Is een Delta Wing de beste optie voor een beginnend speedvlieger

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door WillydeWoofer, 5 feb 2019.

  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Afgelopen zondag was er vliegvriend op het veld met een vrije snelle deltawing op 6s.
    Het toestel was niet al te groot en voor mij (om te zien in de lucht) aan de kleine kant. Volgens de beste man moet je naar 12s als je voor een grotere wing kiest. Ja ...... dan weet ik het ook niet meer.
    Toevallig heeft G.J. ook een dergelijk apparaat op de kop getikt. Deze wil hij voor mij wat breder maken.

    Omdat ik bang ben, dat jullie je vervelen :D in deze donkere dagen, de volgende vragen;
    1 Moet de propeller aan de voorkant of aan de achterkant? (aan de zijkant niet, dat snap ik nog wel)
    2 Hoe snel zou je kunnen vliegen met ........
    3 Is piepschuim sterk genoeg? Het lijkt mij niet.
    4 Is een delta de ideale vleugelvorm?
    5 Op hoeveel S mag/moet/kan een dergelijk toestel?
    6 Kant en klaar of zelfbouw?
    7 Wat verder ter tafel komt.
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.888
    Locatie:
    Velserbroek
    zoek maar eens op 'multiplex funjet 6s'
    (en ook je oordoppen) :D
     
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Nou je het zegt. Die hadden ze bij mijn vorige club. Wel helemaal kort gevlogen, maar goed.
    Hij zou iets van 300km kunnen gaan?
     
  4. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Het aantal S heeft ongeveer niets met de snelheid te maken, helaas is dat een veel gemaakte vergissing.
    Het cel aantal (S) geeft alleen maar het voltage (V) weer.
    Elk toestel (boot, vliegtuig, auto) heeft vermogen nodig om vooruit te komen, vermogen is P.
    Laat een bekende furmule nou P = V x I zijn. :)

    MAW je kunt hetzelfde vermogen halen op 3S, als op 6S als op 12S.
    Het enige verschil is; hoe hoger het voltage (V) hoe lager het amperage (I) zal zijn (voor een gelijk vermogen).

    Als voorbeeld, 6S valt nog onder LV (low voltage), er zijn veel niet al te dure 100A LV regelaars te koop.
    6S = 22.2V x 100A = 2220 Watt, daar kun je dus echt heel snel mee gaan, 12S is dus nergens voor nodig.
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Je kunt toch beter voor een hoger voltage + een lager amperage kiezen!? Dan wordt de boel toch veel minder heet.
     
  6. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    En het gejank bij de omgeving/buren....
     
  7. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Zo, je wil dus gaan speedvliegen, dan moet je dus geen delta nemen maar iets dat daar speciaal voor gemaakt is. Je komt dan in de F5D klasse terecht of in de F5B. Daarnaast heb je dan ook nog de F3S speed klasse.
    Om ermee te beginnen zoek eens de tekeningen op van de Speed Ninja, de Zwoadrittel en aanverwante modellen. Dat zijn perfecte modellen om in te stappen in het echte speedvliegen. Daarnaast zijn deze modellen redelijk goedkoop et bouwen en te motoriseren. De tekeningen vind je allemaal bij het Duitse maandblad FMT.
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    "stille Willy ........ iej.... oeng" :D
     
  9. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Heb zelf geen specifieke speed wing maar kan hard 256km/hop tot met gps gemeten. Maar ook langzaam het is een barracuda heeft 1200 wat aan vermogen op 4s. De linker is van mij. (Alle 3 zelf gebouwd 2 voor andere club leden) totaal gewicht zit rond de 1.2kg door het relateif dike vleugel profiel is die minder snel dan een extreamflicht outlaw. [​IMG]


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2019
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    eigenlijk zou je ff moeten spelen met de getallen in ecalc.
    je moet op de een of andere manier voldoende luchtverplaatsing uit de prop zien te halen, om de gewenste snelheid te halen.
    je kan dus een kleine prop erg hard laten gaan. heel dik over de 10.000 toeren.. of een wat grotere wat langzamer.

    daar gaat natuurlijk energie in zitten. amperes.
    en dan kom je er vrij vlot achter dat je op 3S ergens rond de 160 km/uur gaat zitten.
    wil je harder, ga je echt teveel van de accu's vragen. 100 ampere uit een 2200 3s accu vinden ze niet grappig..
    Dus dan moet je automatisch meer cellen erbij gaan zetten.

    je zal ook merken dat de beschikbare motoren om die snelheden te halen vanaf een bepaald punt lastig te vinden zijn.
    op 3s zou je 2500 kv moeten hebben of meer. alleen zijn die motoren er bijna niet meer..
    dus moet je naar 4s of meer om toch op die snelheden te komen.


