Is een standaard low budget klasse een leuke instapper voor wedstrijden?

Discussie in 'Speedboten' gestart door Marcel D, 19 jun 2016.

  1. Mark van rossum

    Mark van rossum

    Lid geworden:
    1 aug 2016
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Utrecht
    Zit is te kijken bij de verschillende klasses... kan mijn aquacraft meedoen in de hydro 1 klasse ? Het regelement is me niet helemaal duidelijk mbt hoeveel cellen lipo je mag gaan enz..
    Iemand die vor verheldering kan zorgen?
     
  2. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht

    dan heb je de klasse's en reglement niet goed gelezen , daar staat haarfijn de cellen in die je mag gebruiken .....

    Daarbij zal je boot moeten voerzien van een " nooduit" , anders kan je enkele klasse mee varen .Nooduit is de draad van de plus van de accu , die naar buiten wordt geleidt, en die kan onderbroken worden , bij calamiteiten .
    plaatjes : dfc.jpg

    (er zijn diverse topics over het inbouwen van een nooduit )
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2016
  3. Mark van rossum

    Mark van rossum

    Lid geworden:
    1 aug 2016
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Utrecht
    Ik kan er geen wijs uit wrdn 2s 3s maar ook 4s ...6s??
     
  4. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    klopt als je maar houdt aan het maximale gewicht lipo , staat er achter ......

    dus bv 4s 4000mah , of een 6s 2000Mah , mits ze maar voldoen aan het maximale gewicht ..........
     
    Mark van rossum vindt dit leuk.
  5. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    @Mark van rossum
    2/3s -> Hydro I/ Mono I [max 300gr in NL]
    4/6s -> Mono II [max 600gr in NL, Hydro II wordt niet in NL gevaren]
     
    Mark van rossum vindt dit leuk.
  6. Josessers

    Josessers

    Lid geworden:
    19 sep 2011
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Oldenzaal
    Mijn Mini Eco ook binnengekregen, Dank Marcel en Berend-Jan.
    Mini_Eco_geel.jpg
    Inmiddels zijn er nog twee bootjes onderweg: Eéntje in verrassingskleur, de ander in groen. Voor wie er belangstelling heeft kan mij een PB'tje sturen.
     
  7. Marcel D

    Marcel D

    Lid geworden:
    16 apr 2012
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Amersfoort
    Eerste test van 1 van de bootjes die bij de eerste lading zat (zijn er zoveel dat ze in 3 delen komen ;-))

     
  8. Marcel D

    Marcel D

    Lid geworden:
    16 apr 2012
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Amersfoort
    En uiteraard afgelopen zondag ook even op het parcours 2 nieuwe eigenaren hun bootje hun proefvaart laten geven.

     
    Josessers vindt dit leuk.
  9. Josessers

    Josessers

    Lid geworden:
    19 sep 2011
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Oldenzaal
    De twee bootjes die ik extra had zijn inmiddels verkocht. Proficiat Jan en Rob.

    Nog een ernstige vermaning van de mannen die er al een tijdje mee varen: Gromov zelf en Dario Vecino in Spanje

    1) Stel je draaicirkel NIET kleiner dan 2 meter. ( je servo-uitslag dus minimaal) Gromov zelf vaart ruimer dan 3 meter draaicirkel.
    Als je te krappe bochten maakt, duikt de boot onder water. Persoonlijk had ik geluk dat hij na tien (laaaaange) minuten weer bovenkwam.

    2) Stel je Failsafe in, zodat als het signaal van de zender wegvalt de motor stopt. Doe je dat niet kan de motor blijven draaien en komt de boot veel verder op terecht dan waar hij onderging óf boort zich in de bodemmodder vast.

    3) Plak zorgvuldig af. Zorg dat vaarregelaar en ontvanger waterdicht gemaakt zijn. Water is de grootste vijand van electronica heb ik ervaren.

    4) Draai de motor niet langer dan een halve seconde test buiten het water. De afdichtingen in de boot zijn van Teflon gemaakt zo waarschuwde mij Gromov. Als je de motor te lang draait "op het droge" worden de afdichtingen warm en verliezen hun kracht.

    5) Test je kantelkamer vóór elke vaart. Je accu kan er nét iets anders in liggen dan vorige keer. Nét ietsje boller zijn dan vorige keer. Dit heeft effect op het kantelmoment. Testen dus.

    Behouden vaart! Glück auf!
    Jos
     
  10. Josessers

    Josessers

    Lid geworden:
    19 sep 2011
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Oldenzaal
    Afgelopen weekend hebben wij tijdens de opendag van onze vereniging de bootjes ook (weer) getest.
    Maar een ander vreemd fenomeen, waar wij geen antwoord op hebben:

    Het zijn aerostar vaarreglaars. Ik heb een turnigy gtx3b pistoolzender met drie kanaals ontvanger.

