Is een grafeen accu goed?

Bertus

Forum veteraan
Verslagschrijver
Het heeft even niets met modelbouw te maken maar ik wil het volgende toch even aan jullie vragen.
We staan op het punt een electrische scooter te kopen.
Nu hebben we er 1 gezien met een grafeen accu.
Deze is goed geprijst en heeft best een aardig actieradius.
Wat ik over de accu kan vinden is hoopvol maar hebben jullie er toevallig ervaring mee?
Het gaat mij dan vooral over de levensduur ervan eigenlijk.

AI antwoord:

Kort antwoord: soms wel interessant, maar meestal niet de beste keuze.

Het hangt sterk af van wat iemand belangrijk vindt: prijs vs. prestaties.

Wat is een grafeen accu eigenlijk?

Belangrijk om te weten:

In scooters is een “grafeen accu” meestal géén compleet nieuwe batterijtechnologie, maar een verbeterde loodaccu (lead-acid) met grafeen toevoeging.

Dus je vergelijkt meestal:

• Grafeen (loodaccu + upgrade)
  • vs.
  • Lithium-ion (moderne standaard)

✅ Voordelen van grafeen accu (voor scooters)

1. Goedkoper

• Vaak duidelijk goedkoper dan lithium

2. Veilig en robuust

• Minder gevoelig voor oververhitting

3. Iets beter dan klassieke loodaccu

• Sneller laden en iets langere levensduur

4. Werkt redelijk goed bij kou

• Presteert stabieler bij lage temperaturen

Kortom: prima voor budgetgebruik / korte ritten / eenvoudige scooters

❌ Nadelen (en dit is belangrijk)

1. Minder actieradius

• Je komt minder ver per lading

2. Zwaarder
  • Scooter wordt minder licht en wendbaar

3. Kortere levensduur
  • Gaat minder lang mee dan lithium

4. Vaak marketingterm
  • “Grafeen” klinkt high-tech, maar is meestal een doorontwikkeling van bestaande techniek

⚡ Voordelen van lithium (ter vergelijking)

Waarom lithium tegenwoordig de standaard is:

• Groter bereik
  • ⚡ Sneller laden
  • Lichter
  • Veel langere levensduur

Daardoor op lange termijn vaak voordeliger per kilometer

Eerlijke conclusie / advies

Kies grafeen als:
  • prijs belangrijk is
  • je korte ritten maakt
  • je geen hoge eisen stelt aan bereik

Kies lithium als:
  • je de scooter vaak gebruikt
  • je meer bereik wilt
  • je gemak en langere levensduur belangrijk vindt

Mijn advies in één zin

Voor de meeste mensen is lithium-ion de beste en meest toekomstbestendige keuze; grafeen is vooral interessant als goedkopere instapoptie.

Bij mijn weten zijn er ook graphene LiIon accu's.

Er zijn eigenlijk 3 “soorten grafeen accu’s” in de markt:

1. Marketing “grafeen” (meest voorkomend in scooters)

• → eigenlijk loodaccu met grafeen toevoeging
  • goedkoop
  • wat ik eerder bedoelde

2. Grafeen + lithium-ion (hybride)

• → echte lithium accu, verbeterd met grafeen
  • technisch interessant
  • nog relatief niche

3. “Pure” grafeen batterijen

• → bestaan vooral nog in R&D / toekomstmuziek
  • nog niet echt commercieel breed beschikbaar

Afgelopen week toevallig een stukje zitten lezen over de grafeen accu. Wat ik las is op een aantal punten in tegenstelling met wat jij schrijft Alex.
Je kan dat verhaaltje HIER lezen.
Het is van een fabrikant dus niet bepaald onbevooroordeeld maar toch, waar komen die verschillen vandaan? Hoe kan het dat jij schrijft dat de capaciteit lager is terwijl de fabrikant zegt dat die zelfs groter is. Jij schrijft dat het zwaarder is en zij dat het juist lichter is? En er zijn meer verschillen.

hoi Ernst. Interessant dit. Een artikel van een fabrikant versus een AI analyse op basis van meerdere bronnen. ChatGPT kan het overigens ook mis hebben. Want voor de duidelijkheid, dit heb ik niet zelf geschreven he?

Ach, AI. Je weet hopelijk waar dat voor staat? Assumed Intelligence. ;) ;)
Dit is geen aanval op jouw Alex!
Eerlijk gezegd gebruik ik het af en toe ook wel eens als ik iets in het Engels schrijf. Ik schrijf dan een stukje en laat het door een AI site "lezen". Zo krijg ik suggesties om iets beter te verwoorden en natuurlijk om spelvouten er uit te halen. Toch ben ik het bijna nooit 100% eens met de suggesties maar het helpt me wel om iets beter te schrijven.
We moeten niet zo veel op AI bouwen en meer onze eigen kennis en ervaringen gebruiken. AI is prachtig als een hulpmiddel om onze hersenen te stimuleren. Op deze manier kunnen we heel snel toegang hebben tot een massa informatie maar we moeten het wel zelf interpreteren en (op z'n minst proberen te) begrijpen. Helaas zijn er steeds meer mensen die (zo goed als) alleen op AI vertrouwen en op die manier in de gekste dingen gaan geloven. Denk maar eens aan die platte aarde idioten.
Echter gaat het daar in deze topic niet over. De vraag blijft wel een beetje open, wat is er nu eigenlijk juist?

