Is dit een goede aanbieding voor mijn 450 size heli ?

Hallo mensen van het forum, Ik zat te kijken naar een DX6i en kwam het volgende tegen :
Fast Lad Performance
Dit is een aanbieding met 4 servos en een kleinere ontvanger.
Nu wou ik weten of deze servotjes wel goed zijn voor mijn 450 size heli, zijn ze ook goed voor op de tail ?
Een kleinere ontvanger lijkt mij alleen maar beter dan de AR6200,
alleen is er van die AR6100E een nieuwer type, de AR6110E verkrijgbaar, die is kleiner en er zit een extra lampje op voor errors,
nu wou ik weten : is de het ding verder presies hetzelfde kwalieteit, of is een AR6110E beter ?
b.v.d.

servospecs:
Airplane
Servo: Spektrum DSP75
Manufacturer: Spektrum
Applications: Heli/Airplanes
Type: Digital Sub-Micro, Programmable
Torque 4.8V 19 oz/in (1.35 kg/cm)
Torque 6V
Speed 4.8V 0.11 sec/60 degrees
Speed 6V
Dimensions 24mm x 23mm x 12mm
Weight 7.5g
Bearings -
Gear Type Nylon

Als vergelijk, de specs van één van de meest gebruikte swashservos:

Hitec HS65MG

Dimensions: 12.0mm x 24.0mm x 24.0mm
Weight: 11.2g
Speed : 0.13sec
Torque: 1.90kg/cm
Ball Raced: Yes

En één van de meest gebruikte staartservos:

Futaba S9257

SPEED: 0.08 sec/60 degree @ 4.8V
TORQUE: 2.0 kg-cm @ 4.8V
Size: 35.5 X 15 X 28.6 mm
Weight: 26 g

De Spektrum servos zullen qua specs hangt het er een beetje om, wellicht wat weinig torque voor op de swash en wat langzaam voor op de staart, maar dit zegt nog niets over hoe goed de Spektrum servos centreren. Met welke gyro ben je overigens van plan deze servo te gaan gebruiken?

Over die AR6100 / AR6110E , Ik zou sowieso voor de AR6110E gaan, dan heb je minder last van het zogenoemde 'shadowing' , lees dit onderwerp maar eens door:
Spektrum RC

Wat voor aansturing heb je onder de swash ? Bij een 120 graden aansturing zijn ze goed genoeg, tenzij je hard 3D gaat vliegen.

Op de tail zal het ook prima gaan, welliswaar, hoe sneller de servo, des te hoger kun je de gain zetten. Ik gebruik 4x HXT 900 op mijn 450 (dus ook op de tail) en dat gaat prima.

Over die AR6100 / AR6110E , Ik zou sowieso voor de AR6110E gaan, dan heb je minder last van het zogenoemde 'shadowing' , lees dit onderwerp maar eens door:
Spektrum RC
Er is nauwlijks verschil tussen de AR6100 en AR6110. De AR6110 is de opvolger van de AR6100 met de nieuwste software. Er waren in het verre verleden wat probleempjes met de software van de AR6100 als deze lager was dan versie 1.6 (binding kwijtraken bij inschakelen en sneller herstel bij verlies van zendersignaal).

Maar beide ontvangers zijn zogenaamde Park Flyer ontvangers met een beperkt bereik. In de praktijk is dat meer dan 200 meter dus voor een 45-size heli ruimschoots voldoende. Het verschil tussen de normale en de e-versie is dat de e-versie de aansluitingen in het verlengde heeft en bij de normaal worden de stekers staand in de ontvanger geplaatst. De AR6200 is een Full Range ontvanger met een bereik van meer dan 1000 meter.

Ik heb van de week een AR6200 besteld voor de 450 bij een bedrijf in Nederland. Had daar net gekeken, maar die bied een DX6i aan met AR6200 voor 179.99 euro en 5e verzending incl. twee servootjes. Is misschien ook een leuke deal voor je?

Als dat wat voor je is moet je ff pb doen dan stuur ik je het emailadres..

Er is nauwlijks verschil tussen de AR6100 en AR6110. De AR6110 is de opvolger van de AR6100 met de nieuwste software. Er waren in het verre verleden wat probleempjes met de software van de AR6100 als deze lager was dan versie 1.6 (binding kwijtraken bij inschakelen en sneller herstel bij verlies van zendersignaal).

