Is dit een juiste laderinstelling?

Mijn lader staat als volgd ingesteld.

BAT.VOLT 22.2V
BAT.CAP 2200mAh
CHAR.CUR 2.2A
DISC.CUR 1.0A

Ik gebruik Lipo`s 6 cell 2600 mHa/25C

Moet mijn lader dan niet ingesteld zijn op 2600mAh?
Zoja wat moet dan CHAR.CUR zijn?

Met deze instelling vlieg ik 7.5min en moet dan ongeveer 1900 mAh bijladen.

Graag jullie advies hierover.
bvd karel

Die capaciteit is meer om de lader een idee te geven wat het is, zodat je bv. een beveiliging kunt instellen. Echt belangrijk is het niet.

De laadstroom (CHAR CUR) mag naar 2.6 A

Bedankt voor je snelle reactie hezik.

Dus de accu wordt niet voller geladen bij een instelling van 2600mAh.

En wat is beter voor de lipo laden met CHAR.CUR 2.2A of 2.6A ?

Je mag elke lipo laden met 1C, oftewel 1 maal de capaciteit. Voor een 2600mAh accu is dat dus 2.6A.

2.2 is niet slechter, het duurt alleen wat langer.

Lipo's worden in 2 trajecten geladen, je krijgt eerst een stuk stroombegrenst laden, de lader zal dan de stroom beperken tot de ingestelde stroom (2.6A). Naarmate de lipo dichterbij het 'vol' voltage komt, schakelt de lader over op spanningsbegrenst laden, dat wil zeggen dat hij elke cel zal blijven laden totdat er bij 4.2 volt per cel geen stroom meer loopt.

Een lader laadt dus niet tot de opgegeven capaciteit erin gegaan is, maar totdat hij 4.2 volt per cel geladen heeft. Dat is ook wel logisch, immers, een lader weet niet of de accu leeg is, halfvol, of driekwartvol, of wat dan ook.

Het overladen van een lipo is schadelijk voor de lipo en beperkt gevaarlijk, een accu kan opbollen, warm worden en zelfs in vlammen uitbarsten. Daarom kun je op sommige laders instellen wat de capaciteit van de accu is, om te voorkomen dat de lader veel te lang door zou blijven gaan met laden..

Back