    Kleine waarschuwing trouwens.
    Vliegende vleugels hebben een ander aanzicht vanaf de grond dan een normaal toestel.
    je moet er eigenlijk wel een beetje aan gewend zijn voor je serieuze snelheden gaat vliegen.
    ALS het misgaat bij een vleugeltje, heb je weinig om jezelf op te orienteren.. en om hem weer de goede kant op te krijgen.
    Bouw desnoods eerst een versa wing van flitetest.. goeie 2200 kv motor erop en een 3s 2200 accu. vliegt niet heel extreem hard, maar laat je wel goed wennen aan hoe het eruit ziet.
    en stiekem is het nog vlot zat.
     
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Mooi toestel Rob.
    Zo'n Outlaw lijkt me ook niet verkeerd.
     
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Langzaam beginnen kan natuurlijk geen kwaad.
     
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het was een Mirage die ik zondag zag.
    Ik ben zo vrij deze vliegvriend ook een scheurneus te noemen :D.
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2019
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zie deze drie met enige regelmaat vliegen, en als je "gewoon leuk hard" wilt gaan zonder een kritische kist te hebben in de landing of zo, dan is dit een heel erg leuke en goedkope oplossing. Wat meer is: je kunt er méér mee dan alleen maar heel erg hard gaan, ze zijn extreem manouvreerbaar op alle snelheden, en je kunt ze in wandeltempo landen.

    Hele leuke dingen, dit....
     
  15. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074

    Vind je het erg dat ik die met GPS gemeten snelheden niet met een korrel, maar met een heel pak zout neem...… Al zeer vele malen is gebleken dat die GPS meting van snelheid niet correct is, schijnt iets te maken te hebben met de g-krachten.
    snelheden van modelvliegtuigen tellen voor mij alleen als men dit meet met een goed radarpistool of de lichtsluis zoals op de speed evenementen in Duitsland.
     
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Mirage mittel 120 cm
    • [​IMG]
    • [​IMG]

    Deze tip bij Topp-rippin kreeg ik gisteren. Wat vinden jullie er van?


    Kurzbeschreibung:


    Die Mirage 2000, das Delta-Jetmodell der Superlative mit rasanter Formgebung und excelenten Flugeigenschaften.

    Rumpf und Motorhaube GFK weiß eingefärbt, Länge über alles 1310 mm, Flächen Styro CNC geschnitten, mit Furnierbeplankt, Leitwerke, Kabinenhaube, Bauplan.

    Ein sehr schneller Jet mit guten Kunstflugeigenschaften, herrliche Rollen, große Loopings, oder rasante tiefe Stechflüge sind kein Problem, aber auch Langsamflugeigenschaften sind gut.

    Die Mirage 2000 besitzt ein hohes Geschwindigkeitspotential und extrem gute Flugeigenschafen !


    Technische Daten:


    RC-Anlage : 4-5 Servos
    Spannweite : ca. 1.200 mm
    Länge : ca. 1.310 mm
    Motor : 10 ccm
    Gewicht : ca. 2.200-2.800 g
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor zover ik weet is dat al een tijdje niet meer zo hoor... schijnt sinds 2006 nogal wat verbeterd te zijn aan GPS positie en snelheidsmetingen.
     
  18. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Wat in ieder geval niet werkt is uit een serie metingen de hoogste nemen. Omdat de signalen niet 100% van de tijd goed ontvangen worden, of worden geblokkeerd zul je sprongen in de tijd krijgen waardoor de snelheids aanduiding dan even veel te hoog is. Je moet dus het gemiddelde kunnen nemen van een aantal opeenvolgende metingen.

    Boven de 4 G wordt de GPS geblokkeerd, dit is een feature die zit op alle niet-militaire GPS ontvangers, op basis van een eis van de overheden, om gebruik in dhz rakketten en ander mogelijk wapentuig te voorkomen.

    Wanneer je uit een bocht komt met meer dan 4G zal er dus een hiaat in de metingen zitten en daarna meteen een sprong in de plaats, en dus ook de snelheid.

    Bij goede ontvangst en rechtuitvliegen in niet te turbulent weer kan de snelheidweergave (en zeker de gemiddelde) erg goed zijn.
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik kan het even niet meer volgen.
     
  20. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.888
    Locatie:
    Velserbroek
    Gaat het nu al te snel voor je ? :hammer::D
     
    WillydeWoofer, dries_neyrinck en renetl50 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina