Is een Eachine E120S een goede Rc helikopter om mee te starten ?

Beste leden,

Sinds een tijd ben ik steeds meer interesse gekregen in het Rc helikopter vliegen en nu heb ik een Eachine E120S gezien heeft iemand ervaring met dit toestel ik zie best veel videos op you tube van dit type.
Als ik zo die website bekijk staan er ook veel helikopters in die ik niet in de Nederlandse Rc winkels tegen kom.
Maar hoe is is de kwaliteit is het robuust of is het een teleurstelling bij een dagelijkse oefening?

Ik heb de link hier onderaan geplaatst.

https://www.banggood.com/nl/Eachine...ds=CategoryToysPop&trace_id=5c171718921855797

Geen ervaring in dat specifieke type.
Wel ervaring met het idee en andere tegenhangers hiervan
in de regel staat eachine bekend als erg goedkoop, en voor dat bedrag niet verkeerd.

Ik neem aan dat je als starter de heli wereld in gaat.
Als eerste wetenswaardigheid: helicopters kunnen nergens tegen.
1 crash, botsing of verkeerd omvallen en ze kunnen total loss zijn.
Niet 1 heli is robuust.
Dan worden ze te zwaar om te vliegen.

Zeker deze kleinere heli's (ongeacht merk) hebben in de regel de motor sturing in 1 printplaat zitten.
aangezien deze heli's bij een starter de grond nog wel eens raken, fakkelt zo'n motorsturing nog wel eens door.
Nieuwe print = 80 eur.
ALS je er aan kunt komen.
In zoverre, de onderdelen moet je makkelijk kunnen krijgen...

Heli's gaan niet rechtstandig omhoog, blijven absoluut niet zelf hangen
Een serie beginnersopties op zo'n heli is dan handig.
Eflite is daar goed in.
Eflite is in de regel goed bekend, en wordt door heel veel winkels verkocht.
dus onderdelen zijn niet zo moeilijk (want die ga je nodig hebben...)
Als voorbeeld https://www.toprc.nl/rc-helicopters/collective-pitch/
Let wel op, BNF betekend Bind aNd Fly
moet je zelf een zender hebben.
ze hebben ook RTF, ready to fly, zit er wel een zender bij.

Zender is bij heli's en vliegtuigen simpel, daar kunnen vele modellen in gezet worden.
dus 1 zender, kan alles mee bestuurd worden. Denk voor zo'n heli aan: https://www.toprc.nl/spektrum-dx6e.html
als voorbeeld.

Nog handiger is om even bij een club binnen te lopen.
Les nemen. kan makkelijk, maar dan leer je de basis even correct.
de meeste mensen raken gefrustreerd voor ze echt kunnen vliegen.. bij een club gaat dat een stuk beter

Die set ziet er erg leuk uit en denk dat het nog best goed vliegt. Maar of het wat is om te leren ligt eindelijk helemaal aan de vraag, wat verwacht je van de hobby?

Wil je graag goed leren vliegen en eventueel doorgroeien naar een grotere heli met alle investeringen die daar bij horen. Dan zou ik lid worden van een club en deze heli overslaan. Eerst een paar keer (proef)lessen en dan een leuke gebruikte Trex 500/550 op de kop tikken waarmee je dan gaat lessen. Want als je geen ervaring hebt is zo'n heli serieus gevaarlijk.

Of wil je een heli voor leuk op vakantie en 3x per jaar een keertje vliegen. Dan is zoiets of een blade 230 RTF een erg leuke optie. Besef wel dat met de laatste optie het wel eens erg snel gedaan kan zijn met het plezier. Als je helemaal geen ervaring hebt kan het zomaar binnen 5sec klaar zijn. Laat je hier niet door ontmoedigen. Maar besef wel dat het niet vanzelf zal gaan. Zoals eerder gezegd een heli vliegt niet vanzelf.

Geen ervaring in dat specifieke type.
Wel ervaring met het idee en andere tegenhangers hiervan
in de regel staat eachine bekend als erg goedkoop, en voor dat bedrag niet verkeerd.

Ik neem aan dat je als starter de heli wereld in gaat.
Als eerste wetenswaardigheid: helicopters kunnen nergens tegen.
1 crash, botsing of verkeerd omvallen en ze kunnen total loss zijn.
Niet 1 heli is robuust.
Dan worden ze te zwaar om te vliegen.

Zeker deze kleinere heli's (ongeacht merk) hebben in de regel de motor sturing in 1 printplaat zitten.
aangezien deze heli's bij een starter de grond nog wel eens raken, fakkelt zo'n motorsturing nog wel eens door.
Nieuwe print = 80 eur.
ALS je er aan kunt komen.
In zoverre, de onderdelen moet je makkelijk kunnen krijgen...