Maar beide ontvangers zijn zogenaamde Park Flyer ontvangers met een beperkt bereik. In de praktijk is dat meer dan 200 meter dus voor een 45-size heli ruimschoots voldoende. Het verschil tussen de normale en de e-versie is dat de e-versie de aansluitingen in het verlengde heeft en bij de normaal worden de stekers staand in de ontvanger geplaatst. De AR6200 is een Full Range ontvanger met een bereik van meer dan 1000 meter.

Die hele range is het probleem ook niet, park flyer ontvangers kan je zover weg vliegen dat je de hele heli niet meer kan zien.
Het 'probleem' zijn de blindspots/shadowing die je hebt bij een AR6100, en ja ook een AR6100 kan een tijd goed gaan in een 450size heli, maar ik durf het risico niet te nemen. Op Helifreak.com zijn een aantal lui te vinden die een lockout kregen tijdens een stallturn in een bepaalde oriëntatie. Vandaar dat hele multilink verhaal met een losse satelliet, of dus de antennes 90 graden tov elkaar georienteerd zoals bij de AR6110:

SPMAR6110-250.jpg

Overview
Spektrum’s 2.4GHz DSM2 technology gets even smaller with the AR6110 6-channel DSM2 Microlite Park Flyer Receiver. The AR6110 weighs less than 3.5 grams making it the lightest 6-channel conventional plug aircraft receiver on the market. Antenna locations give the AR6110 improved signal path diversity. The receiver also features a red LED (labeled with H) that indicates the number of holds that have occurred since the receiver was last powered on. The AR6110 is compatible with all aircraft DSM2 radios and module systems. It is designed for park flyer use only.

** The AR6110 receiver is not compatible with the DX6 park flyer radio system.

Die hele range is het probleem ook niet, park flyer ontvangers kan je zover weg vliegen dat je de hele heli niet meer kan zien.
Het 'probleem' zijn de blindspots/shadowing die je hebt bij een AR6100, en ja ook een AR6100 kan een tijd goed gaan in een 450size heli, maar ik durf het risico niet te nemen. Op Helifreak.com zijn een aantal lui te vinden die een lockout kregen tijdens een stallturn in een bepaalde oriëntatie. Vandaar dat hele multilink verhaal met een losse satelliet, of dus de antennes 90 graden tov elkaar georienteerd zoals bij de AR6110:

http://www.horizonhobby.com/ProdInfo/SPM/250/SPMAR6110-250.jpg?ver110909
In dat geval kun je bij een AR6100 ook één van de antennedraden plat leggen. ;)

Ik heb één AR6300 micro-lite en vier AR6100's (waarvan 3 e's) en nog nooit één glitch of lockup gehad, zelfs niet met vlotte vliegtuigjes op 200+ meter afstand). :? Een AR6110 zal het in dergelijke gevallen niet veel beter doen. Dan kun je beter beginnen met je antennen van de zender niet recht op het model te richten. De punt van de antenne vormt wel een groot gat in het radiosignaal. Zet de antenne eens 90° op de richting van het model (mag staand of liggend).

Ook statische elektriciteit kan een groot probleem vormen, vooral bij heli's met een riem (Van de Graaff generator). Glitches worden dan niet zozeer veroorzaakt door de ontvanger maar door overslaan van elektrostatische ontladingen.

Sleurhutje;1455526[B zei:
]In dat geval kun je bij een AR6100 ook één van de antennedraden plat leggen. ;)[/B]

Ik heb één AR6300 micro-lite en vier AR6100's (waarvan 3 e's) en nog nooit één glitch of lockup gehad, zelfs niet met vlotte vliegtuigjes op 200+ meter afstand). :? Een AR6110 zal het in dergelijke gevallen niet veel beter doen. Dan kun je beter beginnen met je antennen van de zender niet recht op het model te richten. De punt van de antenne vormt wel een groot gat in het radiosignaal. Zet de antenne eens 90° op de richting van het model (mag staand of liggend).

Ook statische elektriciteit kan een groot probleem vormen, vooral bij heli's met een riem (Van de Graaff generator). Glitches worden dan niet zozeer veroorzaakt door de ontvanger maar door overslaan van elektrostatische ontladingen.

