Is een fixed wing vliegtuig een drone?

Discussie in 'Beginners' gestart door LeoG, 2 feb 2020.

  1. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    Hoi,

    Ik wil dit jaar de hobby oppakken en maak me een beetje zorgen over de nieuwe droneregels welke in juli 2020 van kracht worden.

    Als ik bijv. een Bixler 2 vlieg met FPV valt deze dan onder de nieuwe regels?

    Leo
     
  2. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Drechterland
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Voor de wet is er geen verschil tussen klassiek modelvliegen en een drone.
    Hoe het in de toekomst gaat weet niemand, alleen dat als je bij een club gaat vliegen je wat hoger mag vliegen dan dat je als wildvlieger aan de gang gaat.

    GJ
     
  4. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee joh,

    Je hebt helemaal geen cursus nodig.
    Om te leren vliegen ga je naar een modelvliegclub, er zitten er zat bij jou in de buurt.
    Die leren je vliegen, en krijg je wel of geen brevet, dat ligt aan de club.
    Waarschijnlijk zal er een theorie examen komen, online.
    Zo is dat nu ook in Duitsland, daar moet je laten zien dat je de regels kent en er wordt daarin ook geen onderscheid gemaakt tussen drone of modelvliegtuig.
    Behalve als je het als commerciele activiteit gaat doen, dus filmen of fotograferen, dan moet je een externe cursus doen.
    Maar als particulier is het alleen de online cursus, geld overmaken en dan krijg je een pasje waarop je naam staat en een nummer.
    Je naam en nummer moet ook in het model aanwezig zijn op een aluminium plaatje.
    Zo zal het waarschijnlijk in heel Europa gaan worden.

    Je kan dus gerust iets kopen, ze kunnen niet alle modelvliegers examen laten doen of een cursus laten volgen.
    En FPV vliegen heeft eigenlijk deze problemen veroorzaakt omdat idioten op honderden meters hoogte gingen vliegen, naast vliegtuigen, boven wegen.
    Daar heeft de klassieke modelvliegerij nu last van.
    In ieder geval is de wet dat je altijd zelf het model moet kunnen waarnemen, dus FPV vliegen is altijd strafbaar als er niemand naast je staat die het model met zijn eigen ogen kan zien (dus ook niet met een verrekijker).

    Lees dit maar eens, van het ministerie, de regels.
    https://www.ilent.nl/onderwerpen/drones/particulier-gebruik-drone

    Als je geen FPV vliegt gelden deze regels, want dan ben je gewoon modelvlieger.
    Maar in de nieuwe regelgeving wordt het vrijwel gelijk getrokken.
    https://wetten.overheid.nl/BWBR0019147/2019-11-07



    GJ
     
  6. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Behalve dan als je met het model buiten de lijntjes gaat kleuren, dan laat elk denkend wezen het traceer plaatje er uit.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Tja, als je buiten de lijntjes gaat kleuren dan heb je schijt aan alles en blijf je anoniem dus doe je ook geen online examen.
    En die mensen zijn er en zullen ervoor zorgen dat het modelvliegen nog verder beperkt wordt, maar daar hebben die gasten dan ook schijt aan.

    GJ
     
  8. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja prima toch.
    Met de bixler kan je leren vliegen en dan in de tussentijd ga je bouwen.
    Maar zoek zeker even een club in de buurt.
    Vliegen lijkt makkelijk maar is het niet.
    Je bespaart een hoop ergernis en geld als je bij een club leert vliegen.

    GJ
     
  10. hanspy

    hanspy

    Lid geworden:
    22 sep 2019
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Nijverdal
    Laat ik nu net bezig zijn met een fixed wing DRONE schaal 1 op 2. :))
     
  11. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dus eigenlijk wordt het er met de nieuwe spelregelbrij niet veiliger op.
    Aan de grondslag van de spelregelbrij ligt iets anders dan het argument wat de roverheid er op dit moment voor gebruikt.
    Op het forum loopt nog een draadje over de spelregelbrij.
    Ik zal me eens beraden of ik daar nog wat op schrijf.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik denk dat regels het er niet veiliger op maken.
    Er is geen handhaving dus maakt het niet uit wat de regelgeving is.
    Ik woon nu in duitsland en ik zie en merk dat er een grotere sociale controle is dan in nederland.
    In Nederland doet iedereen wat hij wil en als iemand iets fout doet word men er niet op aangesproken, in Duitsland wel.
    Het is een mentaliteitskwestie.
    De regering bepaalt de regels maar als er mensen zijn die er schijt aan hebben dan hebben de regels voor de normale modelvlieger een negatieve werking.
    Ik heb in Amsterdam aanbiedingen gehad om een model te bouwen dat drugs naar de uk kon brengen, autonoom.
    Dat is illegaal maar geld regeert.
    En aangezien er geen handhaving is hebben regels geen enkele zin.