Heli's gaan niet rechtstandig omhoog, blijven absoluut niet zelf hangen
Een serie beginnersopties op zo'n heli is dan handig.
Eflite is daar goed in.
Eflite is in de regel goed bekend, en wordt door heel veel winkels verkocht.
dus onderdelen zijn niet zo moeilijk (want die ga je nodig hebben...)
Als voorbeeld https://www.toprc.nl/rc-helicopters/collective-pitch/
Let wel op, BNF betekend Bind aNd Fly
moet je zelf een zender hebben.
ze hebben ook RTF, ready to fly, zit er wel een zender bij.

Zender is bij heli's en vliegtuigen simpel, daar kunnen vele modellen in gezet worden.
dus 1 zender, kan alles mee bestuurd worden. Denk voor zo'n heli aan: https://www.toprc.nl/spektrum-dx6e.html
als voorbeeld.

Nog handiger is om even bij een club binnen te lopen.
Les nemen. kan makkelijk, maar dan leer je de basis even correct.
de meeste mensen raken gefrustreerd voor ze echt kunnen vliegen.. bij een club gaat dat een stuk beter

Dankjewel voor de reactie,
Ik ga inderdaad als starter in de heli.

Ik had een Coaxiaal Helikopter als verjaardagscadeau gekregen, de gene die het voor mij gekocht heeft geen ervaring met Rc helikopters en schafte een voor mij aan die bijna niks koste. Heb daar eventjes maar 2 weken plezier van in huis gehad tot een week geleden ging het 1e motor die de bovenste rotoblad laat draaien stuk het zijn van die kleine borstelmotortjes.
Hoveren ging niet met die helikopter om dat er geen staartrotor op zat hij zat er wel op maar voor de sier er zat geen motor in zeer goedkoop spul dus ,kon alleen maar links rechts gaan bij het opstijgen vloog hij meteen weg dus was zeer weinig gas geven en maar rondjes blijven cirkelen in huis voor buiten vliegen was hij niet geschikt.
Ben een paar keer gecrasht en na 5 dagen lukte het mij om op te stijgen en te landen zonder een crash tot 10 dagen er na stopte de motor er mee en dat na een zachte landing.

Eigelijk mag ik het niet de naam helikopter benoemen het is goedkoop spul van de Intertoys voor nog geen 19, euro maar ik snap het gebaar van iemand die mij een leuke verjaardag wenst, toch heeft het mij aangegrepen en ben ik het leuk gaan vinden.

Ik heb 7 jaar microsoft flight simulator gespeeld daar zit ook een helikopter in maar dat vloog niet zo best met een cessna stuur, vloog regelmatig de Boeing 747 / 737 / MD11 en de Airbus A330 probeerde alles zo realistisch mogelijk te doen weight and balance ook met de Fmc computer in de cockpit ,en later over geschakeld naar een joystick met druk sensoren voor de A330 helaas heeft daarna mijn computersysteem het begeven.
Ben toen proef lessen gaan nemen in een echte Cessna 172 en dat is een wereld van verschil maar dat was dan vliegen met een vliegtuig en ja een vliegbrevet halen is niet goedkoop.

Wat ik heb begrepen is dat er ook helikopter simulators zijn voor Rc vliegen ik denk dat het echte buiten vliegen een wereld van verschil is met bijv plotseling een crosswind.
Ik lees dat er ook onderdelen worden vervangen dan kan ik ook gaan solderen blijkbaar, intersant wordt het om je helikopter goed te leren kennen binnenste buiten dat zal me niet tegen houden.

Die set ziet er erg leuk uit en denk dat het nog best goed vliegt. Maar of het wat is om te leren ligt eindelijk helemaal aan de vraag, wat verwacht je van de hobby?

Wil je graag goed leren vliegen en eventueel doorgroeien naar een grotere heli met alle investeringen die daar bij horen. Dan zou ik lid worden van een club en deze heli overslaan. Eerst een paar keer (proef)lessen en dan een leuke gebruikte Trex 500/550 op de kop tikken waarmee je dan gaat lessen. Want als je geen ervaring hebt is zo'n heli serieus gevaarlijk.

Of wil je een heli voor leuk op vakantie en 3x per jaar een keertje vliegen. Dan is zoiets of een blade 230 RTF een erg leuke optie. Besef wel dat met de laatste optie het wel eens erg snel gedaan kan zijn met het plezier. Als je helemaal geen ervaring hebt kan het zomaar binnen 5sec klaar zijn. Laat je hier niet door ontmoedigen. Maar besef wel dat het niet vanzelf zal gaan. Zoals eerder gezegd een heli vliegt niet vanzelf.

Dank je wel voor je reactie,

Ik verwacht dat ik plezier heb van de hobby ik hoef niet in een rap tempo naar een grotere helikopter vind het leuker om de ervaring op te doen moeite doen om het leren en het hele proces mee te maken.

Ik zelf heb ook een tijd met Phoenix geoefend maar eerlijk gezegd vind ik Heli-x veel beter. Als je niet wilt betalen dan krijg je alleen om de 10 min even een bordje dat je een trial gebruikt.

https://www.heli-x.info/cms/

Zelf gebruik ik overigens wel de betaalde omdat je dan wat meer verschillende modellen en vliegvelden kunt kiezen.

Back