Is een standaard low budget klasse een leuke instapper voor wedstrijden?

Discussie in 'Speedboten' gestart door Marcel D, 19 jun 2016.

  1. Marcel D

    Marcel D

    Lid geworden:
    16 apr 2012
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Amersfoort
    Beste boaters,

    Het valt me al enige tijd op dat er steeds minder instroom is van nieuwe wedstrijdvaarders, terwijl juist het competatieve element een extra dimensie geeft aan onze geweldige hobby. In Spanje en Zwitserland zijn ze daarom een low budget standaardklasse gaan invoeren (vroeger hadden wij in Nederland de mini sprint en gecko cup) en dat is een enorm succes. Ze kopen allemaal hetzelfde zeer goed varende en RTR bootje, waar ze gedurende het seizoen hooguit nog eens een beetje schade aan moeten repareren, nieuwe lipo moeten kopen (a 8 euro) of propje moeten bijbuigen/vervangen.

    Deze bootjes kosten bij Yevgeni Chromov (wereldkampioen in deze klasse en tevens ontwerper en bouwer van veel bootjes) compleet 110 euro inclusief borstelloos motortje met waterkoeling, regelaar, servo, 2s lipo en metalen propje. Als we er meerdere bestellen, zijn de verzendkosten te delen en eventueel zijn ze ook via 2Brothers te leveren dan gok ik (weliswaar komen ze dan wellicht iets duurder uit (schat rond de 125 a 130 euro, maar het scheelt dan ook weer verzendkosten)

    Het mooie aan zo'n klasse is, dat iedereen met exact dezelfde setup vaart en niets mag veranderen. Er geen afstelissues zijn, omdat de bootjes out of the box gelijk goed varen en het dus puur op de stuurkunsten aankomt van de vaarder. Erg leuk tijdens evenementen, tijdens pauzes bij brandstofwedstrijden wellicht en uiteraard ook als klasse om eens mee te varen tijdens een NK electro

    Meer info over het bootje hier:
    http://ecomaster.torgg.com/collection/e ... va?lang=en

    Filmpjes van het bootje staan iets lager op dezelfde pagina.

    Ondertussen gaan er al 5 richting Nederland komen…….. maar ik wil eens peilen of hier meer boaters voor te porren zijn…..
     
    BJ vindt dit leuk.
  2. Rigger

    Rigger

    Lid geworden:
    30 okt 2009
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Sneek
    Hier is nog een kleine video van de mini-eco klasse. Deze is gisteren in Duisburg gemaakt bij de eco-idc wedstrijd.
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Het idee van een standaard klasse is leuk!

    Het concept is getest, dus de warmteontwikkeling zal wel meevallen, maar ik vind de keuze van een Ø24 mm motor waar geen koelmantel voor te krijgen is, wel apart.
    Ik kan me voorstellen dat deze boot ook met zo'n watergekoeld buitenlopertje goed van z'n plek wil:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/...r_cooled_Brushless_Outrunner_3700kv_600w.html
    Helemaal als ik af ga op hoe dit motortje in mijn 50 cm Baracuda te keer gaat...
    (hoe lang is de mini eco eigenlijk?)

    Natuurlijk is het ding altijd en eeuwig in backorder en waarschijnlijk nog niet beschikbaar toen het concept bedacht werd...

    Mag je ook de kale romp met schroefas aanschaffen en zelf de rest er in plakken?

    Groeten, Jan.
     
  4. Marcel D

    Marcel D

    Lid geworden:
    16 apr 2012
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi Jan,

    Deze setup is inderdaad getest en schijnt naar behoren te werken. Andere motortjes gaan ook vast goed, maar om het zo gelijk mogelijk te houden, nu de RTR versie aan het promoten. voor 69 euro koop je het kale rompje met hardware (zonder prop, motor, regelaar, servo, lipo) Dan kan je er alles zelf gaan inbouwen….in dat geval is het standaardklasse varen principe wel niet meer van toepassing, dus mocht jij weer komen meevaren (zou natuurlijk weer erg leuk zijn, wellicht samen weer met je zoon?), dan in een standaardklasse graag met de standaardsetup :) Wellicht als het allemaal heel goed bevalt en er veel vaarders komen in de mini eco klasse, dat hij volgend seizoen te splitsen is in de echte expert en de standaard setup? Eerst maar eens kijken hoe het iedereen bevalt met dezelfde setup in deze klasse? Ben wel benieuwd naar de competitie als echt iedereen met exact dezelfde setup vaart nl…….

    Jullie trouwens al weer plannen om mee te komen varen?
     
  5. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Erg leuk idee, niet geweten dat er soort klasse was met deze bootjes .

    Is er misschien een kalender beschikbaar waar en wanneer de wedstrijden worden gehouden in NL ?, en waar moet ik bij evt. belangstelling melden voor een bootje ?
     
  6. Marcel D

    Marcel D

    Lid geworden:
    16 apr 2012
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi Rob,

    Zie dat je met je Triton ook in Mono2 wellicht mee zou kunnen varen :)

    Kalender staat hier:
    http://www.electrospeedholland.nl/wedstrijden.htm
    Varen ook vaarders mee uit Maarssen/Amersfoort etc…dus carpoolen kan eventueel ook vast wel.