Haha, waarschijnlijk heb je helemaal gelijk, maar toch lijkt mij de multilink (dus met een losse satelliet) nog een betere oplossing. Het moeilijke van het hele helicopter vliegen is dat als er ook maar iets mis gaat, je het zomaar weer eens honderden euros kan gaan kosten. Het prijsverschil tussen een AR6110/AR6100(parkflier) en een AR6200 (full range / multilink ) is maar 15 euro.. Uiteindelijk draait het er waarschijnlijk gewoon om hoe graag je alle risico's te minimaliseren, dus ja mijn zender antenne heeft altijd een 90 graden knik en de helis hebben een torque tube ;) Overigens blijft de piloot zelf (iig ik zelf) het grootste risico :P

LOL, yep. Ik vlieg dan met de AR7000's in grotere modellen. Daarop aangesloten zit of de Flight Log Module of een Eagle Tree Systems eLogger. Die houden haarfijn bij of er signaalproblemen zijn. Een aantal weken terug eindelijk een "rare beweging" tijdens gewoon recht vliegen op een paar honderd meter afstand. Bingo, natuurlijk. Niet mijn fout maar een echte ontvangerfout. eLogger uitgelezen en wat staat er dan op je scherm: Receiver Holds: 0, Receiver Lost Frames: 0, Antenna Fades: 0. :evil: Inderdaad dus een duimfout of wat turbulentie. :rolling:

Ten eerste bedankt iedereen voor de reacties, hier mijn conclusie :
Ik kan beter dit halen :
DX6i + AR6200
Futaba S9257
Futaba GY520

en Gommel, als een NL winkel dit goedkoper kan leveren dan fast lad hoor ik het graag!
* en niet te vergeten de rcscrews erbij

groeten

De servo MKS DS480 is ook goed tog ?
Komt in de buurt van de Futaba S9257, een HXT900 zou ik ook eerst kunnen proberen,
een digitale schijnt tog beter te zijn ?
En hoe is die Hobbyking 401b Gyro ? iemand die dat ding heeft getest ?
Zou die beter zijn als telebee?
b.v.d.

Heb je pb gestuurd. Heb die 401 cloon op mijn 450 zitten, bevalt super. Heb een originele 401 op een 600 zitten, maar werk weinig verschil (op prijsverschil na dan:p)

Ik heb recentelijk een CopterX in elkaar gezet. Hiervoor had ik drie MKS D530 servo's voor de swash en een MKS D545 voor de tail gekocht. De D545 had na 10 seconden al een probleem dat het enige plastic tandwieltje domweg eruit was gevallen en dus onbruikbaar was. Een D530 had een probleem met de potmeter. Na stil staan sprong de servo vanuit die stand ineens een stuk verder als hij verplaatst werd. Slechte kwaliteit dus.

Ondertussen heb ik nu drie Graupner DES 488 BB/MG's voor op de swash en één Graupner DES 677 BB voor op de tail besteld. Betaalbaar, digitaal, heel precies, stil, super krachtig, licht van gewicht en snel leverbaar. Ik heb in een kunstvluchtvliegtuig vijf Graupner DES 676 BB's zitten en die bevallen me uitstekend.

Mocht je een Assan GA410 kopen dan moet je er heel goed op letten dat je niet de nieuwe GA410 Pro krijgt want daar zit een softwarefout in. Dus alleen de Pro als de nieuwe software erin zit. Dat probleem heb ik dus ook ondervonden. Nu gewoon een Futaba GY401 erin en werkt perfect. Goedkoop is misschien toch in zeker zin uiteindelijk duurkoop. ;)

Dus die servo van futaba is een beetje te hoog geprijst vanwege het merk?
En die hobbyking servos zijn dus rommel zo te horen.
Ik zal eens kijken naar die graupner, thnx
Niemand die de hobbyking 401b gyro heeft ?
Gommel wel ? ok gewoon kopen dus.
Een GY520 op een 30 dollar heli is ook een beetje overdreven.

Laatst bewerkt:
Kijk anders eens naar een 2ehands Align GP750 gyro, die worden vaak te koop aangeboden, en doen het erg goed.
Voor op de staart misschien een Align DS520 servo (zelfde maat als de S9257, maar mag ook op 6V gedraaid worden). Voor de swash de Hitec HS65MG of HS5065MG, Align DS410m kan ook op de swash, maar ik heb zelf wat mindere ervaring met de ALign DS410m serie.

Back