    GJ
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Helaas ben ik het met je eens GJ. Maar er speelt een groot probleem met de sociale controle.
    Dat probleem is de mentaliteit. Ik ben zo'n figuur die mensen wel eens aanspreekt op hun (asociale) gedrag. Fietsen in het park waar alleen wandelpaden zijn, hondenpoep niet opruimen in het gras bij mij voor de deur en zo meer. De "normale" reactie is schouders ophalen en doorgaan. Een andere reactie is "ach man zeur niet" maar ook "waar bemoei je je mee". Het ergste is geweest "hou je kop ouwe zak anders krijg je een knal".
    Vindt je het gek dat er nog maar weinig mensen zijn die iets willen of durven te zeggen? Natuurlijk heb ik ook dingen gedaan die niet mochten, wie niet? Maar zo iets heb ik nooit gezegd, zelfs niet eens aan gedacht!
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2020
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    We worden oud Ernst.
    Wij zijn nog van de generatie dat ouders opvoeders waren, dat je nog bang was voor de politie.
    Tegenwoordig zijn de ouders vrienden en scheld je de politie uit.
    Maar wel de hele dag Respect! roepen...

    GJ
     
  15. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.668
    Locatie:
    Haarlem
    En hier sluit ik mij volledig bij aan, aan bovenstaande berichten van Ernst en Gert Jan.
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2020
  16. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Drechterland
    Helaas is dit realiteit , steeds meer regels en minder handhaving .
    Afgelopen jaarwisseling is hier een goed voorbeeld van , door het illegale vuurwerk wordt straks het legale verboden ( wat straks evengoed wordt verkocht)
    Het blijft een bijzondere wereld . . . . . .

    H,:jan:
     
  17. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik zal je uit een spannende droom halen, het is van alle leeftijden.
     
  18. hanspy

    hanspy

    Lid geworden:
    22 sep 2019
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Nijverdal
    Kennen we dat nog? Kom je thuis met mededeling dat je klap had gehad van buurman.
    Zonder te vragen waarvoor antwoorde vader'' Zul je er wel om gevraagd hebben'' en kreeg je er bijna nog een van hem want je had iets gedaan wat niet mocht.
    Moet je nu mee aankomen.
    Tegenwoordig betekend zoiets gelijk oorlog.
    En nu klagen dat mensen zich niet gedragen en er geen sociale controle is?
    Hoeveel van de ouders nu zullen tegen hun kinderen zeggen als buurman schreeuwt dat ze moeten stoppen met dat gezeik, dat ze moeten stoppen of anders schop onder hun kont krijgen?
    Die kids zijn de pilootjes van toekomst heren en dames en aantal fladdert nu al rond.
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Kinderen doen nu aangifte als ze door hun ouders geslagen worden.
    Of er komt een figuur met het gezin praten, dat je het met praten op moet lossen.
    Maar communiceren met de jeugd lukt al niet meer, misschien via Instagram of zo maar praten kunnen ze niet meer.
    Ten eerste versta ik ze niet meer, het is een soort gezis, half arabisch/nederlands en ten tweede onderbreekt het telefoontje het gesprek.
    Toen ik jong was had je krakers en punkers, dat zijn nu die figuren die in het sociale werk werken.
    Ik heb rond mijn 17e tot 20e veel contact gehad met criminelen, ik had een grote radiopiraat in Amsterdam en de concurrenten waren redelijk crimineel, 2 zijn er nu ook niet meer, afrekening.
    Maar er was wel respect, ook naar de politie toe.
    Ik ben begonnen als DJ bij zo'n crimineel station, regelmatig kwam de RCD binnenvallen maar altijd, kopje koffie?
    En gewoon praten, aardig doen, respect voor het gezag, ze doen hun werk en een dag later waren we toch wel weer in de lucht.
    Als die jonge gastjes nu aangesproken worden door een agent is het meteen schelden en een bepaalde ziekte roepen.
    Ze weten toch dat ze niet vastgehouden worden wegens gebrek aan handhaving.
    Mijn zus is apotheker en de eigenaar van de apotheek verkocht middelen illegaal door, echt tienduizenden euro's.
    De zaak loopt nu al 3 jaar, de vogel is gevlogen en heeft tonnen, misschien miljoenen verdiend met illegale verkoop.
    Justitie heeft geen tijd.
    En dan zouden ze wel tijd weten te vinden om modelvliegertjes op te gaan pakken??
    Lijkt mij niet.

    Dan hier in Duitsland.
    Ik zat laatst in de trein en daar zat een jongen met zijn voeten op de bank, werd meteen aangesproken en zonder iets terug te zeggen gingen de voeten eraf.
    Ik heb met Gerben ooit eens een aanhouding meegemaakt in Duitsland.
    Een paar marokkanen in een Nederlandse auto werden de auto uitgesleurd, tegen een paal gegooid.
    Ik reed ook in een NL auto...
    En ineens staan er 3 agenten met getrokken revolvers voor ons.
    Ze dachten dat we erbij hoorden.
    Handen op dashboard en ze doorzochten mijn busje.
    Maar achteraf excuses, kaartje gekregen als ik wilde klagen.
    Dan krijg je wel respect voor de politie als ze zo optreden, niet dat softe als in Nederland.

    GJ
    GJ
     
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Hier beginnen ze elke zin met : je bent niet tot antwoorden verplicht . En als je dus niks zegt kunnen ze weinig. Alles wat je wel zegt verdraaien ze en wordt tegen je gebruikt en de rechter gaat daarin mee. Advocaten boeren goed in dit land.
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2020

Deel Deze Pagina