    De bootjes zijn rechtstreeks bij die Ecomaster in de shop te bestellen. Ik ga echter binnenkort ook een verzamelbestelling doen (sta nu op 7 bootjes die ik ga bestellen daar), mocht je willen dat ik er 1 meebestel, dan kan ik je aan de whatsapp groep daarvoor toevoegen (in dat geval even je nummer via een pm sturen) of even een pm sturen met je gegevens om te contacten. Omdat ik er nu al 7 ga bestellen, vraag ik even een gespecificeerde rekening bij Yevgeni op, zodat ik voordat ik het geld ga overmaken even bij eenieder kan incasseren, zodat ik zelf niet een fiks bedrag hoef voor te schieten. Btw

    Reserve onderdelen zijn ook goedkoop: RTR reserve prop 15 euro, reserve as met adapter 5 euro, teflon busje voor de prop as 1,50 euro, reserve roertje 7 euro. Fiks aantal van de vaarders die er nu 1 bestellen, doen er gelijk een reserve as en prop bij (iets anders vaar je bijna niet kapot :))
     
  7. ivo

    ivo

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Eppegem België
    Ik was daar in Rahm een van de mini eco vaarders. Inderdaad een leuke en goedkope klasse. De boot waarover Marcel het heeft vaart bij ons in België mee en doet het goed.
    2 en 3 juli hebben we bij ons in Aarschot een 2 daagse internationale wedstrijd onder de eco-dec / LM koepel. We varen alle daarmee verbonden klassen. Hierbij is iedereen hartelijk uitgenodigd om mee te doen.
    Groeten Ivo
     
  8. Marcel D

    Marcel D

    Lid geworden:
    16 apr 2012
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Amersfoort
    @ Ivo, ik kan helaas volgend weekend niet, was anders zeker van de partij geweest.
    Update aan allen…….ondertussen staan we op 11 van die bootjes die ik zaterdag ga bestellen….. :)
     
  9. Marcel D

    Marcel D

    Lid geworden:
    16 apr 2012
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Amersfoort
    Bootje is leverbaar in 4 kleuren: geel, rood, groen en wit….. bij bestelling even de gewenste kleur doorgeven :)
     
  10. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Hallo Marcel , hoe het zit met de klassen van boten ben ik nog niet helemaal uit.
    Byvoorbeeld of die instap klasse ook het minimono format is.
    Wel denk ik er zelf over om vrijblijvend een keer mee te doen en misschien wel wedstrijden te gaan varen lijkt me erg leuk.

    Dus als m'n boot klaar is meld ik me weer bij esh of bij jou Marcel.

    Gr Gerjan
     
  11. Marcel D

    Marcel D

    Lid geworden:
    16 apr 2012
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi Gerjan,

    Meer info over de verschillende klassen staat op de ESH site, maar voor het gemak.

    In Nederland hanteren we iets andere regels dan internationaal. In mini mono/hydro/eco klasse mag je een 2 of 3s lipo varen tot maximaal 150 gram. Bootje moet qua romplengte (zonder hardware) niet langer zijn dan 45 cm

    In mono 1, Eco expert, Hydro 1, mag je een 2 of 3s lipo tot 300 gram gebruiken (romplengte niet relevant)

    In mono 2 mag je 4t/m6s lipo tot 600 gram gebruiken.

    Verschil tussen mono, hydro, eco is je duidelijk? De instapklasse is een min formaat maar geen mono klasse, maar een mini eco klasse (aandrijving onder de romp), indien je een mini mono hebt, kan je daar prima mee komen varen in de mini mono klasse. Wel even een nooduit en startnummerhoudertje erop monteren natuurlijk.

    Voor verdere vragen gewoon even een PM, E-mail of whatsappje sturen.

    Groeten,

    Marcel
     
  12. Marcel D

    Marcel D

    Lid geworden:
    16 apr 2012
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Amersfoort
    Yevgeniy is begonnen ….regelaars waterbestendig gemaakt en rompjes klaar om te starten met opbouwen. IMG_5888.JPG IMG_5889.JPG
     
    Josessers vindt dit leuk.
  13. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dat is een mooi bosje bloemen...eh, bootjes!!!
    Ik heb er al een beetje spijt van dat ik er niet ook eentje heb besteld, maarja.... geld, tijd...
     
  14. Marcel D

    Marcel D

    Lid geworden:
    16 apr 2012
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Amersfoort

    Het kan zo maar zijn dat er later dit jaar of begin volgend jaar nog een bestelling gaat volgen hoor…… Merk dat er meer mensen zoals jij rondlopen :) In dat geval zal ik zeker weer een post aanmaken.
     
  15. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Vaak zie je dat het aantal bosjes bloemen omgekeerd evenredig is aan het aantal bootjes, met alle gevolgen van dien :).
     
  16. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    @eric: Dat is een kwestie van opvoeden... Ik heb te veel bootjes - en koop, netjes aan jouw logica voldoend, dus ook nooit bloemen - maar toch is mijn vrouw van het voorjaar na 14 jaar samen zijn vol overtuiging met mij getrouwd ;-)
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  17. Mark van rossum

    Mark van rossum

    Lid geworden:
    1 aug 2016
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Utrecht
    Jongens wie kan mij helpen ik zoek info en kennis tbv wedstrijd varen doe al jaren met rc boten wil er nu mee gaan racen... wat hoe wanneer help
     
  18. Mark van rossum

    Mark van rossum

    Lid geworden:
    1 aug 2016
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Utrecht
    Zou graag is met jou willen babbelen... miss via app? 0643200955 gr.mark
     
  19. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
  20. Mark van rossum

    Mark van rossum

    Lid geworden:
    1 aug 2016
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Utrecht

Deel Deze Pagina