    De eerste keer dat ik de zender en ontvanger aanzette, bleef de motor stil. Maw: middenstand gashendel op de zender was inderdaad nul/neutraal

    Maar daarna, de derde keer of zo aanzetten, moest ik de gashendel naar achtertrekken als zijnde nul stand.

    Collega met een absima zender ( zelfde afhds systeem als turnigy/hobbyking) had dat probleem vanaf het begin: Nulstand voor de zender is gashendel naar achtertrkken en met een eleastiek vastzetten om de boot verder af te dichten en in het water te zetten….

    Raar hé ? Wie heeft een oplossing?


    Maar ze varen als de brandweer….
     
  11. Jaagpad

    Jaagpad

    Lid geworden:
    19 okt 2014
    Berichten:
    241
    Endpoint en subtriminstellingen op mn futaba 4PL
    Volgas achteruit zit nu tpv de middenstand
    Alleen nog maar kunnen testen in de gootsteen. Dit weekend weet ik of het echt functioneert
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      140,2 KB
      Weergaven:
      280
  12. Josessers

    Josessers

    Lid geworden:
    19 sep 2011
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Oldenzaal
    De instellingen op mijn Turnigy GTX3b zijn nu dusdanig dat het allemaal goed functioneert. Ik noem het even op
    1) begin een nieuw model ( in het geheugen van de zender)
    2) zet de trims van kanaal 1 en 2 op neutraal ( nul)
    3) Zet kanaal twee op "reverse"
    4) Zet de zender uit en weer aan
    5) zet de ontvanger aan
    6) met het zwarte stiftje aan de "bindplug) kun je de Failsafe op kanaal 2 instellen
    7) zet je epa adjusters op kanaal 1 naar 50 procent. ( Dat geeft voldoende roer uitslag zoals aanbevolen)

    Zet alles weer uit en weer aan. Als het goed is functioneert het op die manier

    Nummerbordje bij mini eco gewoon standaard 8 x 8cm. Nummer moet bij de mini eco ook goed te lezen zijn, net als bij de andere (mini) klassen.
    Het lettertype voor de cijfers op de nummerbordjes is VAG Rounded Bold
     
  13. Jaagpad

    Jaagpad

    Lid geworden:
    19 okt 2014
    Berichten:
    241
    Geen elastiek meer? Super
     
    Josessers vindt dit leuk.
  14. Josessers

    Josessers

    Lid geworden:
    19 sep 2011
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Oldenzaal
    Geen elastiek meer. Máár, deze instelling vandaag getest op een Absima AFHDS zender die dezelfde ontvangers gebruikt als Turnigy/Frsky, maar op de een of andere reden werkt dat op die zender niet. Van alles geprobeerd. Nope!
     
  15. Josessers

    Josessers

    Lid geworden:
    19 sep 2011
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Oldenzaal
    Als het nodig is om loodjes bij te plaatsen bekijk dan de volgende mogelijkheid:
    Loodjes ( kwikfit bandencentra 5 grams) met klittenband vast maken:
    Je kunt dan al naar gelang de watersituatie loodjes afhalen of bijplaatsen.
    ecomaster_Dario.jpg
     
  16. Josessers

    Josessers

    Lid geworden:
    19 sep 2011
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Oldenzaal
    Dank voor het delen van de informatie Rob. Naar aanleiding van het "hoppen" van de boten gaf Evgeniy Gromov het advies: When boat fly, put 15-20 gramms in place near ESC. THATS ALL.
     
  17. Marcel D

    Marcel D

    Lid geworden:
    16 apr 2012
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Amersfoort
    En super service van Evgeniy, vandaag nieuw asje voor jou ontvangen Rob, ter vervanging van degene die nu in je boot zit en zwaar loopt/er niet uit wil. Mijn eigen mini eco is er ook, dus zal die binnenkort ook maar eens testen :)
     
    Josessers vindt dit leuk.
  18. Josessers

    Josessers

    Lid geworden:
    19 sep 2011
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Oldenzaal
    Lijkt wel sinterklaas. Vandaag nog een witte boot uit de Ukraine ontvangen.
     
  19. Marcel D

    Marcel D

    Lid geworden:
    16 apr 2012
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Amersfoort
    Voor wie is die witte die je vandaag ontving Jos?
     
  20. Josessers

    Josessers

    Lid geworden:
    19 sep 2011
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Oldenzaal
    Voor Johnny Teesink lid van onze club (Hij kwam nog net op tijd voor de vergadering binnen )
     

Deel Deze Pagina