw avonden, waar je ook info kan krijgen. Verder wordt er ook in de winter nog gewoon gevlogen, zolang het maar droog is.
Ik raad je aan om gewoon bij een club in de buurt langs te gaan, of eerst te bellen, wanneer er iemand aanwezig is. Nu is namelijk ook de tijd om een model te bouwen, zodat je in de zomer kan leren vliegen.
En ik ben ook beginner en ik ben blij dat ik bij een club leer vliegen en niet zelf aan het knoeien ben gegaan. Ze kunnen je daar goed helpen, ook met technische aspecten van de hobby. Ik ben ook niet zo technisch en moet alles nog leren.
Oh ja, bij ons op de club is een jongen die leert vliegen met een pico cub van multiplex. Deze is als set met een zender te koop. Hij is verder nog niet helemaal compleet, maar misschien is dit een tussenweg. Zover ik weet, vliegt hij goed en is hij gemakkelijk te bouwen. :?:

Ik wens je heel veel succes toe met bouwen en leren vliegen.

Tanja

Die zender en die Charter stonden als voorbeeld op de website van die club, bij de beginnerssectie. Dus ik vermoed dat ze die gebruiken, ik heb ze al gemeeld over wannneer ik langs zou kunnen komen en of die charter, motor, zender en servo goed zijn. 8)

Vraag ze op de club ook even met welke sticks ze de vliegtuig besturen,

Dan kun je FMS namelijk net zo gaan bedienen.

Johan

J o h a n zei:
Vraag ze op de club ook even met welke sticks ze de vliegtuig besturen,

Dan kun je FMS namelijk net zo gaan bedienen.

Johan

zeer goede opmerking ! :D
niks zo vervelend als je dalijk je vliegtuig prima onder controle hebt op de sim, in een stickbezeeting waar geeneen instructeur ter wereld je mee kan helpen.
informeer eerst waar je wil gaan vliegen, wij vliegen allemaal gas rechts, maar er zijn ook legio clubs waar gas links normaal is.

Ik vroeg me al af wat hij bedoelde, ik zal het ff navragen. 8)

Ik heb trouwens toch alle spullen als ik het volgende haal:
1.vliegtuig (Charter of Colibri, want Colibri is makkelijker in elkaar te zetten en is compleet, maar is toch hetzelfde model)
2. motor (ongeveer 5 cc)
3. zenderset (met 8 kanaals ontvanger, kristalpaar,servo en A/U schakelaar)
4. eventuele extra servo('s)
Meer heb ik toch niet nodig? :?: Ik vraag het nog maar even voor de zekerheid! :wink: :roll:

op marktplaats staat een mooie gebouwde set met alles erbij maar dan moet je wel snel zijn, richtprijs vanaf 200 euro, er kan namelijk nog op geboden worden
groeten Stefan

Back