Het volgende kan ik bij de scooter vinden.

1. Unieke grafeenaccu
De Yadea E8S is uitgerust met een 72V, 38Ah grafeenaccu die niet alleen meer energie kan opslaan, maar ook sneller kan opladen dan traditionele lithiumaccu's. Dit betekent minder wachttijd en meer tijd op de weg.

2. Indrukwekkend bereik
Met een volledig opgeladen accu biedt de scooter een bereik van 60 tot 80 kilometer, afhankelijk van gebruiksomstandigheden. Ideaal voor zowel korte stadsritten als middellange afstanden.

Minpunten.

2. Nog weinig ervaring met grafeenaccu's
Hoewel grafeenaccu's veelbelovend zijn, ontbreekt er nog praktijkervaring over hun duurzaamheid en prestaties op lange termijn.

Hier staat dat ze juist meer energie hebben als lithiumaccu's als ik het goed lees.
Ik twijfel nog een beetje.

Het gaat om deze scooter.

Mee eens hoor Ernst. Ik gebruik het zelf veel in mijn werk. Daar vind ik de mogelijkheden ongekend en fascinerend. Maar het is allemaal wel dubbel. Terug naar de accu…

Grafeen wordt ook toegepast in modelbouw,
Screenshot_2026-04-05-12-40-47-10_680d03679600f7af0b4c700c6b270fe7.jpg

Mooi voorbeeld. Hier kun je zeggen het is een lipo accu met daarin grafeen gebruikt.

Misschien is dat bij de scooter ook wel zo.

Persoonlijk zou ik voor een lion accu gaan. Die zijn moderner, sneller en lichter. Gewoon een nieuwe generatie accu’s ten op zichte van lood zuur accu’s. Grafeen of niet…

Die loodaccu's met grafeen hebben echt geen grotere capaciteit dan een lithiumaccu van dezelfde afmetingen en hetzelfde gewicht. Het is en blijft een loodaccu. Omdat er grafeen wordt gebruikt voor de interne "verbindingen" is de inwendige weerstand van die accu's duidelijk lager. Hierdoor kan zo'n accu met een hogere stroom geladen worden en ook een hogere stroom leveren bij het ontladen.
Ook zakt de spanning minder in elkaar door die lagere inwendige weerstand. Dit heeft als gevolg dat het lijkt alsof de capaciteit groter is. Dat komt doordat je de accu verder kunt ontladen zonder dat de spanning te ver inzakt. Voor de gebruiker is de beschikbare capaciteit dus wel groter maar niet zo veel als in de advertenties wordt belooft.

Het is een mooie ontwikkeling die al langer bestaat maar nu pas voor de gewone gebruiker beschikbaar komt. Het is ook heel mooi dat dit soort ontwikkelingen door gaan. Alleen zo gaat de verbetering door en wie weet komt er straks een "uitvinding" uit tevoorschijn die een ideale accu levert. Niet fossiele energie opwekking is noodzakelijk en er is nu al veel beschikbaar. Die energie is helaas niet altijd beschikbaar is op het moment dat het nodig is. Daar is energie opslag voor nodig en daar zit nu nog steeds het probleem.
Sjips, ga ik toch weer te veel off-topic. Sorry!

Hoi Ernst. Zeg je hiermee dat jij zelf wel voor deze loodaccu doorontwikkeling zou kiezen? Hoe schaal jij dit in versus een standaard lion accu? Want misschien klopt mijn standpunt wel niet hoor.

@Bertus: los van de accu zou ik ook goed kijken naar de overige gebruikte onderdelen in de aandrijflijn. Merk, garantie, reputatie, repareerbaarheid…

Hoi Ernst. Zeg je hiermee dat jij zelf wel voor deze loodaccu doorontwikkeling zou kiezen?
Dat zeg ik niet want het hangt helemaal af van de toepassingen en, niet minder belangrijk, de prijs.
Zo zijn er nu al betere accu's beschikbaar voor brandstof auto's. Maar die zijn behoorlijk tot enorm veel duurder dan de lood accu's. Daarom is de goeije ouwe loodaccu nog steeds veruit de meest gebruikte. De reden is simpel, het zijn zeer eenvoudig te maken accu's. Er zijn geen moeilijk te verkrijgen materialen voor nodig. Ze zijn relatief goedkoop en de energiedichtheid is redelijk. Ook kunnen ze tegen flinke temperatuur variaties.
Natuurlijk zijn ze sterk verbeterd ten opzichte van de loodaccu's van 50 jaar geleden maar het zijn in principe nog steeds de zelfde accu's. Dat er nu ook loodaccu's met grafeen worden gemaakt is één van die verbeteringen die dus nog steeds door gaan.
Die grafeen accu's kan ik ook niet vergelijken met de lithium accu's, ik heb totaal geen ervaring met grafeen accu's. Net als jij moet ik afgaan op wat ik er over kan vinden en dus lezen. Wat ik in al die jaren wel heb ervaren en geleerd is dat de beweringen van zo goed als alle fabrikanten, niet alleen accu fabrikanten, met een korreltje zout moeten worden genomen. Als al die beweringen waar zouden zijn was de "wonder accu" er al lang en was het energie opslag probleem al lang geleden opgelost.

Back